ایسنا- در پی انتقاد‌های صریح آمریکا از متحدانش در افغانستان، وزرای دفاع ناتو امیدوارند در نشست امروز در ویلینوس بلژیک مساله اظهارات اخیر مبنی بر نبود اتحاد در میان نیروهای ناتو را تا حدودی مرتفع کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستوفر لانگتون از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: متحدان هفته‌ای بحرانی را پیش رو دارند. وی اضافه کرد: سوال‌های زیادی در مورد توانایی کشورها برای ادامه عملیات‌ها در افغانستان وجود دارد و در اقدامات ناتو هم شاهد ضعف و ناتوانی هستیم که هفت سال پیش و در زمان شروع عملیات انتظار آن نمی‌رفت. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در ماه گذشته و همزمان با انتقاد‌های عمومی‌اش از نیروهای ناتو که در جنوب افغانستان حضور دارند، تعداد سربازان مستقر در این کشور را افزایش داد و اظهار داشت: بیشتر نیروهای اروپایی و نیروهای ناتو برای عملیات‌های ضد شورشی تعلیم کافی را ندیده‌اند.

اگر چه گیتس در اظهارات صریح و عمومی خود نامی از کشوری نبرد، اما باعث تعجب سران کشورهایی که در افغانستان حضور دارند شد؛ کشورهایی نظیر انگلیس، کانادا و دانمارک.

دیپلمات‌های حاضر در ستاد‌های ناتو در بروکسل ناراحتی خود را به طور کتبی به رابرت گیتس اظهار کردند و از وی خواستند تا اقدام افزایش سه هزار نفری سربازان را توجیه کند.

استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا، چندین بار هشدار داده بود که در صورت عدم پشتیبانی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از نیروهایش در افغانستان، اوتاوا ۲۵۰۰ سرباز خود را از مناطق جنوبی این کشور خارج خواهد کرد.

از طرفی متحدان اروپایی نیز که نیروهایشان در مناطق دیگری هم چون عراق، بالکان و آفریقا درگیر هستند، می‌گویند در این زمینه کمک بیشتری نمی‌توانند بکنند. هفته گذشته رابرت گیتس با نوشتن نامه به متحدان ناتو و توضیح دادن شرایط نیروهای مستقر در افغانستان، خواستار تجهیزات و حضور بیشتر سربازان در این کشور شد. وی همچنین بر لزوم فرستادن هلی‌کوپترهای کافی به افغانستان تاکید کرده بود.

منظور گیتس از متحدان ناتو بیشتر کشورهایی ثروتمند نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بود که سربازانشان در کابل، شمال و غرب کشور و مکان‌هایی که درگیری‌های کمتری وجود دارد، مستقر هستند.