گروه بین‌الملل- کاهش فعالیت بخش خدمات در ایالات‌ متحده زنگ خطر کسادی را بار دیگر برای وال‌استریت به صدا در‌آورد و باعث تنزل شدید شاخص‌های سهام در روز سه‌شنبه شد. به گزارش رویترز از نیویورک، شاخص فعالیت بخش خدمات که دو‌سوم اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهد به زیر ۵۰ در ماه ژانویه تنزل کرده است که نشان از انقباض شدید این بخش دارد، این در حالی است که بازار توقع داشت بخش خدمات در این ماه هم رشد داشته باشد و به امیدواری درباره رشد اقتصادی کمک کند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند ضرر امروز بازار به معنی آن نیست که ارزش سهام در ماهی که در پیش داریم کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی تیتر خبرها ناخوشایند و نامطلوب باشد، بدیهی است که روی فعالیت سرمایه‌گذاران اثر می‌گذارد.

اما برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند این گونه اخبار شوک دراز‌مدت و جدی به بازار وارد می‌کند زیرا به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند که ریسک کسادی جدی است. با اینکه بانک مرکزی ایالات متحده با کاهش ۲۵/۱درصدی در طول یک ماه سعی کرد آرامش را به بازارها بازگرداند اما این کار را خیلی دیر انجام داد، زیرا کاهش نرخ بهره چند ماه طول می‌کشد تا تاثیر خود را نشان دهد و از طرف دیگر برخی کارشناسان می‌گویند معلوم نیست کاهش نرخ بهره بتواند برای اقتصادی که با قرض دست و پنجه نرم می‌کند و دچار ضعف در بازار مسکن است موثر بوده یا اساسا راه‌حل مناسبی باشد.شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۳۷۰واحد یا ۹۳/۲درصد از دست داد و به ۵واحد ۲۶۵/۱۲رسید. داوجونز در روز دوشنبه و سه‌شنبه کل سودی را که هفته گذشته دشت کرده بود، از دست داد. سود ۳۹/۴درصدی داوجونز در هفته گذشته خوش بینی‌ زیادی در بازار ایجاد کرد که بازار روند احیای خود را آغاز کرده است. شاخص سهام استاندارد اندپرز ۴۴واحد یا ۲۰/۳درصد از دست داد و به واحد ۱۳۳۷رسید، در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۳واحد یا ۰۸/۳درصد ضرر کرد و به واحد ۳۱۰/۲رسید. برخی تحلیل‌گران با خوش‌بینی می‌گویند با اینکه بازار به پایین‌ترین حد خود در روزهای اخیر رسیده است، هنوز زمینه‌ها و عواملی که بازار احیای خود را آغاز کند، وجود دارد. کسادی شدید وال‌استریت در روز سه‌شنبه موجب تنزل و رکود بازارهای سهام در سراسر آسیا هم شده، هر گونه احتمال کسادی در بازار سهام وال‌استریت باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم در بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کننده جهان قطعا بر جریان تولید در اقتصادهای دیگر جهان تاثیر می‌گذارد. شاخص سهام نیکی در توکیو یکی از بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت و ۵۶۷واحد یا ۱/۴درصد از دست داد، شاخص سهام توپیکس هم ۵۰واحد یا ۷/۳درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۰۵ رسید. در روز چهارشنبه توکیو حتی سهام کمپانی‌های موفقی مانند تویوتا هم تنزل کردند. بازارهای هنگ‌کنگ و سنگاپور و چین در روز چهارشنبه تعطیل بودند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب افزایش پیدا کرد. روز چهارشنبه در توکیو هر یورو به ازای ۴۶۴۷/۱دلار معامله شد. تحلیل‌‌گران معتقدند با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی اروپا، احتمال کاهش ارزش یورو در برابر دلار هنوز وجود دارد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۸۲/۱۰۶ین بود.