ماراتن نفس‌گیر در اردوگاه دموکرات‌ها

دنیای اقتصاد- با برگزاری همزمان انتخابات در ۲۱ ایالت در روز سه‌شنبه، جان مک‌کین توانست جای خود را در صدر کاندیداهای جمهوری‌خواه محکم کند. جان مک کین با احتساب آرای «سه‌شنبه بزرگ» مجموع امتیازات خود را به ۶۱۵رسانید. نزدیک‌ترین رقیب او یعنی مت رامنی پس از سه‌شنبه بزرگ ۲۶۸امتیاز را کسب کرد. هر نامزد جمهوری‌خواه برای تبدیل شدن به نامزد نهایی حزب باید دست کم ۱۹۱۶ امتیاز را کسب کند. در اردوگاه دموکرات‌ها رقابت نزدیک‌تری در جریان است. دموکرات‌ها بر خلاف جمهوری‌خواهان امتیازهای هر ایالت را به نسبت رای اخذ شده توسط هر کاندیدا تقسیم می‌کنند و کاندیدای پیروز هر ایالت همه امتیازها را کسب نمی‌کند. این تقسیم امتیاز موجب شد که هم سناتور هیلاری کلینتون و هم سناتور باراک اوباما همچنان شانس رقابت داشته باشند. اگر چه تا پایان وقت دیروز نتیجه کامل رای‌گیری در میان دموکرات‌ها مشخص نشد، اما سی‌ان‌ان گزارش داد که هیلاری کلینتون با ۸۲۵ امتیاز در صدر قرار دارد و باراک اوباما با ۷۳۲ امتیاز در تعقیب او است. جان ادوارد نامزد سوم دموکرات‌ها از دور رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کرد. نتایج اولیه انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» اعلام شد

جان مک‌کین خوشحال، کلینتون و اوباما امیدوار

گروه بین‌الملل - در حالی که جان مک‌کین برنده انتخابات دور اول سه‌شنبه بزرگ حزب جمهوریخواه شده است، رقابت شانه به شانه باراک اوباما با هیلاری کلینتون روشن شدن نامزد نهایی دموکرات‌ها را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق انداخته است.

به گزارش رویتر از نیویورک جان مک‌کین در نیوجرسی، کانکتیکت، جورجیا، نیویورک، اوکلاهما، آریزونا،‌ میسوری و کالیفرنیا نفر اول جمهوریخواهان شد و بنابر شیوه تخصیص کارت‌های الکترال در حزب جمهوریخواه که همه کارت‌های الکترال ایالت را به نفر اول می‌دهند، تاکنون مشخص شده است که جان مک‌کین نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری است و هر یک از رقبای دموکرات،‌ کلینتون یا اوباما که به میدان بیایند باید به این جمهوریخواه کهنه‌کار که رقیب انتخاباتی جورج بوش نیز در انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۴ بود؛ رقابت کند.

اما برای حزب دموکرات با این که هیلاری کلینتون تاکنون نسبت به رقیب جوان خود اندکی جلوتر است اما هنوز برنده نهایی نیست.

دموکرات‌ها، کارت‌های الکترال در هر ایالت را به میزان آرایی که هر یک از کاندیداها به دست آورده است، تقسیم می‌کنند و به همین دلیل احتمال دارد تعیین نامزد نهایی دموکرات‌ها حداقل تا ماه مارس طول بکشد، به ویژه آن که کاندیدای نهایی باید حدنصاب ۲۰۲۵ کارت الکترال را پر کند.

تاکنون هیلاری کلینتون در برخی ایالت‌های بزرگ شانس خوبی داشته است، برای مثال وی توانست در نیویورک که به تنهایی ۸۷ کار الکترال دارد، برنده باشد. وی سناتور نیویورک است و پیروزی او در برابر رقیبش محتمل و قابل پیش‌بینی بود.

با این همه باراک اوباما در نیویورک یعنی خانه خانم کلینتون نمایش قدرتمندی ارائه داد و ۴۰درصد آرا را به دست آورد. هیلاری کلینتون ۵۷درصد آرا را کسب کرد.

اما اوباما در خانه خود یعنی ایالت ایلی‌نویز اکثریت قاطعی از آرا را به دست آورد و باعث شد که برخی موفقیت‌های خانم کلینتون در ایالت‌های شمال شرقی جبران شود.

