حمایت جورج بوش از اقدام نظامی ترکیه در شمال عراق

ایسنا - بوش در تماس تلفنی با اردوغان بار دیگر حمایتش را از ترکیه در رویارویی با شورشیان پ.ک .ک اعلام کرد.

به نوشته روزنامه‌ السفیر - چاپ لبنان - جورج بوش رییس جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، متعهد شد که به همکاری‌های امنیتی‌اش با دولت ترکیه جهت مبارزه با شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه ادامه دهد. وی در این تماس تلفنی از پ.ک.ک به عنوان یک دشمن مشترک یاد کرد که این مساله همکاری‌های گسترده‌ی امنیتی بین ترکیه و آمریکا را ضروری ساخته است.

بوش تاکید کرد: پ.ک.ک نه تنها دشمن ترکیه و آمریکا بلکه دشمن عراق نیز محسوب می‌شود. اردوغان نیز به بوش تاکید کرد: ترکیه خواهان حفظ وحدت ارضی و ثبات عراق است. وی عنوان داشت: ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک موضع‌گیری متحدی با آمریکا و عراق اتخاذ می‌کند.

طرفین همچنین بر ضرورت ادامه همکاری‌های اطلاعاتی علیه شورشیان پ.ک.ک در شمال عراق تاکید کردند.

از سوی دیگر، فرمانده نیروهای دفاع مردمی - شاخه نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه - حملات اخیر ارتش این کشور علیه مواضع پ.ک.ک را کم‌اهمیت توصیف کرد.

وی افزود: ترکیه در این حملات نتوانست اهدافی را که به دنبال آن بود، تحقق بخشد.

این مقام پ.ک.ک تصریح کرد: حملات اخیر ترکیه تنها به ایجاد خسارت بین غیر نظامیان و روستاهای کردنشین عراق منجر شد. وی از موضع‌گیری واشنگتن در برابر اقدامات ترکیه انتقاد کرده و افزود: کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا به ترکیه به مدت‌ها قبل باز می‌گردد. وی خاطر نشان کرد: واشنگتن در دستگیری عبدا... اوجالان رهبر پ.ک.ک با آمریکا همکاری کرده است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که نیروهای ترکیه هم چنان به حملات کوچک و بزرگشان علیه شبه نظامیان کرد ادامه دهند.