خبرگزاری مهر- به نوشته یک روزنامه انگلیسی، سرکرده جدید طالبان در پاکستان تبدیل به دشمن شماره یک کشورهای غربی شده و در این راه جای بن‌لادن رهبر القاعده را گرفته است. به گزارش روزنامه تایمز، «بیت ا... مسعود» رهبر جدید طالبان در پاکستان به عنوان خطرناک‌ترین دشمن غرب جایگزین «بن لادن» رهبر القاعده در این مقام شد. بیت ا... مسعود همان شخصی است که از سوی مقام‌های امنیتی پاکستان به عنوان مظنون شماره یک ترور «بی نظیر بوتو» نخست وزیر اسبق این کشور معرفی شد.در همین رابطه، «نایجل اینکستر» معاون سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) گفت : طالبان جدید (نئو طالبان) تحت رهبری بیت ا... مسعود به عنوان مظنونین اصلی بمب‌گذاری‌ها و حملات تروریستی انگلیس و اسپانیا شناخته می‌شود. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نئوطالبان عامل اصلی ترور بوتو بوده و بیت ا... مسعود، طالبانیسم را به انگلیس و اسپانیا گسترش داده است.

بر همین اساس، پلیس اسپانیا ماه گذشته میلادی ۱۰ پاکستانی و دو هندی را که قصد بمب‌گذاری در متروی شهر بارسلونا داشتند بازداشت و عملیات آنها را خنثی کرد. دو هفته قبل نیز ماموران ضد تروریست اسکاتلندیارد، شش پاکستانی را که از اسپانیا به انگلیس آمده بودند با هشدارهای پلیس اسپانیا بازداشت کردند.

تایمز در ادامه نوشت: در همین رابطه شواهد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان علاوه بر افغانستان، بر انجام عملیات‌های تروریستی در کشورهای غربی متمرکز شده و بیت ا... مسعود که هم اکنون ۳۴ ساله است نقش بسیار زیادی در طراحی نقشه های تروریستی طالبان دارد.