اردوغان گفت: «اگر شما کنگره دارید، من هم پارلمان دارم.» اظهارات او طرفداران دیدار بایدن و رئیس‌جمهوری ترکیه را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در ۱۸سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود، بدبین کرده است. امیدها برای الحاق سوئد در ماه ژوئن در آخرین نشست سران ناتو در ویلنیوس افزایش یافت؛ جایی که اردوغان گفت این موضوع را قبل از دیدار با بایدن در پایتخت لیتوانی به پارلمان ارجاع خواهد داد. این اظهارات موجی از تحسین رهبران اتحاد را برانگیخت. با این حال، اردوغان به سرعت به برخی از احزاب حمله کرد و گفت که پارلمان ترکیه باید این معاهده را تصویب کند؛ اما تا ماه اکتبر پارلمان دوباره تشکیل نخواهد شد. اکنون به‌نظر می‌رسد اردوغان به‌طور ضمنی می‌گوید که پارلمان، جایی که حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدان ملی‌گرای راست افراطی‌اش اکثریت را در اختیار دارند، لزوما به عضویت استکهلم چراغ سبز نشان نخواهد داد.

دولت بایدن اصرار دارد که لغو مخالفت ترکیه با الحاق سوئد به فروش بالقوه جت‌های جنگنده اف-۱۶ مرتبط نیست. اما منابع نزدیک به دولت ترکیه به المانیتور گفته‌اند که مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی به ترکیه گفته‌اند که درخواست متوقف‌شده سوئد در ناتو، مانع اصلی برای تصویب کنگره برای فروش ۲۰میلیارد دلاری بوده که مدت‌هاست به تعویق افتاده است. با این حال، دیپلمات‌های اتحاد، خلاف این را ادعا می‌کنند و می‌گویند که آنکارا تا زمانی که کنگره آمریکا با این فروش موافقت نکند، عضویت سوئد را امضا نمی‌کند. یکی از دیپلمات‌ها به المانیتور گفت: «این یک وضعیت مرغ و تخم‌مرغ است.» پل لوین، مدیر موسسه مطالعات ترکی دانشگاه استکهلم، در توییتر خود نوشت که کشورش اساسا برای عضویت در ناتو به گروگان گرفته شده است تا اینکه این جنگنده‌ها از سوی آمریکا به ترکیه فروخته شود.

کاخ سفید از این فروش حمایت می‌کند. دولت بایدن آن را بخشی از تلاش برای از سرگیری روابط با آنکارا می‌خواند؛ چراکه بین دو کشور به‌دلیل حمایت واشنگتن از کردهای شمال شرق سوریه، اختلافات فراوانی وجود دارد. همچنین خرید موشک‌های اس۴۰۰ از روسیه این روابط را بدتر کرد؛ به‌گونه‌ای‌که دولت ترامپ، ترکیه را برای تنبیه از چرخه تولید قطعات جنگنده اف-۳۵ اخراج کرد. با این حال خرید جنگنده‌ای اف-۱۶ نیاز به تایید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنا دارد. باب منندز، دموکرات نیوجرسی که ریاست دومی را بر عهده دارد، به‌شدت با این فروش مخالف است و می‌گوید که الحاق سوئد به ناتو و امنیت یونان باید ابتدا تضمین شود.

ترکیه و یونان در ماه‌های اخیر به دنبال اصلاح فنس‌های مرزهای بین دو کشور بوده‌اند؛ درحالی‌که سوئد تلاش می‌کند به نگرانی‌های امنیتی آنکارا درباره فعالیت‌های تروریست‌های ادعایی‌اش از سوی کردها و دیگر دشمنان دولت ترکیه در خاک سوئد رسیدگی مجدد کند. ترکیه تاکنون از تلاش‌های استکهلم ناراضی بوده است.