زلنسکی اواخر شب پنج‌شنبه در پستی در پلتفرم رسانه اجتماعی X که قبلا به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد، نوشت: «برد تسلیحات جدید اوکراینی ما اکنون ۷۰۰کیلومتر است: وظیفه این است که این عدد را بزرگ‌تر کنیم.» ادعای زلنسکی مبنی بر تسلیحات دوربرد جدید اوکراینی پس از آن مطرح شد که یک مقام روسی در اوایل صبح روز جمعه گزارش داد که یگان‌های پدافند هوایی یک شیء ناشناس را در منطقه غرب روسیه، پسکوف خنثی کرده‌اند. درحالی‌که اوکراین به ندرت به‌طور آشکارا درباره حملات خاص در داخل روسیه اظهارنظر می‌کند، به نظر می‌رسد زلنسکی روز پنج‌شنبه دو بار اشاره کرد که نیروهای اوکراینی پشت حمله پسکوف بوده‌اند. او همچنین در سخنرانی ویدئویی غیر برنامه‌ریزی‌شده خود گفت: «تسلیحات جدید ما - تسلیحات جدید اوکراینی- ۷۰۰کیلومتر پرواز می‌کند.» فرودگاه مورد حمله در منطقه پسکوف روسیه تقریبا در ۷۰۰کیلومتری شمال مرز اوکراین قرار دارد.

متحدان غربی اوکراین عموما کی‌یف را از استفاده از تسلیحات برای حمله به خاک روسیه منع می‌کنند؛ اما آنها همچنین گفته‌اند که اوکراین حق دارد با سلاح‌های خود به اهداف نظامی روسیه در جایی که صلاح می‌داند، حمله کند. موسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در واشنگتن دی‌سی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اخیرا به موشک جدید ساخت اوکراین اشاره کرده که به سامانه دفاع هوایی روسیه در کریمه اصابت کرده است.کایریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین نیز گفته است که نیروهای اوکراینی اکنون «توانایی دارند تا به هر بخشی از کریمه اشغالی حمله کنند.» روز چهارشنبه، در یک موج تهاجمی چهارساعته، پهپادها -که مسکو اوکراین مقصر دانست- علیه اهدافی در شش منطقه روسیه فرستاده شد که برخی معتقدند بزرگ‌ترین حمله پهپادی به روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته است. در ماه گذشته، اوکراین حملات پهپادی را به اهدافی در اعماق روسیه - از جمله در پایتخت مسکو - و در قلمرو تحت کنترل روسیه در اوکراین افزایش داده است. اوکراین می‌گوید این حملات را به تلافی حملات موشکی روسیه انجام می‌دهد.

برای تخریب روحیه روسیه

به گفته تحلیلگران، حملات به عمق خاک روسیه و ماموریت‌های خرابکارانه فرامرزی بخشی از تلاش‌های کی‌یف برای حفظ فشار داخلی بر کرملین، از نظر نظامی و سیاسی است؛ درحالی‌که حمله متقابل اوکراین که در ژوئن آغاز شد، به آرامی روحیه بخش‌هایی از نیروهای خط مقدم روسیه را از بین می‌برد. موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) که یک اندیشکده معتبر است، در ارزیابی این هفته گفت که اوکراین قصد دارد «روحیه روسیه را تضعیف کند و فشار بر فرماندهانش را افزایش دهد.» موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این تحلیل گفت: «استراتژی این است که تخریب روحیه نیروهای روسی را به نقطه اوج برسانیم که در آن قدرت جنگی را از دست بدهند و ممکن است روسیه شروع به شکستن کند.» بر اساس گزارش‌ها، پس از ماه‌ها مبارزه کند و آهسته در میان میادین سنگین از مین، نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر به خطوط دفاعی اصلی روسیه در جنوب روستای روبوتین رسیده‌اند. این روستا در منطقه زاپوریژیا قرار دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آنها اکنون در حال پیشروی بین روستاهای مجاور یعنی نووپوکروپیفکا و وربوفه هستند و به دنبال راهی برای دور زدن خندق‌های ضد تانک و ردیف‌های اهرام بتنی معروف به دندان اژدها هستند که استحکامات اصلی روسیه را تشکیل می دهند که از فضا نیز قابل مشاهده است.