مجمع جهانی اقتصاد کار خود را آغاز کرد

روبرت موردوک، مدیرعامل آمریکایی نیوزکورپریشن (چپ)

و وارنر ونینگ رییس هیات‌مدیره موسسه آلمانی مدیریت بایر در انتظار افتتاح اجلاس جهانی اقتصاد

مونا مشهدی رجبی

مجمع جهانی اقتصاد هر ساله در اولین ماه سال میلادی در داووس سوییس برگزار می‌شود، ‌این میزبانی درآمد کلانی برای کشور مرفه و ثروتمند سوییس به همراه دارد‌. در سال ۲۰۰۹ میلادی ‌این مجمع جهانی در روزهای ۲۸ ژانویه تا ۲ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی در داووس سوییس برگزار می‌شود. موضوع اجلاس سال ۲۰۰۹ میلادی «ترسیم اقتصاد دنیا بعد از اتمام بحران اقتصادی» است‌. گفته می‌شود اجلاس سال ۲۰۰۹ میلادی یک فرصت استثنایی در اختیار جهانیان قرار می‌دهد تا زمینه را برای تغییرات اساسی در عرصه‌های مختلف تجاری دنیا فراهم کنند.قرار بر‌این است در اجلاس سال جاری در مورد بحران اقتصادی دنیا و مشکلاتی که زمینه‌ساز‌این بحران بوده است مذاکره کنند.

در آستانه اجلاس سال ۲۰۰۹ میلادی رییس موسسه مالی بین‌المللی پیش‌بینی کرد بحرانی که در سال ۲۰۰۸ میلادی به اوج خود رسیده بود تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت و مداخله دولت‌ها در اقتصاد سبب می‌شود که تاثیر‌ این بحران روی اقتصاد کشورهای مختلف کمتر باشد‌. وی با اشاره به مطالعاتی که انجام داده است، گفت: «دولت‌ها در مسیر درستی گام بر می‌دارند و‌این می‌تواند ما را امیدوار کند که اقتصاد آسیب کمتری متحمل شود و بخش‌های مختلف ویران نشوند.»

رویترز در گزارش اخیر خود نوشته است در اجلاس سال ۲۰۰۹ میلادی داووس بارزترین مساله بی‌اعتمادی مدیران صنایع و شرکت‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی و بازار اعتباری است‌. مطالعات نشان می‌دهد تنها ۲۱‌درصد از مدیران صنعتی حاضر در اجلاس انتظار دارند در سال آینده با بهبود اوضاع اقتصادی مواجه شوند، در حالی که در سال گذشته ۵۰‌درصد از مدیران انتظار بهبود شرایط را داشتند. مدیران صنعتی انتظار دارند تا سه سال آینده اوضاع اقتصادی بهبود یابد‌. ۳۴‌درصد بر‌این باورند تا سه سال‌ آینده اقتصاد اصلاح می‌شود و فروش افزایش می‌یابد.

بر طبق اطلاعات موجود در سایت مجمع جهانی اقتصاد، گردهمایی رهبران اقتصادی و سیاسی در اجلاس سال جاری سبب می‌شود تا یکی از بی‌نظیرترین و بی‌سابقه ترین اجلاس‌ها در تاریخ داووس‌ ایجاد شود‌. از طرف دیگر از آنجا که هم‌اکنون اقتصاد جهان در بحرانی ترین حالت ممکن قرار دارد و اغلب شرکت‌کنندگان در اجلاس کشورهایی هستند که بیشترین تاثیر منفی را در اثر بحران جهانی پذیرفته‌اند. پیدا کردن راهی برای خروج از بحران و سپس ساخت دنیایی با ثبات بعد از اتمام‌این دوران از مسایل مهمی‌است که در‌این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد‌.

