معترضان جهان در راه هوکایدو

گروه بین‌الملل- کشاورزان و فعالان معترض نسبت به اوضاع اقتصادی فعلی جهان به جزیره هوکایدو، واقع در شمال ژاپن، محلی که قرار است کنفرانس سران ۸ کشور صنعتی جهان برگزار شود، سرازیر شده‌اند تا اعتراض خود را به سران هشت کشور صنعتی نشان دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، کشاورزان و فعالان اجتماعی و سیاسی که نگران افزایش فزاینده قیمت محصولات غذایی و نیز گرم شدن زمین هستند، قرار است تظاهرات بزرگی در مقابل محل برگزاری نشست سران گروه ۸ به راه بیندازند. محل برگزاری نشست توسط هزاران پلیس کنترل و محافظت می‌شود. نشست قبلی سران گروه هشت در گرماگرم زد و خورد پلیس با معترضان برگزار شد.

برای محافظت از سران هفت کشور صنعتی جهان یعنی بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات‌متحده، حدود ۲۸۰۰۰ پلیس به کار گرفته شده‌اند. برگزارکنندگان نشست گروه هشت، معترضان و روزنامه‌نگاران را کاملا از نشست دور نگه داشته‌اند.

برخی از مردم مانند دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران مستقل و فعالان سیاسی که امیدوارند بتوانند در این نشست شرکت کنند، از اینکه به محض ورود به ژاپن و در طول سفر بسیار مورد سوال و بازپرسی قرار گرفته‌اند، ناراضی هستند. تقریبا هر ساله معترضان، نشست سران ۸ کشور صنعتی جهان و نیز سازمان تجارت جهانی را محل خوبی برای نشان دادن اعتراض خود به سیاست‌های اقتصادی جهان، حمایت از فقرا و... می‌دانند. بودجه امنیتی نشست اخیر حدود ۲۸۰میلیون دلار برآورد شده است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

معترضان در خارج از محدوده امنیتی، جمع شده‌اند. کشاورزان ژاپنی نیز به گروه‌های معترض جهانی پیوسته‌اند. برخی از فعالان نگران گرم‌شدن زمین و نیز افزایش شدید قیمت غذا در سال‌های اخیر هستند و بنابراین می‌خواهند که کنفرانس سران در این باره کاری کند.

یک فعال که عضو سازمان خیریه بین‌المللی آکسفم است، گفت: رهبران کشورهای ثروتمند باید برای این معضل، راه حلی پیدا کنند، الان وقت تعطیلات نیست، زمانی است که باید مشکلات را حل و فصل کرد.

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که گروه هشت باید تعهد کند که اقدامات یک‌دست و جمعی را برای امحای فقر و تغییرات جوی در نظر بگیرد و از انزوا درآید.

ارتباط تغییرات آب‌وهوایی و بحران غذا

بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد از سران هشت کشور صنعتی درخواست کرد تا تمام تلاش خود را برای نجات جهان از تغییرات آب‌وهوایی انجام دهند.

وی در آستانه اجلاس سران گروه هشت در ژاپن خطاب به آنان گفت: تغییرات آب‌وهوایی و بحران غذایی با یکدیگر در ارتباط هستند. وی خواستار آن شد تا کشورهای ثروتمند راه‌های عملی برای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در دو دهه آینده پیدا کنند.

دبیر کل سازمان ملل در این باره یادآور شد: تغییرات آب‌وهوایی در حال تغییر دادن چهره کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه شد.

کشورهای در حال توسعه به دلیل برخوردار نبودن از ظرفیت‌های فنی در کشاورزی بیشتر در معرض خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی هستند. دبیر کل سازمان ملل خواستار کمک کشورهای توسعه‌یافته برای پیشگیری و کم کردن اثر مخرب بحران تغییرات آب‌وهوایی شد.