حالا این رای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر راست‌‌گرای سابق و رهبر فعلی اپوزیسیون، فرصتی برای به‌دست آوردن مجدد قدرت می‌‌دهد. او طولانی‌‌ترین سابقه نخست‌‌وزیری در این رژیم را دارد.اسرائیل برای ورود به عرصه انتخاباتی قرار است با هدایت یائیر لاپید، یک مجری سابق تلویزیونی به پیش برود. لاپید جانشین نخست‌‌وزیر راست‌‌گرا، نفتالی بنت می‌‌شود که بر اساس پیمانی که بین این دو نفر امضا شده بود، قرار بوده پس از بنت، لاپید نخست‌‌وزیر شود. بلافاصله پس از رای‌‌گیری، لاپید از «یاد وشم» یک مرکز یادبود و تحقیقاتی در بیت‌المقدس بازدید کرد. او بعدا در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «به پدرم قول دادم حافظ آرمان‌‌هایم و قادر به دفاع از خود و محافظت از فرزندانش باشم.» برای بازگشت به قدرت، نتانیاهو احتمالا به حمایت یک ائتلاف ناسیونالیست تندرو نیاز دارد که بسیاری آن را افراطی می‌‌دانند. ناظران می‌‌گویند هر ائتلافی احتمالا نیاز به تایید یک حزب در اقلیت که اعراب باشند، دارد. این در حالی است که جناح‌‌های تندرو مایل به ائتلاف با حزب کوچک عربی نیستند.

لاپید در زمان حساسی وارد دفتر نخست‌‌زیری می‌‌شود و رئیس‌‌جمهوری آمریکا قرار است در اواسط ژوئیه از سرزمین‌‌های اشغالی در کرانه باختری رود اردن و همچنین عربستان سعودی بازدید کند. در چند هفته اخیر، برخی از روزنامه‌‌نگاران اسرائیلی پیش‌‌بینی کرده‌‌اند که سفر رئیس‌‌جمهوری آمریکا ممکن است با اعلام گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، دو رژیمی که هرگز روابط دیپلماتیک رسمی نداشته‌‌اند، همراه باشد. بازگشت به صندوق‌های رای، برای پنجمین‌بار از آوریل۲۰۱۹، با ناامیدی از سوی بسیاری از رای‌‌دهندگان همراه شده است. انتخابات زودهنگام به واقعیتی تکراری تبدیل شده است؛ زیرا رای‌‌دهندگان در سال‌های اخیر به‌طور مداوم و مساوی بین حامیان و منتقدان نتانیاهو تقسیم شده‌‌اند و او یا مخالفانش را از تشکیل یک کابینه باثبات با حمایت اکثریت پارلمانی بازمی‌‌دارد. مایا کلینمن ۴۵ساله زیست‌شناس از شهر «ری‌‌ووت» در مرکز سرزمین‌های اشغالی گفت: «من انرژی برای رای دادن دوباره ندارم. احساس می‌‌کنم مجبورم رای بدهم. احساس می‌‌کنم که گروگان سیاستگذاران کوچک و کثیف هستم.»

میچل باراک، تحلیلگر سیاسی و نظرسنجی در بیت‌القمدس می‌‌گوید: «اگر اسرائیلی‌‌ها زمانی از میزان تعداد حضورشان در پای صندوق‌های رای از سال۲۰۱۹ متعجب یا حتی غافلگیر می‌‌شدند، اکنون با اکراه نسبت به آن نگاه می‌‌کنند.» باراک می‌‌گوید: تا این لحظه، اسرائیلی‌‌ها انتظارات بسیار کمی دارند. رای‌دهندگان از بازگشت سه‌‌باره به پای صندوق‌های رای در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شوکه شدند. اما درخصوص چهارمین انتخابات در سال۲۰۲۱، باراک تصریح کرد: «احساس می‌‌کنیم که اینجا کارها همین‌‌طور معطل‌‌مانده است.» این رای‌‌گیری برای بار پنجم، موقعیت اسرائیل را به‌عنوان یکی از آشفته‌‌ترین دموکراسی‌‌های جهان تثبیت می‌‌کند. بر اساس داده‌های گردآوری‌‌شده توسط موسسه اسرائیلی، یک گروه تحقیقاتی مستقر در بیت‌المقدس، از زمانی که نتانیاهو برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ انتخاب شد، اسرائیل هر ۲/ ۴سال یک بار انتخابات برگزار می‌‌کند - نرخی بیشتر از سایر سیستم‌‌های پارلمانی دیگر.