مجمع جهانی اقتصادی بیش از سه دهه است که در داووس برگزار می‌شود. در‌این مجمع که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می‌شود رهبران اقتصادی، هنری‌، صنعتی‌، رسانه‌ای‌، دانشگاهی و حتی سیاسی کشورهای مختلف در فضایی غیر رقابتی و کاملا دوستانه گردهم می‌آیند تا با ‌ایجاد یک پلت فرم جهانی برای مشارکت و همکاری با یکدیگر در حل معضلات بین‌المللی اقدام کنند. طبق گزارش‌های موجود در اجلاس سال ۲۰۰۹ میلادی که تنها از طریق دعوت رسمی‌پذیرای میهمانان است، بیشتر از ۲۵۰۰ نفر از سران اقتصادی و سیاسی جهان شرکت می‌کنند‌. ۴۰ نفر از روسای دولت‌های جهان در کنار بازرگانان و روسای سازمان‌های غیردولتی و اتحادیه‌های تجاری در داووس گردهم می‌آیند.

قرار بر‌این است که در‌این اجلاس در مورد تمامی‌ مسائل جهانی صحبت شود‌. موضوعاتی از قبیل چگونگی مدیریت بحران کنونی اقتصاد دنیا برای از بین رفتن کامل آن تا شکل‌دهی اقتصاد جهان بعد از اتمام بحران ، تغییرات جوی و تاثیر آن روی زندگی مردم نیز در میان موضوعات با اهمیتی است که در‌این اجلاس مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد‌. ۵۶‌درصد از حاضران در اجلاس رهبران تجاری جهان هستند که مدیریت شرکت‌های کلیدی و بزرگ دنیا را بر عهده دارند‌. ۱۴۰۰‌نفر مدیر اجرایی و عضو هیات رییسه از شرکت‌های برتر دنیا در‌این اجلاس حاضر هستند که بالاترین شمار شرکت‌کنندگان عرصه‌های تجاری از ابتدای راه‌اندازی‌ این مجمع در سال ۱۹۷۱ میلادی تا کنون است‌. در میان شرکت‌کنندگان در اجلاس ۴۱ نفر از روسای دولت‌ها، ۶۰ وزیر‌، ۳۰ رییس سازمان‌های بین‌المللی و ۱۰ سفیر حضور دارند‌. بیشتر از ۵۱۰ نفر از حاضران در اجلاس اعضای جامعه مدنی و سازمان‌های غیر دولتی هستند‌. از‌این گروه می‌توان به ۵۰ رییس یا نماینده سازمان‌های غیر دولتی‌، ۲۲۵ نفر از اصحاب رسانه، ۲۱۵ نفر از اعضای اتاق‌های فکر و دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی، ۱۰ رهبر مذهبی ادیان مختلف و در نهایت ۱۰ نفر از رهبران اتحادیه‌های تجاری اشاره کرد‌.روسای اجلاس پنج روزه داووس در سال ۲۰۰۹ میلادی به قرار زیرند:

۱ - کوفی عنان: دبیر کل سازمان ملل متحد در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ میلادی تا سال ۲۰۰۶ میلادی و عضو گروه بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد‌.

۲ - استفان گرین: عضو هیات مدیره بانک هلدینگ HSBC کشور انگلیس‌. وی مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه اکسفورد اخذ کرده است و در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ میلادی وزیر توسعه خارجی کشور انگلیس بود‌. عضویت وی در شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری و همکاری وی با سازمان‌های دولتی و خصوصی انگلیس سبب شده است تا پرونده کاری درخشانی داشته باشد‌.

۳ - اناند ماهیندرا: مدیر عامل و عضو

هیات مدیره شرکت ماهیندرا و ماهیندرا کشور هند‌.وی در سال ۱۹۸۱ میلادی از دانشگاه ‌هاروارد در رشته بازرگانی فارغ‌التحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهMBA از مدرسه بازرگانی‌ هاروارد گرفت‌. از آن سال تاکنون وی با موسسات مالی و بازرگانی مختلفی همکاری داشته است و هم اکنون به عنوان مدیر عامل شرکتی که خود بنیانگذاری کرده بود مشغول به کار است‌.

۴ - روبرت موردوک: رییس و مدیر ارشد اجرایی شرکت خبری نیوز کورپریشن متعلق به کشور آمریکا .در سال ۱۹۵۴ میلادی به طور رسمی‌مدیریت شبکه‌های مختلف خبری را در کشور آمریکا بر عهده گرفت‌. بعد از سال‌ها تلاش همکاری با رسانه‌های مکتوب را نیز آغاز کرد و هم اکنون حوزه کاری بسیار گسترده‌ای دارد. اشراف وی بر وقایع اقتصادی و صنعتی دنیا در فاصله سال‌های ۱۹۵۴ میلادی تاکنون یکی از مهمترین دلایل انتخاب وی به عنوان یکی از روسای‌این اجلاس است‌.

