عزم اوباما برای مقابله فوری با بحران اقتصادی

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری خود در ماه ژانویه، خواستار مقابله فوری با بحران اقتصادی شد. اوباما که در نخستین کنفرانس خبری از هنگام انتخاب خود به عنوان رییس‌جمهوری آینده آمریکا حضور یافت، گفت که ارائه یک بسته محرک اقتصادی مدت‌هاست که به تاخیر افتاده است و اولویت اول کار او خواهد بود.

او خواستار اشتغالزایی و کمک به خانواده‌های قشر متوسط جامعه شد. وی گفت: «قرار نیست خروج از بحرانی که اکنون درآن هستیم سریع و آسان انجام پذیرد. اما آمریکا کشوری قدرتمند و مقاوم است و می‌دانم که اگر تعصب و سیاست را کنار بگذاریم و با هم تلاش کنیم، موفق خواهیم شد.»

این کنفرانس خبری که در هتل شیکاگو برگزار شد اولین کنفرانس خبری او از زمان پیروزی بزرگ او در برابر جان مک‌کین جمهوری‌خواه در روز سه‌شنبه هفته گذشته است.

او که اولین رییس‌جمهوری سیاهپوست آمریکاست و ۴۷ سال سن دارد، در روز بیستم ژانویه به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. به همین دلیل در این اجلاس خبری بسیار محتاط بود که به اصطلاح پا روی دم دولت کنونی بوش نگذارد و اعلام کرد که آمریکا هم اکنون تنها یک رییس‌جمهوری دارد.

او قول داد که تیمش یک برنامه نجات برای مالیات دهندگان تدوین کند تا به آنهایی که استطاعت پرداخت صورتحساب‌هایشان را ندارند، کمک کند. به علاوه رییس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت که مزایای بیکاری را افزایش خواهد داد و به دولت‌های محلی ایالت‌ها کمک خواهد کرد تا مجبور به بیکار کردن کارمندان نباشند.

او گفت این اولویتی مهم بود که صنعت خودرو می‌بایست روی آن کار می‌کرد تا خود را با شرایط بحران اقتصادی منطبق سازد.

او در این کنفرانس خبری هیچ انتصابی را اعلام نکرد، اما به دریافت درخواست‌هایی اشاره کرد مبنی بر اینکه به سرعت وزیر خزانه‌داری خود را معرفی کند.

اوباما تاکید کرد مهم است که این انتخاب، انتخاب درستی باشد و گفت: «من می‌خواهم شتاب سنجیده‌ای را از خود نشان دهم، اما آنچه می‌خواهم بر آن تاکید داشته باشم این است که همانقدر که شتاب در این امر لازم است، همانقدر هم سنجیدگی لازم است.»

وی به ارقام منتشر شده توسط وزارت کار آمریکا در روز جمعه اشاره کرد که فاش کرد در ماه اکتبر ۲۴۰۰۰۰ شغل و تاکنون در سال جاری ۲/۱ میلیون شغل از میان رفته است. او گفت ایالات‌متحده آمریکا با بزرگترین بحران در حافظه مردم مواجه شده است.

وی به نامه تبریک انتخاب شدنش از سوی رییس‌جمهوری ایران اشاره کرد و گفت که «پاسخی مناسب» به آن خواهد داد.

مزاح او در مورد اینکه پیروزی‌اش انتخاب یک سگ را برای دخترانش در آستانه اسباب‌کشی به کاخ سفید به یک «مساله مهم» تبدیل کرد، موجب خنده همگان شد. او در مورد انتخاب سگ فرزندانش به هیچ نژاد خاصی اشاره نکرد، اما گفت که ترجیح خانواده‌اش بر این است که سگی را از یکی از مراکز پناه دادن سگ‌های خیابانی بگیرند و در توضیح گفت: «سگی غیراصیل، مانند من.»

علاوه‌بر این از تلاش همسرش برای یافتن مدرسه‌ای مناسب در واشنگتن برای دو فرزندنش یاد کرد چون باید سال آینده میلادی از شیکاگو به واشنگتن نقل مکان کنند. وقتی او از علت باندپیچی دست یکی از خبرنگاران پرسید و او در پاسخ گفت که برای حضور در سخنرانی پیروزی اوباما دویده و این حادثه برایش رخ داده است، همه حضار خندیدند.

پیش از این کنفرانس اوباما و بایدن، مشاور ریاست‌جمهوری او، با مشاوران اقتصادی از جمله وزیر خزانه‌داری کلینتون، لری سامرز و متصدی قبلی این پست رابرت رابین و پائول ولکر، رییس فدرال رزرو دوره جیمی‌ کارتر و رونالد ریگان، دیدار کردند.

گفته می‌شود اوباما برای پست وزارت خزانه‌داری خود سه گزینه سامرز، ولکر و تیموتی گیتز، رییس فدرال‌رزرو نیویورک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

قرار است روز دوشنبه اوباما برای بحث در مورد مسائل اقتصادی جورج بوش را در کاخ‌سفید ملاقات کند. اما مقامات ارشد گفته‌اند او در اجلاس اقتصادی گروه ۲۰ که در تعطیلات آخر هفته آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد، شرکت نمی‌کند.