گروه بین‌الملل- پس از یک هفته پرتلاطم از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، شاخص‌ها در وال‌استریت روز جمعه را با افزایش به پایان رساندند، زیرا نشانه‌هایی وجود داشت مبنی براین که بدترین روزهای فروش به پایان رسیده است.

در این روز حجم معاملات بیشتر از دیگر روزهای هفته بود و نوسان شاخص‌ها بسیار کمتر از روزهای پیش بود. این دو مساله نشان‌ می‌دهد از نگرانی سرمایه‌گذاران کاسته شده است. با این وجود وال‌استریت هفته منتهی به ۱۲ اوت را با کاهش پشت‌سر گذاشت و بدترین کاهش سه هفته‌ای بازار سهام از مارس ۲۰۰۹ تاکنون رقم خورد. در آن تاریخ شاخص‌ها به پایین‌ترین سطح ۱۲ ساله رسیده بودند.

در بورس‌های نیویورک، آمریکا و نسدک حدود ۹ میلیارد سهم معامله شد که کمتر از میانگین روزانه حدود ۱۶ میلیارد سهم معامله شده در اوایل هفته گذشته بود.

کن پولکاری، مدیرعامل مرکز آی‌سی‌ای‌پی، در این باره می‌گوید: «کاهش حجم معاملات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در مورد روند بازار اندکی بیشتر آسوده خاطر شده‌اند.»

روز جمعه وال‌استریت از افزایش ۶/۳ درصدی بورس‌های اروپا دلگرم شد. ممنوعیت فروش استقراضی سهام توسط فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک از نگرانی در مورد کاهش‌های شدید اخیر کاست. این درحالی است که خرده‌فروشی در آمریکا در ماه جولای بیشترین افزایش را طی چهار ماه گذشته ثبت کرد و این مساله به رشد شاخص‌ها کمک کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۱/۱۲۵ واحد یا ۱۳/۱ درصد جهش کرد و به ۰۲/۱۱۲۶۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۷/۶ واحد یا ۵۳/۰ درصد رشد کرد و به ۸۱/۱۱۷۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۰/۱۵ واحد یا ۶۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۸/۲۵۰۷ واحد رسید. در هفته منتهی به ۱۲ اوت، شاخص داوجونز ۵/۱ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۷/۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت یک درصد سقوط کرد. شاخص استاندارد اند پورز طی ۱۵ روز معاملاتی، ۱۱ روز را با کاهش سپری کرده و ظرف سه هفته ۴/۱۲ درصد سقوط کرده است.

در حال حاضر هر سه شاخص عمده نسبت به بالاترین سطح‌شان در ماه آوریل بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته‌اند. این کاهش آنقدر بزرگ است که نشان‌دهنده آن چیزی باشد که معامله‌گران به آن «اصلاح» (correction) می‌گویند. کاهش بیش از ۲۰ درصد نشان‌دهنده بازار رو به افول است. کاهش‌های اخیر منعکس‌کننده ضعف آمار اقتصادی آمریکا و جهان و باور بازارها است مبنی بر این که رهبران اروپا و آمریکا گزینه‌ای برای کمک به اقتصادهای متزلزل خود ندارند. کاهش رتبه اعتبارات آمریکا توسط موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز این نظر را تایید می‌کند. این درحالی است که روز جمعه گزارشی نشان داد اعتماد مصرف‌کننده در اوایل ماه اوت به کمترین سطح خود طی بیش از سه دهه گذشته رسیده است. اما گزارش دیگری که در این روز منتشر شد نشان داد کسب‌وکارها برای هجدهمین ماه متوالی ذخایر خود را از مواد اولیه گرفته تا محصولات، افزایش داده‌اند. افزایش میزان ذخایر معمولا نشانه اعتماد کسب‌و‌کارها است. اما در ماه ژوئن برای نخستین‌بار طی حدود دو سال گذشته مردم آمریکا هزینه‌ها را کاهش دادند. در حالی که خرده‌فروشان ذخایر خود را برای فصل تعطیلات افزایش داده‌اند، اگر کاهش بازار سهام بیش از این مصرف‌کنندگان را نگران کند، آنان پول کمتری خرج خواهند کرد.