۵ - ماریا راموس: مدیر عامل شرکت ترنسنت کشور آفریقای جنوبی. وی مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دارد و مدرک کارشناسی ارشد خود را از کشور انگلیس دریافت کرده است‌.

۶ - جرون وان در ویر‌: مدیر اجرایی ارشد شرکت رویال داچ شل. وی دو مدرک کارشناسی در رشته‌های اقتصاد نظری و مهندسی مکانیک دارد و از سال ۱۹۷۱ میلادی با شل همکاری می‌کند‌. با گذشت بیش از سی سال وی در تمامی ‌بخش‌های شل کار کرده است و هم اکنون با اشراف کامل بر عملکرد آنها مدیریت‌این شرکت را به عهده دارد‌.

۷ - وارنر ونینگ: مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت بایر کشور آلمان. از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون در بخش‌های مختلف‌ این شرکت کار کرده است و هم اکنون در تمامی‌حوزه‌های مالی، تجاری و سهامداری اشراف کامل دارد‌. پیشرفت وی در‌این شرکت در کنار همکاریش با موسسات مالی و تحقیقاتی دیگر موجب شد تا وی یکی از کارآمدترین مدیران آلمان باشد‌.

روسای شرکت‌های بزرگ جهان که در نشست داووس شرکت کرده‌اند‌، نگرانی خود را نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی و تاثیرات منفی آن بر عملکرد شرکت‌های خود اعلام کردند‌.

بر اساس نظرسنجی انجام شده از ۱۱۰۰ نفر از روسای شرکت‌های بزرگ جهان که در نشست چهار روزه داووس شرکت کرده‌اند‌، اکثر این افراد بی‌اعتمادی و نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی اعلام کردند.

نشست داووس مقدمه‌ای برای اجلاس سران گروه بیست در ماه اوریل و اجلاس رهبران گروه هشت در ماه جولای است. ولادیمیر پوتین و ون ژیابائو نخست وزیران روسیه و چین قرار است در این نشست سخنرانی کنند.

بر اساس گزارش پرایس واتر هاوس کوپرس‌ کلیه کشورهای جهان باید در برابر این بحران واکنش نشان دهند،‌ بحران مالی و اقتصادی جهان که از سیستم بانکی آغاز شده است‌، تاثیر منفی زیادی بر درآمد‌ سود‌ طرح‌های توسعه و اشتغال در سراسر جهان داشته است‌. تنها ۲۱‌درصد روسای شرکت‌های بزرگ جهان پیش‌بینی کردند‌، سود شرکت‌های آنها طی ۱۲‌ماه آینده افزایش خواهد یافت‌. این رقم در مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰‌درصد بود‌.

بر اساس این نظرسنجی‌، ۳۴‌درصد روسای شرکت‌های بزرگ جهان بر این باورند که تا سه سال آینده رونق تدریجی بر اقتصاد جهان حاکم خواهد بود.

تونی پولتر رییس موسسه تحقیقاتی

پی‌دبلیو‌سی در این باره گفت، بحران و رکود اقتصادی جهان به این زودی پایان نخواهد یافت. شرایط اقتصاد جهانی به شدت از ماه سپتامبر تا کنون تخریب شده است. ورشکستگی موسسه لمن برادرز و فروش موسسه مالی مریل لینچ نشانگر عمق این فاجعه است. طی ماه سپتامبر تنها ۴۶‌درصد روسای شرکت‌های بزرگ جهان بر این باور بودند که بحران مالی و بانکی بر شرکت‌های آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت، ولی این رقم طی ماه دسامبر به بیش از ۶۷درصد رسید‌. روز دوشنبه بیش از ۷۰هزار نفر از کارمندان شرکت‌های بزرگ جهان از کار اخراج شدند‌. شرکت کاترپیلار آمریکا به تنهایی ۲۰‌هزار کارمند خود را اخراج کرد‌.