در این نشست ایالات متحده رای منفی داد. به گزارش نیویورک‌تایمز، این قطعنامه توسط امارات متحده‌عربی، رئیس فعلی گروه عربی سازمان ملل تهیه شده است. مجمع عمومی ۱۹۳عضوی پس از آنکه ایالات متحده در ماه آوریل قطعنامه‌ای را در شورای امنیت برای به رسمیت شناختن عضویت کامل کشور فلسطین وتو کرد، موضوع عضویت فلسطین را مورد بررسی قرار داد. اکثر اعضای شورا از این اقدام حمایت کردند؛ اما ایالات متحده گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین باید از طریق مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها محقق شود. خشم و ناامیدی از ایالات متحده برای ماه‌هاست که در میان بسیاری از مقامات ارشد سازمان ملل و دیپلمات‌ها، از جمله کشورهای متحدی مانند فرانسه، به‌دلیل ممانعت مکرر قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حمایت قاطعانه از جنگ اسرائیل با حماس در غزه، موج می‌زند. ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل متحد برای گروه بین‌المللی بحران، یک سازمان پیشگیری از مناقشه گفت: «ایالات متحده به‌خاطر داشتن یک روز بد دیگر در سازمان ملل توبیخ شد.

این قطعنامه «به فلسطینی‌ها اجازه می‌دهد درباره عضویت یا نبودن آنها در سازمان ملل شکافی ایجاد کنند.»منشور ملل متحد تصریح می‌کند که مجمع عمومی تنها پس از تصویب شورای امنیت می‌تواند به یک دولت-ملت عضویت کامل بدهد. به گفته دیپلمات‌ها، قطعنامه‌ای که روز جمعه به تصویب رسید به صراحت بیان می‌کند که موضوع فلسطین یک استثنا است و سابقه‌ای ایجاد نخواهد کرد.ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، پیش از رای‌گیری به مجمع گفت که حق فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل و تشکیل کشور «قابل مذاکره نیست، آنها حقوق ذاتی ما به‌عنوان فلسطینی‌ها هستند.» وی افزود: رای علیه تشکیل دولت فلسطین رای مخالف راه‌حل دو کشوری است.با این حال، این قطعنامه امتیازات دیپلماتیک جدیدی را برای فلسطینیان فراهم می‌کند. فلسطینی‌ها اکنون می‌توانند در میان کشورهای عضو به ترتیب حروف الفبا بنشینند. آنها می‌توانند در جلسات مجمع عمومی به جای محدود شدن به امور فلسطین، درباره هر موضوعی صحبت کنند.

آنها می‌توانند پیشنهادها و اصلاحات را ارائه دهند و می‌توانند در کنفرانس‌های سازمان ملل متحد و نشست‌های بین‌المللی که توسط مجمع و سایر نهادهای سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، شرکت کنند.این قطعنامه بر اساس قوانین منشور تعیین می‌کند که «کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد است» و توصیه می‌کند که شورای امنیت این موضوع را با نتیجه مطلوب بازنگری کند. نیت ایوانز، سخنگوی هیات ایالات متحده در سازمان ملل گفت که اگر مجمع این موضوع را به شورا ارجاع دهد، آمریکا دوباره آن را وتو خواهد کرد.فلسطینی‌ها در حال حاضر توسط سازمان ملل به‌عنوان یک کشور ناظر غیرعضو به رسمیت شناخته شده‌اند؛ وضعیتی که در سال۲۰۱۲ توسط مجمع عمومی به آنها اعطا شد. آنها حق رای دادن به قطعنامه‌های مجمع عمومی یا معرفی هیچ نامزدی برای نمایندگی‌های سازمان ملل را ندارند. منصور، سفیر فلسطین در پایان سخنان خود مشت خود را در هوا بلند کرد و به وضوح بغض خود را خورد و گفت: فلسطین را آزاد کنید. بلافاصله پس از آن اعضای مجمع با کف زدن‌های پیاپی او را تشویق کردند.