گروه بین‌الملل- روز جمعه قیمت نفت در آسیا به کمترین میزان یک ساله خود یعنی کمتر از ۸۳دلار در هر بشکه سقوط کرد. زیرا نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود شدید اقتصاد جهانی موجب شد اوراق قرضه و نفت‌خام با قیمت‌های بی‌سابقه به فروش برسند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در سنگاپور قیمت نفت‌خام سبک شیرین برای تحویل در ماه نوامبر ۰۰/۴دلار کاهش یافت و به ۵۹/۸۲ دلار در هر بشکه رسید.

این بیشترین میزان کاهش قیمت نفت از اکتبر سال ۲۰۰۷ تا کنون بود. ارزش قراردادها ۸۱/۱دلار کاهش یافت و به ۶۲/۸۶دلار رسید. سرمایه‌گذاران تحت تاثیر کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک‌های مرکزی به منظور به حرکت درآوردن بازار اعتبارات و ترغیب به وام‌دهی قرار نگرفتند.

سرمایه‌‌گذاران در بخش نفت حتی علائم کاهش تولید توسط اوپک را نادیده گرفتند. روز پنج‌شنبه اوپک اعلام کرد اعضای این سازمان در ۱۸ نوامبر جلسه اضطراری تشکیل می‌دهند تا در مورد تاثیر گسترش بحران مالی جهان بر قیمت نفت بحث کنند.

تصمیم ماه گذشته اوپک برای کاهش تولید نتوانست جلوی کاهش قیمت را که در روزهای اخیر تشدید شده است، بگیرد.

قیمت نفت نسبت به بالاترین میزان آن یعنی ۲۷/۱۴۷دلار در هر بشکه، ۴۴درصد کاهش یافته است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت تحویل آینده نفت کوره ۹۱/۸سنت کاهش یافت و به ۳۳/۲دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین ۶۳/۸ سنت کاهش یافت و به ۹۴/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه نوامبر ۴/۲۲ سنت کاهش یافت و به ۶۰/۶ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن، قیمت نفت‌خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر ۳۳/۳دلار سقوط کرد و به ۳۳/۷۹دلار در هر بشکه رسید.