گروه بین‌الملل- در شرایطی که فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب با هدف ادامه تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوریه به زودی وارد قاهره می‌شود، نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: «دوران ظلم و خونریزی در سوریه» به پایان خود نزدیک شده ‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، منابع دیپلماتیک آگاه اعلام کردند که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به منظور گفت‌وگو با مقام‌های مصر درباره اوضاع سوریه و نتایج سفرش به دمشق و مسکو وارد قاهره می‌شود. خبرگزاری آناتولی هم به نقل از این منابع که نامشان را فاش نکرد، اعلام کرد: «الابراهیمی در پی مذاکراتش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو وارد قاهره می‌شود.» الابراهیمی پیش از ترک مسکو نسبت به تبدیل شدن سوریه به سومالی جدید هشدار داده و اعلام کرده بود در صورتی که تدابیر لازم در خصوص حل و فصل بحران سوریه اتخاذ نشود بحران سوریه به مشکلی بین‌المللی تبدیل خواهد شد. الابراهیمی پیش‌تر نیز با بشار‌اسد، رییس‌جمهوری سوریه دیدار و با او درباره گام‌های بعدی‌اش درباره سوریه مذاکره کرده بود. این چندمین بار است که الابراهیمی سفرهایی را به دمشق و قاهره برای حل و فصل بحران سوریه انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: «دوران خونبار و ظالمانه نظام سوریه رو به پایان است.»

اردوغان در این اظهارت خود به استفاده نظام سوریه از موشک‌های اسکاد پس از «ناتوانی نیروی هوایی» این کشور اشاره کرد و نسبت به اینکه دولتی جدید در سوریه تشکیل شود که بتواند پاسخگوی خواسته‌های مردم باشد ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از اردوغان اعلام کرد: «بحران نظام سوریه که حدود دو سال است ادامه دارد به پایان خود نزدیک شده است.»

او گفت: «استفاده سوریه از موشک‌های اسکاد در حقیقت نشان می‌دهد که نیروهای مخالف یعنی ملت سوریه بر فرودگاه‌ها و بخش‌های مختلف سوریه تسلط پیدا کرده‌اند.» اردوغان پیش‌تر نیز مدعی شده بود که تغییر نظام در سوریه امری حتمی است. او همچنین پیش‌بینی کرد، ائتلاف ملی مخالفان سوریه که در دوحه، پایتخت قطر تشکیل شده به تشکیل دولت انتقالی برای دوران پس از نظام اسد اقدام کند. اردوغان همچنین تاکید کرد: «نظام سوریه هر کاری هم بکند در نهایت ملت سوریه پیروز خواهد شد.»

در همین شرایط ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی نسبت به تبدیل شدن بحران سوریه به درگیری‌های طایفه‌ای هشدار داد و اعلام کرد: «اوضاع امروز سوریه واقعا دردناک است به نحوی که برخی نام جنگ داخلی بر روی آن می‌گذارند.»

وزیر امور خارجه اردن افزود: «این ترس وجود دارد که ادامه بحران سوریه خدای نکرده این کشور را به جنگ طایفه‌ای و قومی بکشاند چیزی که در نهایت به ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد.»

جوده همچنین تاکید کرد که کشورش بار دیگر از طرفین درگیر سوری می‌خواهد ضمن کنار گذاشتن خشونت و آغاز مرحله انتقالی بر سر میز مذاکره حاضر شوند. دولت اردن پیش از این نیز بارها بر لزوم حل و فصل سیاسی بدون دخالت کشورهای خارجی درباره سوریه تاکید کرد و نسبت به انعکاس اوضاع این کشور بر امنیت و ثبات منطقه هشدار داده بود.

در همین راستا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای بار دیگر نگرانی‌اش را نسبت به وضعیت نابسامان انسانی در سوریه ابراز و اعلام کرده بود که بیش از پنج میلیون آواره سوری به کمک‌های فوری نیاز دارند.

