توافق گروه هشت برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

گروه‌بین‌الملل- دومین روز اجلاس سران هشت کشور صنعتی در جزیره هوکایدو ژاپن دیروز با تمرکز روی مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و بحران غذا در جهان پی گرفته شد. مهم‌ترین دستاورد اجلاس دیروز سران گروه هشت توافق روی کاهش چشمگیر تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای بود. سران گروه هشت توافقنامه‌ای را امضا کردند که براساس آن میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید ۵۰درصد کاهش پیدا کند. یاسوفوکودا، نخست‌وزیر ژاپن و رییس دوره‌ای گروه هشت، این کاهش تولید کربن را برای جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی جهانی، حیاتی دانست. وی که کشورش اجلاس امسال را میزبانی می‌کند، تایید کرد که اجماع روی این مساله وجود دارد. پیش از این نگرانی وجود داشت که ایالات متحده اقدام به مخالفت با چنین پیشنهاد می‌کند.

با این همه هنوز سازوکار دقیقی برای این کاهش پیش‌بینی نشده است و اجرای این توافقنامه در گروه اقدامات بعدی است. جورج بوش، رییس‌‌جمهوری ایالات متحده در سخنانی خواستار طراحی مسیری برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ شد به گونه‌ای که این امر به اقتصاد ضربه نزند. شرکت‌های ایالات متحده برای سازگار کردن صنایع بزرگ خود با سامانه‌های کاهش تولید کربن باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در جمع خبرنگاران بحران‌های غذایی را نتیجه تغییرات آب و هوایی دانست و خواستار تلاش کشورها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شد. در حاشیه اجلاس دیروز دیدارهای جداگانه‌ای بین سران کشورهای صنعتی با همتایان آفریقایی‌شان، برگزار شد.

عمده محورهای این مذاکرات پیرامون زیمبابوه و چگونگی عکس العمل در مقابل رابرت موگابه و همچنین پیدا کردن راهکاری برای کمک اقتصادی به کشورهای فقیر آفریقا شکل گرفت. گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا درخواست کرد تا سران گروه هشت پیامی روشن و محکم برای دولت موگابه ارسال کنند.

این احتمال وجود دارد که گروه هشت در بیانیه پایانی تحریم‌های خود علیه زیمبابوه را افزایش دهند. کشورهای صنعتی خواستار تشکیل یک دولت جدید وحدت ملی به ریاست مورگان چانگیرای، رهبر اپوزیسیون شدند.