بی‌بی‌سی‌- دیروز بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در نخستین اظهار نظر عمومی خود در باره بحران اخیر لبنان گفت که با پیروزی حزب‌ا... در مقاومت در برابر تهاجم برنامه‌ریزی شده اسرائیل به لبنان، چشم‌انداز مورد‌نظر ایالات‌متحده برای منطقه خاورمیانه به سراب تبدیل شده است و اکنون شاهد پدید آمدن خاورمیانه‌ جدیدی هستیم. بشار اسد که در مراسم گشایش کنفرانس روزنامه‌نگاران در دمشق، پایتخت سوریه، سخن می‌گفت، اسرائیل را متهم کرد که اسارت دو نظامی این کشور توسط نیروهای حزب‌ا... را دستاویزی برای تهاجم گسترده به خاک لبنان قرار داد.

وی طرح جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، برای استقرار صلح در خاورمیانه را بی نتیجه توصیف کرد و گفت: روند صلح به شکست انجامیده و از ابتدا نیز محکوم به شکست بود.رییس جمهوری سوریه گفت: نمی‌توان انتظار داشت که طرح های صلح آمریکا به نتیجه برسد، زیرا دولت ایالات متحده تنها زمانی دست به اقدام می‌زند که اسرائیل در معرض آسیب قرار داشته باشد.

اسد اظهار داشت: به استقرار صلح در آینده نزدیک امیدی ندارد و افزود که در غیاب مذاکرات صلح، تنها راه باقی‌مانده مقاومت در برابر اسرائیل است.رییس‌جمهوری سوریه مقاومت علیه اسرائیل را اقدامی مشروع خواند و گفت: هدف از مقاومت دستیابی به صلح است و نه جنگ.وی همچنین نیرو‌های حزب‌ا... را به دلیل مقاومت در برابر حملات زمینی اسرائیل مورد ستایش قرار داد.