پدافند هوایی پاتریوت در راه کی‌یف

«اولکسی گونچارنکو» یک سیاستمدار اوکراینی در توییتر نوشت که در ساعت ۶:۳۰صبح به وقت محلی صدای سه انفجار را شنیده است. زنگ خطر حمله هوایی در ساعت ۵:۵۵صبح به صدا درآمد و از ساکنان خواسته شد تا زمان امن شدن اوضاع، در پناهگاه‌ها بمانند. گونچارنکو نوشت: «اوکراینی‌ها نه با زنگ ساعت، بلکه از انفجار بیدار می‌شوند. با تشکر از روسیه! صبح بخیر!»

«اولکسی کولبا» فرماندار استان کی‌یف گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی فعال شدند و اهدافی را هدف قرار دادند.» گزارشگر الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: «امروز صبح یک زنگ بیداری ناخوشایند برای کی‌یف بود.» چالانز توضیح داد که درحالی‌که زنگ حمله هوایی را نشنیده است، اما از «انفجاری مهیب که در مرکز شهر طنین‌انداز شده بود» بیدار شد. وی افزود که این انفجارها احتمالا ناشی از سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین در هوا و برخورد با زمین بوده است. این انفجارها در حالی رخ داد که اوکراین از متحدان خود می‌خواهد تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تری را در اختیار این کشور قرار دهند تا به این کشور کمک کنند موشک‌ها و پهپادهای روسیه را که زیرساخت‌های انرژی این کشور را ویران کرده و میلیون‌ها نفر را در سرمای شدید زمستان بدون گرما رها کرده است‌، سرنگون کنند.

زلنسکی گفت: سایر مناطقی که شرایط «بسیار سخت» را با قطع برق تجربه می‌کنند، عبارتند از: پایتخت و منطقه کی‌یف و همچنین چهار منطقه در غرب اوکراین و منطقه دنیپروپتروفسک در مرکز کشور است. گزارش‌ها در روز سه‌شنبه (پریروز) حاکی از آن بود که ایالات متحده در حال نهایی کردن برنامه‌های ارسال سامانه پیشرفته پدافند هوایی پاتریوت خود به اوکراین است. به گفته مقامات، برنامه ایالات متحده ارسال یک توپخانه پاتریوت خواهد بود. یک توپخانه پاتریوت سوار بر کامیون دارای حداکثر هشت پرتابگر است که هرکدام می‌تواند چهار موشک را در خود جای دهد.

کل سیستم که شامل رادار آرایه فازی، ایستگاه کنترل، کامپیوترها و ژنراتورها است، معمولا به حدود ۹۰سرباز برای کار و نگهداری نیاز دارد. با این حال، به گفته ارتش ایالات‌متحده، تنها سه سرباز برای شلیک واقعی آن مورد نیاز است. مسکو از اوایل اکتبر تقریبا هر هفته به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ضربه می‌زند؛ زیرا در جنگ ۱۰ماهه خود مجبور به عقب‌نشینی در برخی از جبهه‌های جنگ شده است.

الجزیره همچنین در گزارش دیگری در همان تاریخ ۱۴دسامبر نوشت، ایالات متحده در حال نهایی کردن برنامه‌های ارسال سامانه پیشرفته پدافند هوایی پاتریوت خود به اوکراین در پی درخواست فوری کی‌یف است که خواهان تسلیحات قوی‌تر برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای روسی است که زیرساخت‌های انرژی این کشور را ویران کرده و میلیون‌ها نفر را در سرمای زمستان بدون گرما به حال خود رها کرده است. خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از مقامات دولت آمریکا گزارش دادند که واشنگتن می‌تواند به زودی تصمیم خود را درباره پاتریوت اعلام کند. ویتالی کلیچکو در همین رابطه نوشت، سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین در اوایل صبح چهارشنبه بار دیگر آزمایش شدند؛ چراکه پس از شنیده شدن صدای انفجار، خدمات اضطراری به منطقه شوچنکیفسکی گسیل شده است. وی در کانال تلگرامی خود افزود: «جزئیات بعدا».

