ایسنا - به دنبال به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از سوی پرتغال، وزیر دفاع آمریکا در سفرش به پریشتینا، پایتخت کوزوو، بر مخالفت واشنگتن در خصوص تقسیم این کشور تاکید کرد.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در سخنان خود اظهار داشت که قصد دارد حمایتش را از حضور نیروهای کوزوو در ناتو اعلام کند و دلیلی ندارد که روسیه از حضور آن‌ها هراس داشته باشد. به دنبال بیانیه‌ هفته گذشته‌ بوریس تادیچ، رییس جمهوری صربستان‌ در خصوص تقسیم کوزوو به عنوان راه‌حل نهایی مساله کوزوو، رابرت گیتس صریحا اعلام کرد که چنین راه‌حلی از حمایت واشنگتن برخوردار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که راه‌حل تقسیم کوزوو در حال حاضر یا در آینده راه‌حلی مناسب برای حل مساله باشد. آمریکا از تمامیت ارضی کوزوو حمایت می‌کند.

هاشم تاچی، نخست وزیر کوزوو نیز پس از دیدار با گیتس اظهار داشت: تمامیت ارضی کشور غیر قابل تغییر و از سوی جوامع بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است و تادیچ، رییس جمهوری صربستان نیز از اظهارات خود در خصوص تقسیم کوزوو پشیمان است. وزیر دفاع آمریکا نیز سفر خود را نشانه‌ حمایت کشورش از دوستان و هم پیمانانش توصیف کرد.

این در حالی‌ است که پرتغال اعلام کرد که استقلال کوزوو را به رسمیت می‌شناسد.

لوئیز آمارو، وزیر امور خارجه‌ پرتغال، در نشست ملی انجمن امور خارجه‌ اعلام کرد: ما متقاعد شده‌ایم که استقلال کوزوو غیر قابل بازگشت است، بنابراین پرتغال بیست و دومین کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود که استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته است.