خونین‌ترین واقعه نروژ پس از جنگ جهانی دوم

عکس: AFP خونین‌ترین رویداد نروژ پس از جنگ جهانی دوم

بر‌اثر حمله تروریستی یک «بنیاد‌گرای مسیحی» دست‌کم ۹۱ نفر کشته شده‌اند

گروه بین‌الملل- پلیس نروژ اعلام کرد که دست‌کم ۹۱ نفر در بمبگذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان کشته شده‌اند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، روز جمعه و ساعاتی پس از حملات تروریستی، تعداد کشته‌شدگان ۱۷ نفر و زخمی‌شد‌گان بسیار زیاد اعلام شده‌بود.

در همین رابطه، ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ به خبرنگاران گفت که هنوز مشخص نیست چه کسی مسبب این حملات بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که‌اندرس برینگ برویک، فرد بازداشت شده در ارتباط با این دو حمله، دارای عقاید افراطی ملی گرایانه است. پلیس هم اکنون در حال بازجویی از این مرد ۳۲ ساله است. پلیس نروژ می‌گوید این فرد در وب‌سایت‌های مختلف مطالبی با مضمون «بنیادگرایی مسیحی» منتشر می‌کرده‌ است. شاهدان عینی تیراندازی روز جمعه نروژ می‌گویند «مردی قدبلند و موطلایی که یونیفرم پلیس بر تن داشت» در حالی که فریاد می‌زد «همه‌تان را می‌کشم» به روی جمعیت حاضر آتش گشود و برخی از جوانان با پریدن در آب و شنا از صحنه گریختند ولی برخی نیز در آب هدف گلوله‌های این فرد قرار گرفتند.

پلیس هویت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده‌است، اما شبکه خبری دولتی نروژ نام فرد بازداشت شده را اعلام کرده‌است و برخی از رسانه‌های نروژی عکسی از این فرد منتشر کرده‌اند. نخست وزیر نروژ گفته است که چند کارمند دولت در انفجار اسلو کشته شده‌اند و بسیاری هنوز از سرنوشت عزیزان خود خبری در دست ندارند.

این واقعه خونین‌ترین رویداد در نروژ از زمان جنگ جهانی دوم اعلام شده‌است. علاوه بر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، رهبران بسیاری از کشورها از جمله باراک‌اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل صدر‌اعظم آلمان، حملات مرگبار در نروژ را به شدت محکوم کرده‌اند. این همه در حالی است که بعضی از افراد حاضر در اردوگاه تابستانی برای نجات خودشان به دریا زده بودند و نیروهای نجات به دنبال اجساد بیشتری در حوالی این جزیره می‌گردند. قرار بود ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ، نیز در این اردو حاضر شود. به دفتر کار او در انفجار اسلو آسیب وارد شده است. دو ساعت پیش از حمله به اردوگاه تابستانی، بمبی در مرکز شهر اسلو و نزدیک ساختمان‌های دولتی از جمله دفتر نخست وزیر منفجر شد. نخست وزیر نروژ جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با نوت استوربرگت، وزیر دادگستری گفت کشورش با چنین حملاتی مرعوب نخواهد شد.

استولتنبرگ تاکید کرد: «پیام همه نروژ به هر کسی که به ما حمله کرده این است که شما نمی‌توانید ما را نابود کنید، نمی‌توانید دموکراسی و آرمان‌هایمان برای دنیایی بهتر را از بین ببرید.» وزیر دادگستری نروژ تایید کرد فردی که در رابطه با حملات مرگبار روز جمعه در این کشور دستگیر شده نروژی است. نخست‌وزیر نروژ از مردم و رسانه‌ها خواست که از پیش‌داوری درباره انگیزه متهم خودداری کنند. او وعده تحقیقات گسترده درباره این حملات را داد. هم زمان، خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام پلیس از کشف مقادیری مواد منفجره در جزیره اوتوئیا خبر داده‌اند. همزمان تصاویر مخابره شده از محل انفجار در اسلو نشان می‌دهند که شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته و به خیابان ریخته شده‌است. این تصاویر ساختمان‌هایی را نشان می‌دهند که هنوز از آن دود بلند می‌شود. انفجار آنقدر مهیب بود که صدای آن در سرتاسر اسلو شنیده شد. شبکه خبری ان آر کی در نروژ گزارش داد که همه راه‌ها به مرکز شهر اسلو بسته است. ساختمان مرکزی روزنامه وی جی، بزرگ‌ترین روزنامه عامه‌پسند نروژ هم براثر این انفجار آسیب دیده است. هانس کریستن آماندسن، سخنگوی دولت گفت جمعه در نروژ تعطیل بوده‌است و به همین خاطر دفاتر کار خیلی شلوغ نبود، در غیر این صورت شمار تلفات احتمالا بسیار بیشتر می‌شد. با این حال، او گفت صدها نفر در ساختمان‌ها حضور داشتند. اویستن جاروم، یکی از مقامات صلیب سرخ نروژ هم گفت که خیابان‌های این منطقه از شهر در بعدازظهر جمعه بسیار شلوغ بود.

پلیس، دفاتری را که در نزدیکی محل انفجار قرار دارند، با احتمال این که شاید انفجار‌های بیشتری رخ دهد تخلیه کرده ‌است. بلافاصله بعد از انفجار افراد زیادی به سمت ساختمان محل انفجار هجوم بردند، ولی محافظان و نیروهای امنیتی سعی کرده‌اند آنها را دور از محل نگه دارند، چون تجمع افراد در منطقه خطرناک بود. بن مک فرسون، از شهروندان بریتانیا که با همسرش در اسلو زندگی می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت که «شرایط به نظر بسیار بد می‌رسد و این احتمال وجود دارد که انفجار بر اثر اقدامی‌تروریستی رخ داده است.» او که در روزهای گذشته به یکی از دفاتر دولتی مراجعه کرده است، می‌گوید: «در زمان ورود به مراکز و ساختمان‌های دولتی با کمترین اقدامات امنیتی روبه رو بوده است و حتی بازرسی بدنی نشده است.» او افزود: «در نتیجه، اگر خودرویی بمب‌گذاری شده در مقابل ساختمان‌های دولتی در اسلو پارک شده باشد، احتمال شناسایی کردنش، بسیار کم است.»

دیروز و یک روز پس از وقوع بمب‌گذاری و تیر‌اندازی در نروژ خیابان‌های اسلو خالی از سکنه بود چرا که مردم وحشت‌زده این شهر ترجیح داده‌اند تا در خانه‌های خود بمانند. روزنامه‌های نروژ نیز تنها از حوادث روز جمعه نوشته‌اند در حالی‌که هنوز مشخص نیست چرا و چه گروهی عامل این اتفاقات بوده‌اند.

صحنه‌ای از فاجعه‌ جمعه‌شب نروژ؛ عکس: AFP