گروه بین‌الملل- گفت‌و‌گوی باراک اوباما با رهبران کنگره آمریکا هنوز توافقی اساسی به همراه نداشته است. بااین حال هر دو طرف شنبه شب با خوش‌بینی اعلام کردند که ظرف ۲۴ ساعت آینده، راهکاری برای پرهیز از سقوط در «پرتگاه مالی» پیدا خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از دیدار روز شنبه (۲۹ دسامبر/۹ دی) با رهبران کنگره‌ این کشور در کاخ سفید، امکان توافق بر سر راه‌حل نجات اقتصاد بحران‌زده‌ این کشور را منتفی ندانست. کارشناسان سیاسی معتقدند که توافق احتمالی، تنها بر سر موارد «نه چندان اساسی» و به منظور جلوگیری از سقوط قطعی آمریکا به «پرتگاه مالی» خواهد بود. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در تابستان سال ۲۰۱۱، هنگامی که آمریکا باز هم در آستانه‌ «پرتگاه مالی» قرار داشت، قانون «کنترل بودجه» را به تصویب رساندند. بر اساس این قانون، در صورت عدم توافق دو طرف بر سر چگونگی افزایش مالیات و کاهش هزینه‌های دولتی تا اول ژانویه‌ سال جدید میلادی، مالیات‌ها به‌طور خودکار به شدت افزایش می‌یابد و از هزینه‌ها‌ی دولتی تا حدود نیم میلیارد یورو کاسته می‌شود.

بر اساس این قانون، آمریکا باید در عرض ۱۰ سال آینده، حدود ۲/۱ تریلیون (۱۲۰۰‌میلیارد) دلار صرفه‌جویی کند. دولت اوباما در نظر دارد در سال جدید، حدود ۱۰۹ میلیارد دلار از بودجه‌ نظامی خود بکاهد.

مجلس نمایندگان آمریکا دیروز یکشنبه بار دیگر به موضوع تنظیم بودجه دولت پرداخت. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به خاطر اهمیت موضوع از نمایندگان خواسته است، تعطیلات زمستانی خود را ناتمام بگذارند و در این جلسه ویژه شرکت کنند. گفته می‌شود، در صورت نرسیدن نمایندگان به توافقی بر سر کاهش سالانه کسری بودجه دولت، مالیات‌ها در این کشور به شدت افزایش خواهد یافت.