ساز ناکوک ویکتور اوربان

 «متینا استویس گریدنف» و «استیون ارلانگر» در گزارش ۱۴ دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، میشل در یک کنفرانس خبری فوری در ساعت ۳ صبح با اشاره به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، گفت: «یکی از رهبران نتوانست در این مورد توافق کند.» او گفت که رهبران در اوایل ماه آینده دوباره گرد هم می‌آیند تا به توافقی متفق القول دست یابند که برای اجرای این طرح لازم است.اوربان که در گذشته برخی از تحریم‌‌‌های اروپا علیه روسیه را به تعویق انداخته و به عنوان نزدیک‌‌‌ترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهور روسیه در اروپا، شناخته می‌شود؛ روز پنج‌شنبه گفت که این کمک‌‌‌ها باید تنها پس از انتخابات سراسری اروپا که برای تابستان برنامه‌‌‌ریزی شده است، تمدید شود.

توافق‌نامه مذاکرات عضویت اتحادیه اروپا در زمان بسیار مهمی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌‌جمهور اوکراین، انجام شد که به تازگی از یک سفر دشوار به ایالات متحده بازگشته است، جایی که برای تلاش‌‌‌های جنگی‌‌‌اش که توسط اختلافات سیاسی در کنگره متوقف شده، خواهان دریافت پول شد. اگرچه الحاق به اتحادیه اروپا سال‌ها طول می‌‌‌کشد، اما اعلام روز پنج‌‌‌شنبه یک پیروزی نمادین بود که احتمالا پوتین را که جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های اروپایی اوکراین را نوعی تجاوز خوانده است، خشمگین می‌‌‌کند. زلنسکی در واکنش به این خبر در ایکس گفت: «این یک پیروزی برای اوکراین است. یک پیروزی برای تمام اروپا. پیروزی‌ای که انگیزه بخش، الهام بخش و تقویت کننده است.»

در آغاز جلسه روز پنج‌شنبه، اوربان گفت که قصد دارد افتتاح رسمی مذاکرات الحاق را وتو کند، با این استدلال که اوکراین آماده نیست و ورود آن برای اتحادیه و مجارستان بد خواهد بود. اما در نهایت، به درخواست اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اوربان وقتی زمان اعتراض به آغاز مذاکرات فرا رسید، اتاق را ترک کرد و اجازه داد تا این تصمیم عملیاتی شود؛ در حالی که او در عمل رای ممتنع داد.مذاکرات برای پیوستن به این بلوک معمولا یک دهه یا بیشتر طول می‌کشد و شامل اصلاحات اساسی برای همسویی یک کشور نامزد با قوانین و استانداردهای اتحادیه اروپا می‌شود. اتحادیه اروپا همچنین مذاکرات الحاق را برای مولداوی، همسایه فقیر جنوب اوکراین که توسط روسیه نیز تهدید می‌شود، تایید کرد. اوکراین به عنوان یک نامزد با انگیزه بالا در نظر گرفته می‌شود و دولت آن الزامات اتحادیه اروپا برای اصلاحات را دنبال می‌کند.

این کشور همچنین نیازمند بازسازی بنیادی بخش‌‌‌هایی از حکومت خود و اعمال مجموعه‌‌‌ای از قوانین سختگیرانه در نظام‌‌‌های اقتصادی، اداری و قضایی خود است تا روزی واجد شرایط الحاق شود.اوکراین می‌تواند یک تاخیر کوچک در تصویب بسته کمکی را تحمل کند. اتحادیه اروپا در حال حاضر بودجه‌ای برای اوکراین در بودجه جاری خود در نظر گرفته است، در حالی که ۵۲ میلیارد دلار برای بسته کمکی جدید به نام «تسهیلات اوکراین» در نظر گرفته شده که کمک‌های بلاعوض و وام را از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ به این کشور ارائه می‌دهد. اگر اوربان به مسدود کردن وجوه ادامه دهد، اتحادیه اروپا همچنان می‌تواند با ۲۶ کشور عضو دیگر که همگی تایید خود را نشان داده‌اند، اعتمادسازی کند.

اما انجام این کار دست و پا گیر خواهد بود و مشکلاتی را که پوتین دوست دارد بیشتر نشان می‌دهد: شکاف در حمایت این اتحادیه از اوکراین. وقتی از میشل پرسیده شد که آیا ۲۶ رهبر اتحادیه اروپا که بر سر کمک به اوکراین توافق کردند، می‌توانند مجارستان را از این روند خارج کنند، گفت: «ما ابزارهای مختلفی در جعبه ابزار خود داریم تا اطمینان حاصل کنیم که به وعده‌های سیاسی خود عمل می‌کنیم.» منتقدان گفته‌اند که مخالفت مجارستان با مذاکرات رسمی عضویت اوکراین و تامین مالی بلندمدت به عنوان تلاش اوربان برای بیرون کشیدن بودجه در نظر گرفته شده اروپا برای اوکراین شناخته می‌شود. این پول به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا مسدود شده است.