آنها مذاکرات روز سه‌شنبه را امیدوارکننده توصیف کردند؛ اما اسرائیل و حماس هنوز به توافق نزدیک نشده‌اند. به گفته یکی دیگر از مقامات آمریکایی، یک مانع اصلی، اختلاف نظر درباره این است که اسرائیل چند فلسطینی را در ازای آزادی گروگان‌هایش در غزه از زندان‌های خود آزاد ‌کند. در یکسری مبادلات در اواخر نوامبر، سه فلسطینی به ازای هر گروگان بازگردانده شده آزاد شدند. بایدن رئیس «سیا» را برای مذاکرات به قاهره فرستاد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ویلیام برنز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران مصر و قطر برای «پیشبرد این موضوع» طی ماه گذشته صحبت کرده است. مقامات حماس، به‌طور غیرمستقیم و با استفاده از قطر و مصر به‌عنوان واسطه در مذاکرات شرکت داشتند.

این گفت‌وگوها در حالی انجام شد که سازمان ملل متحد، ایالات متحده و سایر کشورها نسبت به احتمال تهاجم اسرائیل به رفح در حاشیه جنوبی غزه، جایی که حدود ۱.۴میلیون نفر در چادرها و بدون غذای کافی و آب و دارو پناه گرفته‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند. نتانیاهو گفته که اسرائیل چنین حمله‌ای را انجام خواهد داد و به ارتش دستور داده است برنامه‌هایی برای تخلیه غیرنظامیان از شهر تهیه کند. اما بسیاری از فلسطینی‌ها و گروه‌های کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که هیچ مکانی در غزه امن نیست و دور کردن مردم از رفح وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد. مارتین گریفیتس، مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت: «عملیات نظامی در رفح ممکن است به کشتار در غزه منجر شود. این عملیات همچنین می‌تواند یک عملیات بشردوستانه و شکننده را در آستانه مرگ قرار دهد.» بایدن روز دوشنبه گفت که ایالات متحده با تهاجم اسرائیل به رفح بدون «طرح معتبر» برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب مخالف است. مصر گفته است که به پناهجویان اجازه عبور از مرز سینا را نخواهد داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات «در مسیر درستی حرکت می‌کند» اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «تا زمانی که همه چیز تمام نشود، هیچ کاری انجام نشده است.» بایدن گفت که مذاکره‌کنندگان در قاهره امیدوارند به توافقی دست یابند که زندانیان باقی‌مانده در غزه آزاد و نبرد را حداقل برای ۶هفته متوقف کنند. به گفته القاهره، یک شبکه تلویزیونی دولتی مصر، برنز با رئیس موساد و همچنین نخست‌وزیر قطر و مقامات مصری دیدار کرده است. مقامات حماس گفته‌اند که تنها در صورتی که اسرائیل به آتش‌بس طولانی مدت پایبند باشد، از غزه عقب‌نشینی کند و فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل را آزاد کند؛ زندانیان باقی‌مانده در غزه را که گمان می‌رود تعداد آنها بیش از ۱۰۰نفر باشد، آزاد خواهند کرد. نتانیاهو گفته که تا زمانی که زندانیان آزاد نشوند و حماس از بین نرود، نیروهای اسرائیلی از جنگ در غزه دست نخواهند کشید.

او گفت که حتی پس از آن هم نیروهای اسرائیلی باید مسوول امنیت غزه باشند و ایده عقب‌نشینی را زیر سوال برد. اما دولت نتانیاهو همچنین با فشار بستگان گروگان‌ها برای انجام معامله مواجه بوده است. پیشروی مورد انتظار اسرائیل به سمت رفح منجر به فشار شدید بر مصر شده است که با غزه مرز مشترک دارد و تنها یک گذرگاه کالا و مردم در رفح دارد. مصر به جای گشودن دروازه‌های خود برای پناه دادن به فلسطینیان در برابر حمله مورد انتظار، مرزهای خود با غزه را تقویت کرده است. از مقامات مصری نقل شده است که هرگونه اقدامی که باعث سرریز غزه‌ای‌ها به خاک مصر شود، می‌تواند پیمان صلح چند دهه‌ای بین اسرائیل و مصر را که لنگر ثبات در خاورمیانه است، به خطر بیندازد. اما روز دوشنبه، مصر تضمین داد که این معاهده پابرجا خواهد ماند.