ایسنا- بر اساس پیش‌بینی یک گزارش نظامی موثق احتمال می‌رود روسیه از یک معاهده تاریخی در زمینه کنترل تسلیحات که به پایان گرفتن جنگ سرد کمک کرد، خارج شود. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، گزارش مذکور تحت عنوان گزارش توازن نظامی سال ۲۰۰۸ تهدیدهای جدید را متوجه امنیت کشورهای اروپایی دانسته است.

جان چیپمن، رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک که اقدام به انتشار این گزارش نموده اظهار داشت: معاهده قوای هسته‌ای میان برد در سال ۱۹۸۷ موسوم به INF می‌تواند هدف بعدی سیاست جسورانه تجدید نظرطلبی مسکو قرار گیرد. به موجب توافقنامه تاریخی «قوای هسته‌ای میان برد» که به امضای رونالد ریگان، رییس‌جمهور اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید، طرفین در خصوص نابودی موشک‌های میان برد در اروپا به اتفاق نظر رسیدند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از هم اکنون به تعهد و پایبندی کشورش در قبال معاهده نیروهای متعارف در اروپا (CFE) که در سال ۱۹۹۲ وضع شد، پایان داده است؛ بر اساس این قرارداد بود که در مورد استقرار سرباز و تانک‌های ارتش در نزدیکی مرزهای کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد روسیه اواخر سال جاری رسما از این معاهده خارج خواهد شد. به این ترتیب با تصمیمات دولت پوتین روسیه از امکان ساخت نسل جدیدی از موشک‌های میان برد با قابلیت هدف قراردادن کشورهای غرب اروپا برخوردار خواهد شد.

رییس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: لغو معاهده CFE که سنگ بنای امنیت اروپای پس از جنگ سرد تلقی می‌شود پیامدهای منفی را برای اروپا به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این حرکت مکانیسم مهم اعتمادسازی از جمله تبادل اطلاعات و رژیم نظارت و بازرسی را به کلی از بین خواهد برد، مضاف بر اینکه باعث ایجاد تنش‌های تازه میان روسیه و همسایگانش خواهد شد، به خصوص زمانی که دولت مسکو تصمیم بگیرد سربازان خود را در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو ناتو مستقر سازد. ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ از معاهده موشک‌های ضد بالستیک خارج شد.

گزارش توازن نظامی سال ۲۰۰۸ میزان کل بودجه نظامی روسیه را ۳۵ میلیارد پوند ارزیابی کرده است. بر این اساس میزان بودجه نظامی بریتانیا نیز ۳۴‌میلیارد پوند ارزیابی شده است.