خبرگزاری فارس- ‌رییس پارلمان لبنان با اعلام پایان‌یافتن بحران انتخاب ریاست‌جمهوری این کشور گفت: فرمانده ارتش،‌ رییس‌جمهوری جدید لبنان است.

نبیه بری در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی النهار گفت: میشل سلیمان، رییس‌جمهور جدید کشور است. همان طوری که بعضی‌ها نیز می‌گویند ‌‌او عملا رییس جمهور‌ ‌است و به ‌طوری رسمی طی روزهای آینده این سمت را به عهده خواهد گرفت. وی افزود: ریاست جمهوری میشل سلیمان از سوی جناح‌های سیاسی لبنان و کشورهای خارجی از جمله آمریکا، فرانسه، عربستان، مصر، سوریه و سایر کشورهای جهان مورد‌ حمایت قرار‌ گرفته است.

رییس پارلمان لبنان تصریح کرد: پس از این‌که جناح اکثریت (ائتلاف۱۴ مار‌س‌) میشل سلیمان را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد، مخالفان دولت نیز کمتر از ۵‌دقیقه از این نامزد حمایت کردند.

بری افزود: رایزنی‌ها برای تعدیل ماده ۴۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری کشور در جریان است و هنوز تغییری در زمان برگزاری نشست پارلمانی (فردا) داده نشده است. زیرا انتخاب رییس‌جمهور فقط به دو ساعت زمان نیاز دارد.

براساس ماده ۴۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری لبنان، مقامات بلندپایه دولتی باید دو سال قبل از برگزار انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود کناره‌گیری کنند. رییس‌ پارلمان لبنان از اصلاحاتی که در این ماده قانونی صورت می‌گیرد تا زمینه را برای ریاست جمهوری میشل سلیمان فراهم کند مطلبی فاش نساخت.

به نوشته النهار، وزیران مستعفی وابسته به جناح مخالفان دولت به کابینه سنیوره باز می‌گردند تا روند تعدیل قانون انتخاب رییس‌جمهوری به صورت رسمی انجام شود و با انتخاب رییس‌جمهور، دولت بیروت استعفا می‌کند.

با این حال، رهبر مذهبی مسیحیان مارونی لبنان می‌گوید: نسبت به روند امور در شرایط کنونی لبنان و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق درباره انتخابات ریاست جمهوری کشورش خوش‌بین نیست.

به گزارش رویترز از بیروت، نصرا... صفیر در دیدار لویجی گاتی، نماینده پاپ در بیروت با وی گفت، همه‌چیز در هر لحظه‌ای قابل تغییر است و گفت‌و‌گوها درباره حل بحران سیاسی لبنان ادامه دارد.

وی افزود: تلاش برای تحمیل کردن توافق سیاسی پیشین درباره ساختار دولت نباید مانعی بر سر انتخاب رییس‌جمهوری باشد.