«دیوید ای.سنگر» در گزارش ۷اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، منطق او دقیقاً از دل بحران موشکی کوبا بیرون آمد؛ بحرانی که بایدن دو بار در اظهارنظرهای خود در جلسه جمع‌آوری کمک‌های مالی دموکرات‌ها در نیویورک به آن اشاره کرد که نشانه خوبی از آن چیزی است که در ذهن اوست. در آن مورد معروف - ۶۰ سال پیش در این ماه که جهان به درگیری کامل هسته‌ای نزدیک شد - رئیس‌جمهور کندی با نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر شوروی معامله مخفیانه‌ای انجام داد تا موشک‌های آمریکایی را از ترکیه خارج کند.با آن معامله، که بعدها آشکار شد، از فاجعه‌‌ای که می‌‌توانست ده‌ها میلیون آمریکایی و تعداد بی‌‌شمار شهروندان شوروی را از میان ببرد، جلوگیری شد. برای هفته‌ها، دستیاران بایدن در حال بحث در این رابطه بودند که آیا ممکن است تفاهم مشابهی وجود داشته باشد؛ یعنی راهی برای خروج این رهبر زخمی و مجروح از اوکراین. آنها هیچ جزئیاتی ارائه نکردند؛ زیرا می‌‌دانند که محرمانه بودن ممکن است کلید جست‌وجوی خروج موفق و اجتناب از شرایطی باشد که در آن پوتینی که در گوشه رینگ گرفتار شده است به سلاح‌‌های هسته‌‌ای در میدان نبرد دست می‌یازد.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه تکرار کرد که بایدن اطلاعات جدیدی درباره استفاده از تسلیحات هسته‌‌ای ندارد و افزود که «هیچ نشانه‌‌ای ندیده» که روس‌‌ها «آماده استفاده از آنها باشند.»پس از اظهارات بایدن، برخی از رهبران خارجی گفتند که مایلند به روزهایی برگردند که تهدیدات هسته‌ای در انظار عمومی مطرح نمی‌شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در پراگ گفت: «ما باید با احتیاط درباره چنین موضوعاتی صحبت کنیم.» اما همان‌طور که یک دیپلمات ارشد اروپایی در اوایل این هفته گفت، زمانی که تاریخ این دوران نوشته ‌‌شود، بسیاری از حجم تلاش‌ها و کار برای ارزیابی خطرات انفجار هسته‌‌ای - و فکر کردن درباره چگونگی جلوگیری از آن - شوکه خواهند شد. برای اکثر مقامات، به‌دلیل ترس از ایجاد وحشت عمومی یا شرایط بازار، بحث درباره آن در ملأ عام موضوعی سخت است.

بنابراین جای تعجب بود که اولین عضوی از دولت که آشکارا درباره چگونگی جلوگیری از اجبار پوتین صحبت کرد، خود رئیس‌جمهور در خانه «جیمز مرداک»، پسر روپرت مرداک رئیس اجرایی «نیوز کورپ» در نیویورک بود که - علاوه بر دارایی‌های دیگر- مالک وال استریت ژورنال است. بایدن در یک سخنرانی که عمدتا درباره ابتکارات داخلی، ابطال «رو در مقابل وید» توسط دیوان عالی و سایر موضوعات محوری در انتخابات میان دوره‌ای بود، گفت: «ما در حال تلاش برای کشف و درک هستیم: راه خروج پوتین چیست؟ کجا پیاده می‌‌شود؟ از کجا راهی برای خروج پیدا می‌کند؟ او کجا خود را در موقعیتی می‌‌بیند که ندارد؛ اینکه نه تنها وجهه خود بلکه قدرت قابل توجهی را در داخل روسیه را از دست می‌‌دهد؟»بایدن به سوالات خود پاسخی نداد که همان سوالاتی است که دستیارانش پرسیده بودند. همچنین اصلا مشخص نیست که آیا پوتین هنوز به دنبال راهی برای خروج است یا نه؟

تقریبا در هر نقطه عطفی در جنگ در هفت ماه گذشته، او به شکست‌‌ها در میان سربازانش با تشدید تنش‌‌ها واکنش نشان داده، نیروهایی را فراخوانده است که آموزش ندیده‌اند، حملات بی‌‌رویه‌‌تری به شهرها انجام داده، جریان گاز را کاهش داده و البته تهدید به استفاده از سلاح نهایی خود کرده است. جدیدترین تهدید پوتین یک هفته پیش بود، زمانی که او اعلام کرد که تصمیم ایالات متحده برای پرتاب بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی در سال۱۹۴۵ یک سابقه است و در صورت لزوم، او نیز از همین روش پیروی خواهد کرد. با این وجود، پیام اصلی که به نظر می رسید بایدن به دنبال انتقال آن است، این است که او به یکی از درس‌‌های اصلی بحران موشکی کوبا توجه می‌‌کند. این درس این است که ایالات متحده و متحدانش باید از گرفتار کردن پوتین در گوشه رینگ یا هل دادنش به سوی دیوار اجتناب کنند؛ چراکه او را مجبور به حمله می‌کند.