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین چندی پیش رهبران غربی را تحت فشار قرار داد تا سلاح‌های پیشرفته‌تری به کشورش ارائه کنند. پاتریوت پیشرفته‌ترین سامانه موشکی زمین به هوای غربی خواهد بود که در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. «الکساندر ویندمن» سرهنگ بازنشسته ارتش و مدیر سابق «سیاست اوکراین» در کاخ سفید گفت که به‌دست آوردن قابلیت دفاع هوایی پاتریوت برای کی‌یف «بسیار بسیار مهم» خواهد بود. او افزود: «این سیستم‌ها کاملا قادر به مقابله با بسیاری از چالش‌های مختلف اوکراینی‌ها خواهند بود؛ به‌ویژه اگر روس‌ها موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد وارد کنند.»

پنتاگون از اظهارنظر خودداری کرد و هیچ اظهارنظر فوری هم از سوی مقامات اوکراینی صورت نگرفت. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، به ناتو درباره تجهیز کی‌یف به سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت هشدار داد و به احتمال زیاد کرملین این اقدام را «تشدید تنش» تلقی خواهد کرد. روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد و اکنون درگیر جنگی شدید در منطقه صنعتی دونباس در شرق اوکراین است.

پشت سر گذاشتن زمستان

ایالات متحده از زمان حمله به اوکراین که بزرگ‌ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، ۳/ ۱۹میلیارد دلار کمک نظامی کرده است. در نتیجه حملات بی‌امان روسیه، ایالات متحده و متحدانش دفاع هوایی بیشتری را به کی یف تحویل داده‌اند: از سیستم های دوران شوروی گرفته تا سیستم‌های مدرن‌تر و غربی. با کاهش شدید دما، میلیون‌ها غیرنظامی با قطع برق، گرمایش و آب زندگی می‌کنند. «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در پاریس، حدود ۷۰کشور و موسسه کمی بیش از یک میلیارد یورو (۰۶/ ۱میلیارد دلار) برای کمک به حفظ آب، غذا، انرژی، بهداشت و حمل‌ونقل اوکراین در برابر حملات روسیه متعهد شدند.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود از این وعده‌ها به‌عنوان یک خبر خوب استقبال کرد. او گفت: «ما هر روز در حال افزایش توانایی جدیدی برای اوکراین هستیم تا زمستان امسال را پشت سر بگذاریم.» او همچنین در سخنرانی خود در پارلمان نیوزیلند روز چهارشنبه خواستار کمک بیشتر برای مقابله با مین‌ها و مهمات منفجرنشده ناشی از درگیری شد. زلنسکی به قانون‌گذاران گفت: «تاکنون، ۱۷۴هزار کیلومتر مربع (۶۷ هزار مایل مربع) از خاک اوکراین آلوده به مین و مهمات منفجر نشده است.» این منطقه تقریبا به اندازه کامبوج، سوریه یا اروگوئه است. زلنسکی از نیوزیلند که ارتش آن تجربه گسترده‌ای در پاکسازی مین دارد، خواست تا به رهبری تلاش‌های پاکسازی کمک کند. او گفت: «آرامش واقعی برای هر کودکی که بتواند بر اثر مین ضد نفر مخفی روسیه بمیرد، وجود ندارد.»

آموزش مورد نیاز

رهبران کاخ سفید و پنتاگون به‌طور مداوم استدلال کرده‌اند که ارائه دفاع هوایی مضاعف به اوکراین یک اولویت است و موشک‌های پاتریوت مدت‌هاست در حال بررسی است. مقامات گفتند که با نزدیک شدن زمستان و تشدید بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی توسط روسیه، این بررسی اولویت بیشتری پیدا کرد. یکی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای اوکراینی احتمالا قبل از تحویل تجهیزات پاتریوت در آلمان آموزش خواهند دید. ویندمن گفت که این آموزش ممکن است چند ماه طول بکشد. تایید احتمالی دولت درباره اعزام این توپخانه اولین‌بار توسط سی‌ان‌ان گزارش شد.