توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی

از راست خالد مشعل، امیر قطر و محمود عباس/ عکس: رویترز

بر اساس این توافق، محمود عباس سمت نخست‌وزیری را بر‌عهده خواهد گرفت

رهبران جنبش فتح و حماس، دیروز، دوشنبه اعلام کردند که یک چالش دراز مدت سیاسی را از میان برداشتند و دولت انتقالی وحدت ملی تشکیل دادند، دولتی که قرار است، دست‌کم در آغاز، ریاست آن را محمود عباس، رییس‌تشکیلات خود‌گردان فلسطینی، که مقر آن در کرانه باختری رود اردن است بر‌عهده بگیرد. یک منبع آگاه فلسطینی هم در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اخبار منتشر شده مبنی بر توافق اولیه جنبش‌های فتح و حماس برای تصدی سمت نخست وزیری دولت آینده فلسطین توسط محمود عباس را تایید کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اعلام توافق دو طرف در جریان نشستی مطبوعاتی در دوحه، پایتخت قطر اعلام شد، نشستی که به طور زنده از تلویزیون‌های سراسر منطقه خاورمیانه پخش شد. این توافق گامی بسیار مهم در راستای مصالحه میان دو جنبش و در شرایطی به دست می‌آید که دو طرف خود را آماده برگزاری انتخابات می‌کنند.

عباس، رهبر فتح و خالد مشعل، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، اوایل هفته جاری در قطر با یکدیگر دیدار کردند تا درباره تلاش‌ها برای رسیدن به آشتی ملی با یکدیگر مذاکره کنند. بر‌اساس توافق‌نامه‌ای که در ماه مه گذشته به امضا رسید، دو طرف توافق کردند تا زمان برگزاری انتخابات، دولتی متشکل از تکنوکرات‌های مستقل تشکیل دهند، اما نتوانستند بر سر سمت نخست‌وزیری به توافق برسند.

اخبار منتشر شده از سوی طرفین حکایت از آن داشت که دو طرف به توافق رسیدند تا جانشینی برای سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خود‌گردان انتخاب کنند. با این همه مشخص نبود که آیا شخص فیاض در کابینه آینده عضویت خواهد داشت یا نه؟

پیشتر مذاکرات تشکیل دولت آشتی ملی با ترس و بد‌گمانی همراه بود.

این در شرایطی است که حماس، موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و این رژیم هم در مقابل حماس را یک گروه تروریستی توصیف می‌‌کند.

رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش ادعا می‌کنند که حاضر به توافق با دولتی فلسطینی که حماس در آن مشارکت داشته باشد نیستند، مگر این که این گروه مقاومت مسلحانه را کنار بگذارد و همه توافق‌های پیشین میان فلسطینیان و رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

توافق اخیر در شرایطی حاصل می‌شود که حماس دستخوش تغییراتی شده‌است و تشکیلات این گروه در خارج از سرزمین‌های فلسطینی، به دلیل نا‌آرامی‌های سوریه از این کشور منتقل شده‌است. یکی از رهبران بلند‌پایه حماس در همین‌باره گفت که آخرین رهبران بلند‌پایه این گروه روز یکشنبه، دمشق، پایتخت سوریه را ترک کردند و با استقبال هواداران و دیگر اعضای حماس وارد نوار غزه شدند.

عماد العلامی، یکی از رهبران بلند‌پایه حماس، روز یکشنبه و پس از ۲۰ سال وارد نوار غزه شد. او ۲۰ سال پیش توسط رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های فلسطینی اخراج شده‌بود. یکی از منابع بلند‌پایه حماس در همین‌باره اعلام کرد که جان علامی به شدت در خطر است چون او زمانی در صدر فهرست کسانی قرار داشت که از سوی رژیم صهیونیستی تحت تعقیب بودند.سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در نوار غزه، هم در این باره گفت که علامی برای دیدار به غزه آمده‌است و مشخص نیست تا چه زمانی در این منطقه باقی بماند.

علامی در سال ۱۹۹۱ میلادی از خانه و کاشانه‌اش اخراج و به لبنان فرستاده شده‌بود.

این در شرایطی است که در اواخر ماه گذشته میلادی هم مقامات حماس اعلام کردند که خالد مشعل، مقر حماس در سوریه را ترک کرده‌ است و هیچ کدام از رهبران دیگر حماس در این کشور باقی نمانده‌اند.

مشعل بیشتر ماه گذشته را در سفر به کشورهای منطقه گذراند. او پیشتر و در سال ۱۹۹۷ میلادی در اردن مورد سوقصد موساد، سرویس جاسوسی رژیم اشغالگر قدس، قرار گرفت اما از این ترور جان سالم به در برد.

هفته گذشته هم مشعل که یک شهروند اردنی به شمار می‌رود، اولین سفر رسمی خود به اردن را پس از سال ۱۹۹۹ میلادی انجام داد. قطر، که مهمترین مخالف عرب بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به شمار می‌رود، میانجی‌گری کرد تا مشعل بتواند از اردن دیدار کند.