گروه بین‌الملل- موسسه تحقیقات اقتصادی نیلسن اعلام کرد اعتماد مصرف‌کننده در اقتصاد جهانی در سه ماه دوم ۲۰۱۱ به شدت کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم در یک سال و نیم اخیر رسید.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، این موسسه تحقیقاتی در ادامه افزود تشدید بحران بدهی در منطقه یورو و افزایش ناامیدی نسبت به چشم انداز اقتصاد جهانی در بلند مدت و افزایش نرخ تورم در کشورهای در حال توسعه و نوظهور تاثیر زیادی بر کاهش اعتماد مصرف‌کننده در اقتصاد جهانی داشته است. بر اساس این گزارش میزان اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا طی سه ماه دوم ۲۰۱۱ به پایین‌ترین حد خود از شش ماه دوم ۲۰۰۹ رسیده است.

بر این اساس مصرف‌کنندگان در سراسر جهان ترجیح می‌دهند به جای افزایش هزینه‌های مصرفی میزان پس‌انداز خود را برای ماه‌های آینده افزایش دهند.

بر اساس این تحقیق بیش از ۳۱ درصد مردم آمریکا اعلام کردند هیچ نقدینگی و درآمد بیشتری برای افزایش هزینه‌های مصرفی ندارند. بیش از ۲۵ درصد مردم خاورمیانه، آفریقا و اروپا نیز چنین نظری داشتند. افزایش تورم موجب کاهش شدید اعتماد مصرف‌کننده در اقتصاد چین نیز شده است. عربستان و مصر با بیشترین کاهش اعتماد مصرف‌کننده در بین ۵۶ کشور مورد مطالعه از سوی موسسه نیلسن در سه ماه دوم ۲۰۱۱ روبه‌رو شدند.

گسترش بحران بدهی و کسری بودجه در منطقه یورو نیز تاثیر منفی زیادی بر شاخص اعتماد مصرف‌کننده در اقتصاد اروپا داشته است. بر این اساس شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آسیا هنوز بالاتر از سایر مناطق جهان است. میانگین شاخص جهانی اعتماد مصرف‌کننده در سه ماه دوم ۲۰۱۱ با سه واحد کاهش نسبت به سه ماه نخست به کمتر از ۸۹ واحد رسیده که این رقم پایین‌ترین رکورد از سه ماه پایانی ۲۰۰۹ است. این تحقیق طی روزهای ۲۰ مه تا ۷ ژوئن در ۵۶ کشور جهان انجام شده است.