سفر پرسود شیراک به آن‌سوی دیوار بزرگ

گروه بین‌‌الملل- چین و فرانسه در جریان دیدار ژاک شیراک، رییس‌جمهور فرانسه از پکن، توافقنامه‌های گسترده اقتصادی و تجاری را به امضا رساندند. بنابر گزارش‌های رسیده این قراردادها یکی از بزر‌گ‌ترین قراردادهای اقتصادی فرانسه در چند سال اخیر است که حجم سرمایه‌گذاری آن به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد. افتتاح مراسم احداث کارخانه خودروسازی پژو - سیتروئن در چین یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ژاک شیراک طی سفرش به چین بود. این پروژه به‌طور مساوی بین طرف فرانسوی و گروه صنعتی دانگ فنگ چین تقسیم شده و هر یک از شرکا ۵۰درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز را انجام خواهند داد. این کارخانه خودروسازی در شهر صنعتی ووهان چین که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارد، احداث شده و قرار است بر طبق زمان‌‌‌بندی‌ها، نخستین محصول خود را در سال ۲۰۰۹ بیرون بدهد. این کارخانه ظرفیت تولید ۱۵۰هزار دستگاه خودرو را در سال خواهد داشت.

همچنین شیراک در جریان سفر چهارروزه‌اش به چین یک قرارداد تولید لکوموتیو را با هوجین تائو رییس‌جمهور چین به امضا رساند که ارزش آن بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار است. براساس این قرارداد، فرانسه در ساخت ۵۰۰ دستگاه‌لکوموتیو با چین همکاری می‌کند.

ژاک‌ شیراک در جریان دیدار با رییس‌جمهور چین، این کشور را در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا نامید و تاکید کرد که فرصت‌های گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری برای دو طرف همچنان وجود دارد. در جریان این دیدار دو طرف یک قرارداد تجاری به ارزش یک‌میلیارد و ۲۸۰میلیون دلار به امضا رساندند.

اما دستاورد بزرگ ژاک‌شیراک را در سفرش به چین می‌توان انعقاد قرارداد فروش ۱۵۰فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰به چین برشمرد. این هواپیماها طی ۱۴ مرحله به چین تحویل داده خواهد شد و ارزش قرارداد بیش از ۱۰میلیارد دلار است. همچنین فرانسه براساس قراردادی تا سال ۲۰۰۹ بخشی از دانش فنی مونتاژ هواپیما را به چین انتقال خواهد داد. این قرارداد علاوه بر ارزش مادی ارزش معنوی فراوانی نیز برای شرکت ایرباس دارد. زیرا این شرکت به شدت به دلیل تاخیر در تحویل ایرباس ۳۸۰ زیر فشار است و ارزش سهام آن تهدید می‌شود. این قرارداد ۱۰میلیارد دلاری می‌تواند بخشی از سهام این شرکت را نجات دهد. ایرباس ۳۲۰ پرطرفدارترین هواپیمای کمپانی ایرباس است که ۱۸۰صندلی برای نشستن مسافران دارد و ۱۷سال از عرضه اولین نمونه آن به بازار می‌گذرد.

علاوه بر این قرارداد‌ها، فرانسه و چین توافقاتی برای همکاری اقتصادی در زمان برگزاری المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ به امضا رساندند.