سلطه بحران بانکی بر مذاکرات اتحادیه اروپا

شادی آذری

برنامه چند میلیارد یورویی نجات بانک‌های گرفتار اروپایی محور اصلی اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود. انتظار می‌رود ۲۷عضو این اتحادیه برای برنامه‌هایی که روز یکشنبه توسط مقامات ۱۵کشور عضو ناحیه یورو مورد توافق قرار گرفت، تجدید قوا کنند. از زمان آن توافق بازار سهام تاحدودی احیا شد، اما همچنان به دلیل وجود نگرانی‌هایی در مورد رکود اقتصادی در آمریکا و آلمان ملتهب است. گروه‌های حامی محیط‌زیست از این مساله نگرانند که بحران اقتصادی برنامه‌های اتحادیه اروپا را برای مقابله با تغییرات جوی با مشکل مواجه سازد.

تجدیدنظر در قوانین

پس از آنکه دولت‌های ناحیه یورو در روز یکشنبه گذشته حدود ۳تریلیون دلار (۷/۱تریلیون پوند) را به بازگشت اعتماد به نظام بانکی اختصاص دادند، بازارهای سراسر اروپا رونق گرفتند. اما رهبران اتحادیه اروپا هشدار دادند که خیلی زود است اعلام کنیم بحران به پایان رسیده است. باروسو، رییس کمیسیون اروپا در این‌ مورد گفت: این یک کار در حال پیشرفت است که ادامه خواهد یافت. ما می‌توانیم روشنایی را در انتهای این تونل ببینیم اما هنوز به آن نرسیده‌ایم.

روز سه‌شنبه به‌رغم برنامه نجات ۲۵۰میلیارد دلاری (۱۴۳میلیارد پوندی) آمریکا، ترس از رکود، ارزش سهام آمریکا را کاهش داد.

بازارهای سهام آسیا و اروپا نیز در پی دو روز افزایش شدید، شاهد کاهش شدند و یک گزارش حاکی از آن‌است‌که آلمان، بزرگترین اقتصاد ناحیه یورو در شرف رکود قرار گرفته است. دیروز، چهارشنبه، پیش از شروع این اجلاس دو روزه، نخست‌وزیر بریتانیا، گوردون براون به خبرنگاران گفت: صندوق‌ بین‌المللی پول باید برای کمک به قانونمندسازی نظام‌های مالی جهان «نوسازی» شود.

به علاوه او خواستار ایجاد یک نظام هشدار زودهنگام برای اقتصاد بین‌المللی و نظارت فرامرزی بیشتر بر شرکت‌های مالی چندملیتی شد. باروسو پیش از این گفته بود که نیاز برای بازنگری در قوانین و اصول نظارت بر بازارهای مالی در کنار محدودسازی دستمزدهای مدیران به خوبی احساس می‌شود.

انتظار می‌رود رهبران ناحیه یورو که به ریاست دوره‌ای فرانسه با هم دیدار می‌کنند، همکاران خود را در اتحادیه اروپا در مورد برنامه‌های نجات مالی خود توجیه کنند.

فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا و استرالیا قصد دارند سپرده‌های بانکی کشورهای خود را تضمین و نقدینگی را به‌صورت کوتاه‌مدت برای موسسات مالی خود تامین و برخی از بانک‌های خود را دولتی کنند. این برنامه‌ها با الگوی برنامه ۵۰۰میلیارد پوندی (۶۴۰میلیارد یوروی) انگلستان تدوین شده‌اند.

اما کمیسیون اتحادیه اروپا باید برنامه هر یک از کشورها را مورد بررسی قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که هر یک از آنها هیچ ضرری برای سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا مغایرتی با قوانین اساسی این اتحادیه ندارد.

به‌علاوه موضوعات مورد انتظار برای مطرح‌شدن در این اجلاس دو روزه در بروکسل شامل موارد زیر است:

۱ - انتظار می‌رود رهبران یک معاهده مربوط به مهاجرت را به امضا رسانند که براساس آن کشورهایشان از قوانین مشترکی برای مهاجرت برخوردار شوند. ۲- اتخاذ تصمیمی برای احیای معاهده شکست خورده لیسبون تا ماه دسامبر مورد انتظار است.

براساس آن اتحادیه اروپا در مواقع دشوار از موسساتی باثبات بیشتر برخوردار می‌شود. ۳ - مذاکرات در مورد یک معاهده جدید مشارکت اتحادیه اروپا با روسیه به تعویق افتاده است که علت آن نگرانی از حضور نظامی روسیه در گرجستان بوده است. در مورد زمان از میان برداشتن این توقف در اتحادیه اروپا اختلاف‌نظراتی وجود دارد.

تغییرات جوی

در اصل قرار بود تمرکز اجلاس اتحادیه اروپا بر تغییرات جوی باشد. ایتالیا، آلمان و لهستان اعلام کرده‌اند که اهداف تعیین‌شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صورت ادامه کاهش رشد اقتصادی، فشار مضاعفی را بر ژنراتورهای تولید برق و خودروسازان تحمیل خواهد کرد.

کمیسیون محیط‌زیست، استاوروس دیماس به تحلیلگر

محیط زیست شبکه بی‌بی‌سی روژه‌ هارابین گفته است که کشورهای عضو باید بتوانند بیش از نیمی از مسوولیت‌هایشان را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از طریق معامله با کشورهای در حال توسعه برای تاسیس فناوری‌های پاک از سوی آنان محقق سازند.

در ابتدا کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که کشورهای عضو مجاز نیستند بیشتر از یک سوم مسوولیت‌های خود را در این زمینه با اعطای پول به کشورهای در حال توسعه محول کنند. این قرار جدید بحث‌های زیادی را برانگیخته است و توسط پارلمان اروپا با مخالفت روبه‌رو می‌شود، چون پارلمان اصرار داشت که بخشی از این پروژه‌های فناوری‌های پاک در هر صورت باید به اجرا رسد. خوزه مانوئل باروسو گفته است اگر اروپا نقش پیشتاز خود را در موضوع تغییرات جوی رها کند، برای سایرین انگیزه کمی برای پیگیری این موضوع باقی خواهد ماند.