خبرگزاری مهر- رییس سیا برای اولین بار با صراحت اعتراف کرد که این سازمان از تکنیک «غرق مصنوعی» در بازجویی از زندانیان استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مایکل هایدن» خطاب به اعضای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اعتراف کرد که این تکنیک در بازجویی سه نفر از زندانیان ارشد القاعده در حدود پنج سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. وی تصریح کرد: این تکنیک در زمانی که این باور وجود داشت که حملات فاجعه بار بیشتر علیه آمریکا به زودی و در آینده نزدیک انجام می شود، درباره «خالد شیخ محمد»، «ابوزبیده» و «عبدالرحیم النشیری» به کار رفت.

هایدن افزود: «بگذارید این مساله را روشن کنم و رسما در برابر این کمیته بگویم که غرق مصنوعی تنها برای سه نفر از بازداشت شدگان به کار رفت.»

«دیک دوربین» از سناتورهای دموکرات روز گذشته در نامه‌ای به «مایکل موکیسی» دادستان کل آمریکا خواستار تحقیقات وزارت دادگستری برای بررسی این مساله شد که آیا استفاده از این تکنیک قانون را نقض می کند یا خیر. دیده بان حقوق بشر هم اعلام کرد که اظهارات هایدن اعتراف صریح به این فعالیت جنایی است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه ۱۶ آذرماه گزارش داد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال ۲۰۰۵، دست کم دو نوار ویدئویی را که مربوط به شکنجه زندانیان بوده، از بین برده است.