تعلیق روابط ترکیه و فرانسه

اردوغان نخست‌وزیر ترکیه- عکس: AFP در پی تصویب قانون مجازات منکران نسل‌کشی ارامنه در پارلمان فرانسه

روابط ترکیه و فرانسه به حال تعلیق در آمد

ترکیه سفیر خود را از پاریس فراخواند

گروه بین‌الملل- پس از تصویب قانون مجازات منکران نسل کشی ارامنه در پارلمان فرانسه، روز پنج‌شنبه صدها تن از ترک‌های ساکن در پاریس در مقابل پارلمان تظاهرات کردند.

دولت ترکیه نیز ضمن محکوم کردن این قانون، سفیر خود را از فرانسه فراخواند.

بر اساس قانون تصویب شده، افرادی که نسل کشی ارامنه را انکار می‌کنند به یک سال حبس و پرداخت جریمه‌ای معادل ۴۵ هزار یورو محکوم خواهند شد. دیروز، جمعه، نیز ترکیه از سارکوزی به شدت انتقاد کرد. گریگور ایزاکیان، یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه و از ارامنه‌ای است که در ترکیه به دنیا آمده و طی سی و هشت سال گذشته در فرانسه زندگی می‌کرده است. وی یکی از قربانیان قتل عام ارامنه است و تعداد زیادی از اعضای فامیل خود را در جریان کشتار ارامنه از دست داده است. وی پس از تصویب این قانون در پارلمان فرانسه می‌گوید: «رضایت بخش بود. زیرا مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌های ما دروغگو نیستند. آنها در جریان این نسل کشی بوده‌اند و برخی از آنها از این قتل عام جان سالم به سر برده‌اند.»

پس از وضع قانون «مجازات انکار نسل کشی ارامنه» در فرانسه، اکنون لازم است که مجلس سنای فرانسه نیز این قانون را تایید کند. ترکیه تنها چند ساعت پس از وضع این قانون، مناسبات خود را با این کشور به حالت تعلیق درآورد. از این پس هواپیماهای نظامی فرانسه نیز اجازه پرواز در حریم هوایی ترکیه را ندارند. صد‌ها نفر از ترک‌های ساکن فرانسه روز پنج‌شنبه در پاریس، پایتخت آن کشور به وضع این قانون جدید اعتراض کردند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در واکنش به وضع این قانون جدید نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه را متهم به استفاده از آن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه کرد. او گفت: «تلاش برای به دست آوردن آرا و برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری برای جاه‌طلبی‌های شخصی، آن هم از راه گسترش هراس از ترکیه و اسلام، باعث افزایش نگرانی است، نه تنها برای فرانسه، بلکه برای اروپا و ارزش‌های جهانشمول آن.»

در همین شرایط ارمنستان رسما از فرانسه به خاطر قانون مجازات نسل‌کشی ارامنه تشکر کرده و اعلام کرده است که این کشور با وضع قانون جدید «وفاداری خود را به حقوق بشر به عنوان بالا‌ترین ارزش‌ها» نشان داده است.

مانویان، عضو فراکسیون حزب «داشناکسوتون» در مجلس ارمنستان که فردی ملی‌گراست، درباره قانون جدید فرانسه می‌گوید: «اگر ترکیه مدعی است که این قانون خلاف آزادی بیان است، به این واقعیت توجه نکرده که این موضوع در چارچوب تصمیم گیری اتحادیه اروپا درباره موارد نسل کشی قرار می‌گیرد. سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز باید چنین قوانینی وضع کنند.»

کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی پس از نزدیک یک سده باعث تیرگی روابط ترکیه و فرانسه شده است. بنابر ارزیابی‌های تاریخی گوناگون، ترک‌های عثمانی در فاصله سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ باعث تبعید و مرگ ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جامعه ارامنه در امپراتوری عثمانی شدند. دولت سکولار و ملی‌گرای ترکان عثمانی در آن زمان مدعی بود که ارامنه حامی روسیه هستند که دشمن امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت. بیش از بیست کشور کشتار ارامنه در آن زمان را نسل‌کشی نامیده‌اند.

اردوغان نخست‌وزیر ترکیه ، عکس:‌AFP