گروه بین‌الملل- روز پنج شنبه وال‌استریت یک پایان بسیار خوب داشت و بی‌ثباتی بی‌سابقه آن این بار رو به بالا ادامه یافت. زیرا سرمایه‌گذارانی که در مورد رکود اقتصادی نگران بودند در آخرین ساعات روز، شروع به خرید سهام کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز پس از آنکه در اوایل روز ۳۸۰ واحد سقوط کرده بود، ۴۰۰ واحد افزایش یافت.

واضح است که سرمایه‌گذاران به هر گونه خبر اقتصادی منفی به شدت واکنش نشان می‌دهند، همان طور که به ارقام ناامیدکننده روز پنج‌شنبه در مورد تولید صنعتی واکنش نشان دادند و این امر موجب سقوط ارزش سهام شد.اما معامله‌گران به پویایی خود بازار نیز واکنش نشان می‌دهند و زمانی که در اواخر روز سقوط ارزش سهام وجود نداشت، خریداران برای خرید سهام ازدحام کردند.تحلیل‌گران انتظار دارند این بی‌ثباتی عجیب ادامه یابد و هشدار دادند که همچون افزایش ۹۳۶ واحدی داوجونز در روز دوشنبه، دلایل اندکی وجود دارد که این افزایش ارزش سهام پنج‌شنبه در آینده حفظ خواهد شد.شاخص داوجونز در روز پنج‌شنبه ۷۵ بار تغییر جهت داد.در ابتدا سرمایه‌گذاران از گزارش بهتر از حد انتظار وزارت کار در مورد قیمت مصرف‌کننده خرسند شدند.شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر در مقایسه با شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت، برای اولین بار طی دو سال گذشته ۱/۰درصد کاهش یافت.

شاخص مرکزی که شامل قیمت متغیر غذا و انرژی نمی‌شود، ۱/۰درصد افزایش یافت.اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، شاخص قیمت مصرف ۱/۰درصد و شاخص مرکزی قیمت مصرف‌کننده ۲/۰ افزایش خواهد یافت.

چشم‌انداز هفتگی بازار کار نشان دادکه هفته گذشته برای اولین بار تقاضا برای مستمری بیکاری کاهش یافته است. وزارت کار آمریکا اعلام کرد، تعداد افراد متقاضی ۱۶۰۰۰ نفر کاهش یافته و به ۴۶۱۰۰۰ نفر رسیده است یعنی کمتر از ۴۷۵۰۰۰ نفر که قبلا پیش‌بینی شده بود.اما هنوز نرخ بی‌کاری بالاتر از سطحی است که اقتصاددانان آن را به رکود اقتصادی ربط دهند.روز پنج‌شنبه شاخص داوجونز ۳۵/۴۰۱ واحد یا ۶۸/۴درصد افزایش یافت و به ۲۶/۸۹۷۹ واحد رسید و نسبت به پایین‌ترین سطح خود تا بالاترین سطح خود در این روز ۸۱۶ واحد نوسان داشت. شاخص داوجونز در این هفته ۵۲۸ واحد یا ۳/۶درصد افزایش داشت. دیگر شاخص‌ها نیز افزایش یافتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵۹/۳۸ واحد یا ۲۵/۴درصد افزایش یافت و به ۴۳/۹۴۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۸/۸۹ واحد یا ۴۹/۵درصد افزایش یافت و به ۷۱/۱۷۱۷ واحد رسید.افزایش ارزش سهام یاهو موجب افزایش ارزش سهام بخش تکنولوژی و شاخص نسدک شد. ارزش سهام یاهو افزایش یافت زیرا مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد، احتمال تلاش مجدد او برای خرید این شرکت جست‌وجوی اینترنتی وجود دارد. این امر موجب شد ارزش سهام یاهو که در ابتدای روز به ۳۷/۱۱دلار یعنی کمترین میزان طی پنج سال گذشته، سقوط کرده بود، افزایش یابد. ارزش سهام این شرکت ۲۴/۱دلار یا ۶/۱۰درصد افزایش یافت و به ۹۹/۱۲دلار رسید. ارزش سهام شرکت مایکروسافت نیز ۵۳/۱دلار یا ۸/۶درصد افزایش یافت و به ۱۹/۲۴دلار رسید.شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۴۶/۳۴ واحد یا ۸۶/۶درصد افزایش یافت و به ۵۷/۵۳۶ واحد رسید.در آسیا شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ ۸/۴درصد کاهش یافت و شاخص نیکی ژاپن در پی کاهش سهام روز چهارشنبه در آمریکا، ۴۱/۱۱درصد سقوط کرد.

در اروپا شاخص اف‌ تی اس ا‌ی ۱۰۰ انگلستان ۳۵/۵درصد، شاخص داکس آلمان ۹۱/۴درصد و شاخص سی‌ای‌سی - ۴۰ فرانسه ۹۲/۵درصد سقوط کرد.