صبح پهپادی کی‌یف

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت: «روسیه با پهپادهای کامیکازه به کی‌یف حمله کرد و بر اساس اطلاعات اولیه، تمام پهپادها توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین سرنگون شدند.» او گفت: «هشدار هوایی ۳ساعت به‌طول انجامید. همه اهداف هوایی در نزدیکی کی‌یف شناسایی و منهدم شدند.» بر اساس اطلاعات در این لحظه، هیچ قربانی یا تخریبی در پایتخت وجود ندارد. اداره نظامی منطقه‌ای کی‌یف پیش از این هشداری برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین صادر کرده و به ساکنان هشدار داده بود که در پناهگاه‌ها بمانند. نیروی هوایی همچنین هشداری برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق جنوبی اودسا و میکولایف که بخشی از ساحل دریای سیاه اوکراین است، صادر کرد. این مناطق محل زیرساخت‌های بندری هستند که مسکو از زمان خروج از قرارداد حمل‌ونقل ایمن غلات از اوکراین، مرتبا با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های تهاجمی مورد حمله قرار گرفته است.

حمله به نزدیکی ناتو

مقامات اوکراین و رومانی گفتند که روسیه برای اولین‌بار روز دوشنبه به بندری در رودخانه دانوب، در اوکراین نزدیک به مرز رومانی حمله و در تشدید تلاش‌های خود برای فلج کردن کشاورزی کی‌یف، یک آشیانه غلات را ویران کرد. حالا این حمله خطر رویارویی مستقیم‌تر با ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش را بیش از پیش گوشزد می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، حمله به بندر در شهر رنی، در آن سوی رودخانه رومانی، یکی از اعضای ناتو، مسیرهای صادراتی جایگزین کی‌یف را برای رسیدن غلات به بازارهای جهانی هدف قرار داد. این حمله چند روز پس از آنکه روسیه قرارداد حمل‌ونقل ایمن غلات را فسخ کرد، رخ داد.

قرارداد پیشین به اوکراین امکان می داد غلات خود را از طریق دریای سیاه ارسال کند. این حمله نزدیک‌ترین حمله مسکو به مرزهای کشوری بوده که عضو ناتو است. حمله به بندر رنی متعاقب دو حمله پهپادی در مرکز مسکو در صبح روز دوشنبه انجام شد که مقامات روسیه نیروهای اوکراینی را مقصر آن دانستند. سرگئی سوبیانین شهردار مسکو در برنامه پیام‌رسان تلگرام گفت که حداقل دو ساختمان غیرمسکونی حدود ساعت ۴صبح به وقت محلی مورد حمله قرار گرفته است. وی افزود که این حملات «خسارات یا تلفات جدی» نداشته است.

مقامات اوکراینی و رومانیایی حمله به این بندر را محکوم کردند و کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی، حمله به زیرساخت‌های اوکراینی در نزدیکی مرزهای کشورش را محکوم کرد. او در توییتر گفت که «تشدید حملات اخیر خطرات جدی برای امنیت در دریای سیاه دارد» و همچنین بر محموله‌های غلات اوکراین و امنیت غذایی جهانی تاثیر می‌گذارد. وزارت دفاع رومانی اعلام کرد که با متحدان خود در امتداد «جناح شرقی اتحاد»، وضعیت «احتیاطِ افزایش یافته» را حفظ کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: «هیچ تهدید مستقیم نظامی بالقوه علیه قلمرو ملی ما یا آب‌های سرزمینی رومانی وجود ندارد.»

از زمانی که کرملین هفته گذشته از قرارداد حمل‌ونقل ایمن غلات دریای سیاه خارج شد، نیروهایش تقریبا هر شب رگبار حملاتی را به شهر اودسا - که در حدود ۱۳۰مایلی از رنی است - در دریای سیاه آن آغاز کرده‌اند و ذخایر غلات و زیرساخت‌ها را نابود می‌کنند. این حملات، همراه با هشدار از سوی مسکو بوده و این هشدرا می‌گوید: «هر کشتی را که به بنادر دریای سیاه اوکراین نزدیک می‌شود به‌عنوان حامل محموله نظامی بالقوه در نظر می‌گیرد.» پس از این هشدار سایر مسیرها برای اوکراین بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد.

به گفته بنویی فیائود، معاون مدیر اجرایی «گرینز استراتژی»، یک شرکت تحقیقاتی اقتصاد کشاورزی، اوکراین به‌عنوان یک تولیدکننده عمده غلات و سایر محصولات غذایی، ماهانه حدود ۲میلیون تن غلات را از طریق بنادر حاشیه دانوب صادر کرده است. فیائود گفت که حمله به رنی، حدود ۷۰مایلی از ساحل، می‌تواند کشتی‌های تجاری را از استفاده از بندر در کوتاه‌مدت منصرف کند و هزینه بیمه را افزایش دهد. در این راستا قیمت جهانی گندم در معاملات صبح روز دوشنبه حدود ۵/ ۵درصد افزایش یافت. حملات مسکو به دانوب در بحبوحه جنگ شدیدی رخ می‌دهد که باعث شده است اوکراین یک ضدحمله تقریبا آهسته را برای بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده توسط نیروهای روسی انجام دهد. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دود از طبقات بالای یک ساختمان بلند می‌شود. تصاویر دیگر آسیب به چندین ساختمان در امتداد «پراسپکت کومسومولسکی» را نشان می‌دهد -خیابانی که از یکی از مجلل‌ترین بخش‌های مرکز مسکو می‌گذرد و نزدیک به وزارت دفاع است- از جمله ساختمانی که دانشگاه نظامی و گروه نظامی مرکزی، یک گروه از نیروهای مسلح روسیه را در خود جای داده است.