او گفت: «در نتیجه اوضاع داخلی سوریه بیش از دو میلیون تن در داخل سوریه آواره شده و بیش از ۵۴۰ هزار سوری نیز به کشورهای همجوار گریخته‌اند.

بان کی مون همچنین جامعه جهانی را به تلاش بیشتر برای کاهش مشکلات و رنج‌های میلیون‌ها آواره سوری در داخل و خارج این کشور فراخواند.»

دفتر اطلاع رسانی دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که قرار است کشورهای اهداکننده به سوریه ۳۰ ژانویه به ریاست بان کی مون نشستی را در کویت برگزار کنند.

از سوی دیگر، معاذ الخطیب، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف در خصوص مخالفتش با مذاکره با مسکو گفت: «ما به این دلیل با رفتن به مسکو مخالفت کردیم که معتقدیم مسکو در اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهد، شریک است.»

الخطیب در تماس تلفنی با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مدعی شد: «لاوروف باعث شده تا ۴۰۰ تن در هر روز در سوریه کشته شوند لذا باید به طور صریح به دلیل سکوتش در برابر چیزی که بر سر مردم سوریه می‌آید عذرخواهی کند.» الخطیب ادامه داد: «در صورتی که موضع مسکو نسبت به سوریه موضعی شفاف بود و اقدامات نظام سوریه بر ضد مردم را محکوم کند باید از مردم سوریه عذرخواهی کرده و بداند که ما نه در سیاست بلکه در عشق به میهنمان کار آزموده هستیم!»

پیشتر لاوروف تاکید کرده بود که الخطیب تجربه زیادی در زمینه سیاسی ندارد و باید به تحلیل‌ها و پیشنهادات روسیه گوش کند.

رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه خطاب به الابراهیمی که گفته بود «در صورتی که راهکار سیاسی در سوریه اتخاذ نشود این کشور به جهنم تبدیل می‌شود» گفت: «آیا جهنمی را که مردم سوریه در آن به سر می‌برند نمی‌بینید؟! مردم سوریه راه آزادی را انتخاب کردند و به آن ادامه خواهند داد.»

او افزود: «ما هرگز راهکار سیاسی را کنار نمی‌گذاریم اما مسکو نه تنها چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد بلکه وقت تلف می‌کند و منافع معینی از این اقدام دارد که آن قطع روابط ما با ملت سوریه است.»

پیش‌تر نیز رییس ائتلاف مخالفان سوریه از روسیه خواسته بود به دلیل موضعش درباره سوریه عذرخواهی رسمی کند. او اعلام کرد که شرط ائتلاف برای قبول دعوت روسیه جهت مذاکره عذرخواهی رسمی لاوروف است. از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اوضاع فلسطینی‌های آواره مقیم سوریه را پیچیده توصیف کرد. در بیانیه این وزارتخانه که شبکه خبری روسیا الیوم آن را منتشر کرد، آمده است: «ادامه درگیری‌ها و کشتارها در سوریه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع آوارگان فلسطینی در سوریه شده است.»

وزارت خارجه روسیه همچنین از موضع بی‌طرف فلسطین نسبت به بحران سوریه استقبال کرد.

در این بیانیه به حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق و کشته و زخمی شدن شماری از ساکنان این اردوگاه و مشکلات و شرایط سخت آنها اشاره و اعلام شده است که در پی درگیری‌های اخیر در این اردوگاه هزاران تن از ساکنان یرموک مجبور به ترک این اردوگاه‌ شده‌اند و حدود ۲۰۰۰ آواره فلسطینی نیز به اردن گریخته‌اند.

علاوه بر این کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد: «تعداد آوارگان سوری‌ که به لبنان رفته‌اند بالغ بر ۱۷۰ هزار تن است.»

سوریه از ۲۲ ماه قبل تاکنون شاهد درگیری ارتش با گروه‌های مسلح مخالف بوده که در پی آن هزاران تن کشته و صدها هزار تن دیگر در داخل و خارج این کشور آواره شدند.