تفاهم برای حذف تدریجی دلار؟

دنیای اقتصاد- رهبران چین و ژاپن، این دو غول اقتصاد آسیا و اقتصادهای دوم و سوم جهان که زمانی رقیب هم به شمار می‌رفتند، از راهکارهایی پرده برداشتند که بر اساس آن روابط مالی با یکدیگر را تقویت می‌کنند؛ راهکارهایی که می‌تواند استفاده از پول به شدت کنترل شده چین را در خارج از این کشور گسترش دهد. دولت‌های دو کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند که از این پس در مبادلات تجاری دو جانبه خود استفاده از پول‌های خود را ترویج خواهند کرد. تا کنون مبادلات تجاری دو کشور با استفاده از دلار آمریکا انجام می‌شده است. بر اساس توافق رهبران دو کشور و با حذف تدریجی دلار

روابط مالی چین و ژاپن تسهیل می‌شود

شادی آذری

رهبران چین و ژاپن، این دو غول اقتصاد آسیا و اقتصادهای دوم و سوم جهان که زمانی رقیب هم به شمار می‌رفتند، از راهکارهایی پرده برداشتند که بر اساس آن روابط مالی با یکدیگر را تقویت می‌کنند؛ راهکارهایی که می‌تواند استفاده از پول به شدت کنترل شده چین را در خارج از این کشور گسترش دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جریان سفر نخست‌وزیر ژاپن، یوشیهیکو نودا از پکن که هم‌اکنون نیز ادامه دارد، دولت‌های دو کشور در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد اعلام کردند که از این پس در مبادلات تجاری دو جانبه خود استفاده از پول‌های خود را ترویج خواهند کرد. تا کنون مبادلات تجاری دو کشور با استفاده از دلار آمریکا انجام می‌شده است.

علاوه بر این دو کشور توافق کردند که از فروش اوراق قرضه بوسیله یوآن چین که توسط شرکت‌های ژاپنی در توکیو و بازارهای خارجی و توسط بانک دولتی همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در بازارهای سرزمین اصلی چین انجام خواهد شد، حمایت خواهند کرد.

این همکاری‌ها گامی کلیدی برای چین و ژاپن محسوب خواهد شد چون این دو اقتصاد بزرگ جهان در تجارت خود به دلار وابسته‌اند و روابط سیاسی آنها معمولا تحت تاثیر ادعاهای ارزی و سایر مجادلات موجود، تیره بوده است. دولت‌های این دو کشور در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: «برای حمایت از روابط مالی و اقتصادی چین و ژاپن، رهبران چین و ژاپن توافق کردند که همکاری‌های بین‌المللی دو کشور را در بازارهای مالی تسهیل کنند و بر مبادلات مالی بین دو کشور بیفزایند.» آنها همچنین اعلام کردند که دولت ژاپن قصد دارد اوراق قرضه دولتی چین را خریداری کند و فرایند تایید رسمی آن در دست اقدام است.

دولت‌های این دو کشور هیچ جدول زمانی برای اجرای این اقدامات یا حجم عرضه اوراق تعیین نکردند. اما بانک‌های تجاری موظف خواهند بود پیش از آنکه تجار ژاپن بتوانند از یوآن استفاده کنند، اعتبارنامه‌های یوآنی صادر کنند. همه این اقدامات موجب کاهش سلطه دلار در بازارهای شرق آسیا خواهد شد. این منطقه دارای سریعترین رشد اقتصادی در جهان است. در حال حاضر ۶۰ درصد مبادلات تجاری بین ژاپن و چین با دلار انجام می‌شود و این شرکت‌ها را مجبور می‌سازد با هزینه خود ین‌ و دلار و یوآن را تبدیل کنند. تاکنون این هزینه‌ها بر شرکت‌های دو کشور تحمیل می‌شده است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن است. طبق اعلام سازمان تجارت خارجی ژاپن، تجارت بین این دو کشور در سال ۲۰۱۰ به ۵/۲۶ تریلیون ین (۳۳۹ میلیارد دلار) رسید. چین و ژاپن در کنار ارتقای روابط تجاری دوجانبه، اعلام کردند که در توافق تجارت آزاد میان چین، ژاپن و کره جنوبی پیشرفت‌هایی حاصل شده است. انتظار می‌رود توافق پیشنهادی، تجارت میان سه کشور را رونق دهد. به گزارش یورو نیوز، علاوه بر مباحث اقتصادی، ژاپن و چین در مورد همکاری‌های میان دو کشور در قبال کره‌ شمالی هم به توافق رسیدند. یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار از چین گفت که کشورهای شرق آسیا در پی مرگ کیم جوگ ایل، رهبر کره‌ شمالی، حالا در برابر موقعیتی تازه‌ قرار گرفته‌اند. چین و ژاپن پیش از دیدار میان نودا و ون جیابائو، نخست‌وزیران دو کشور، بر لزوم برقراری ثبات سیاسی در شبه‌جزیره‌ کره تاکید ورزیده بودند.

هوجینتائو، رییس‌جمهوری چین (راست) یوشیهیکونودا نخست‌وزیر ژاپن / عکس: Getty Images