امیدواری خانم کلینتون به گرفتن سهم قاطعی از کارت‌های الکترال کالیفرنیا که تاکنون بیش از نیمی از آن شمارش شد‌ه‌اند زیاد است. تاکنون خانم کلینتون ۵۰درصد آرا را در این ایالت به دست آورده است و باراک اوباما فقط ۳۹درصد به دست آورده است. باراک اوباما هم امید زیادی به انتخابات در ۴ ایالتی دارد که قرار است انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در هفته آینده برگزار شود، این ایالت‌ها عبارتند از مریلند، ویرجینیا، نبراسکا و لوئیزیانا. مردم این چهار ایالت اشتیاق زیادی برای اولین رییس‌جمهور سیاه‌پوست در ایالات متحده نشان داده‌اند. انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در دو ایالت‌ تگزاس و اوهایو قرار است در چهارم ماه مارس برگزار شود. همچنین مردم ایالت پنسیلوانیا در روز ۲۲ آوریل برای انتخابات دور اول پای صندوق‌های رای خواهند رفت. کلینتون در جمع هواداران خود گفت امشب یک رکورد به شمار می‌رود زیرا شما مردم رای دادید نه فقط برای اینکه تاریخ را بسازید، بلکه برای اینکه آمریکا را هم مجددا بسازید، خانم کلینتون در آمریکا رای اکثریت زنان را توانسته است جلب کند. از هر ده زن، ۶ نفر به وی رای داده‌اند.

باراک اوباما که هنوز امید زیادی دارد که بتواند از رقیب خود پیش‌افتد هم در جمع هوادارانش گفت، یک پیام مهم در این انتخابات وجود دارد، بی‌آنکه نیازی باشد که نتیجه انتخابات را بدانیم و آن اینکه زمان ما فرا رسیده است. وی پس از اینکه نتایج نیمی از آرای کالیفرنیا پیشتازی خانم کلینتون را روشن کرد، سخن گفت و افزود، جنبش ما واقعی است و تغییر در ایالات متحده آغاز شده است.

باراک اوباما و هیلاری کلینتون رقابت شانه به شانه‌ای را در آرای سفیدپوستان داشتند و نتایج نظرسنجی‌ها از پیشرفت تدریجی وضعیت باراک اوباما در نظرسنجی و تغییر رای مردم به نفع وی داشت. در واقع او هرچقدر زمان گذشت، توانست افراد بیشتری را به دلیل سخنان خاص خود جذب کند.

به همین دلیل تحلیل‌گران معتقدند، او در پنج ایالتی که باقیمانده است با توجه به تمایلات مردم در این ایالت‌ها، از شانس بیشتری برخوردار است. اما او باید بتواند تعداد الکترال‌های از دست‌رفته خود را جبران کند. از هر ۱۰ سیاهپوست، ۸نفر به اوباما رای داده‌اند که حکایت از اشتیاق جدی در نزد سیاهپوستان آمریکا برای تصاحب کاخ سفید است. تاکنون باراک اوباما رای دو ایالت بزرگ جورجیا، ایلی‌نوی نیز یوتا، داکوتای شمالی،‌ آلاباما، دلاور، کانزاس، کلرادو، کانکتیکت و مینه‌سوتا را به دست آورد و هیلاری کلینتون علاوه بر ایالت بزرگ نیویورک، رای ماساچوست نیویورک، تنسی و اوکلاهاما، ارکانزاس را هم به دست آورده است. در میان جمهوری‌خواهان که جان مک‌کین برنده قطعی و نهایی انتخابات دور اول به شمار می‌رود، جان هوکابی عملکرد بهتر از انتظار داشته است. مت‌رامنی میلیاردر اما میدان رقابت را با شکست در کالیفرنیا به رقیب خود جان مک‌کین واگذار کرد، جان مک‌کین در جمع هوادارانش گفت: من فکر می‌کنم ما باید به این موضوع عادت کنیم که ما در انتخابات ریاست‌جمهوری همان حزب جمهوری‌خواه پیشتاز هستیم. هوکابی هم جریان انتخابات را جالب و شگفت‌انگیز خواند.

مت رامنی که آرای مردم کلرادو، داکوتای شمالی، ماساچوست، مینه‌سوتا، مونتانا، الاسکا و یوتا را به دست آورده است، هنوز معتقد است که برای برنده شدن در دور اول انتخابات هنوز شانس دارد.

تاکنون مت رامنی ۲۶۸ الکترال به دست آورده است، این در حالی است که رقیب پیشتاز وی ۶۱۵ الکترال در دست دارد.

هیلاری کلینتون ۸۲۵ کارت الکترال و اوباما ۷۳۲ کارت الکترال تاکنون به دست آورده است.