گروه ­بین­الملل- روز جمعه پس از آنکه دولت آمریکا از شیوه آزمودن سلامت بانک­ها پرده برداشت، سرمایه‌گذاران برخی از نگرانی­های خود را در مورد بانک­ها و اقتصاد کنار گذاشتند.

گزارش فدرال رزرو در مورد این آزمون جزئیات کمی در بر داشت، اما حاوی اخبار بد نبود. سرمایه­گذاران همچنین از نتایج درآمدی فصلی شرکت­های فورد موتور، امریکن اکسپرس و مایکروسافت خرسند شدند.

این امر راه را برای افزایش ۱۱۹ واحدی شاخص میانگین صنعتی داوجونز باز کرد و موجب شد این شاخص کاهش اندکی را در طول هفته ثبت کند. افزایش هفتگی متوالی شاخص میانگین صنعتی داوجونز و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ متوقف شد، اما افزایش هفتگی شاخص نسدک کامپوزیت ادامه یافت و به هفتمین هفته متوالی رسید.

فدرال رزرو در ارائه شیوه آزمون شوک اعلام کرد: ۱۹ شرکتی که نیمی از وام‌ها را در نظام بانکی آمریکا حفظ کنند، حتی اگر در این آزمون ضعیف عمل کنند مردود نمی­شوند.

مدیرعاملان بانک­ها به طور جداگانه درجریان نتایج آزمون خود قرار گرفتند، بانک­ها بدون اجازه دولت نمی­توانند این نتایج را به اطلاع عموم برسانند، اما در وال استریت بازار پیش‌بینی داغ بود و ارزش سهام بخش مالی افزایش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۳/۱۱۹ واحد یا ۵/۱ درصد افزایش یافت و به ۲۹/۸۰۷۶ واحد رسید.

دیگر شاخص­ها نیز با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳۱/۱۴ واحد یا ۷/۱‌درصد افزایش یافت و به ۲۳/۸۶۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۸/۴۲ واحد یا ۶/۲‌درصد رشد کرد و به ۲۹/۱۶۹۴ واحد رسید.

طی هفته شاخص داوجونز ۷/۰‌درصد سقوط کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۰ کاهش یافت اما شاخص نسدک کامپوزیت ۳/۱‌درصد افزایش یافت. شاخص­ها از ابتدای معاملات روز جمعه و پس از آنکه شرکت فورد زیانی کمتر از حد پیش­بینی تحلیل­گران را ثبت کرد، افزایش یافتند.

پس از آنکه این شرکت اعلام کرد طی فصل نخست ۷/۳‌میلیارد دلار بیش از درآمد خود هزینه کرده است، ارزش سهام این شرکت ۵۱‌سنت یا ۱۱‌درصد افزایش یافت و به ۵‌دلار رسید. این مبلغ بسیار کمتر از ۲/۷‌میلیارد دلار هزینه در فصل چهارم بود. شرکت فورد وام دولتی دریافت نکرده است.

ارزش سهام شرکت کارت اعتباری امریکن اکسپرس ۳۳/۴‌دلار یا ۷/۲۰درصد افزایش یافت و به ۳۰/۲۵دلار رسید. زیرا گزارش درآمدی این شرکت بهتر از حد انتظار وال استریت بود.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت­های کوچک­تر است ۱۲/۱۲ واحد یا ۶/۲‌درصد افزایش یافت و به۷۴/۴۷۸ واحد رسید. خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۳‌درصد، شاخص داکس آلمان ۳ درصد و شاخص

سی­ای­سی-۴۰ فرانسه ۱/۳‌درصد افزایش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۶/۱‌درصد سقوط کرد.