افشای چنین موردی با واکنش تند کاخ سفید مواجه شد و آن را تکذیب کرد اما برخی از نزدیکان به ترامپ تایید می‌کنند که وی در جلسات خصوصی چنین اظهاراتی را داشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ به دلیل ابراز این سخنان با یک بحران سیاسی روبه‌رو شده است. این در حالی است که وی برای پیروزی در انتخابات مجدد نیاز به حمایت نیروهای نظامی دارد. در این راستا مجله آتلانتیک فاش کرد که ترامپ در سال ۲۰۱۸ بازدید از یک قبرستان سربازان آمریکایی در خارج از پاریس را لغو کرد و گفت که این قبرستان پر از بازندگان است. این ادعاها از آن زمان توسط دو مقام ارشد نظامی در گزارشی در خبرگزاری آسوشیتدپرس تایید شده است. اما رئیس‌جمهوری آمریکا در یک توییت این ادعاها را ساختگی و خبر جعلی دانسته است. دونالد ترامپ در سفر خود به فرانسه در سال ۲۰۱۸، بازدید از قبرستان آمریکایی آیزمارن را لغو کرد و در آن زمان کاخ‌سفید دلیل این امر را آب و هوای نامناسب اعلام کرد. با این حال چهار منبع به مجله آتلانتیک گفتند که دونالد ترامپ ایده بازدید را رد کرد زیرا باران موهای او را آشفته می‌کرد و او احترام گذاشتن به کشته‌شدگان جنگ را مهم نمی‌دانست. همچنین ادعا شده که در همان سفر، دونالد ترامپ ۱۸۰۰ سرباز آمریکایی را که در «بلا‌ وود» کشته شدند، تحقیر کرده و از آنها به عنوان « احمق» نام برده است. این نبرد به جلوگیری از پیشروی آلمان به پاریس در طول جنگ جهانی اول کمک کرد و تفنگداران دریایی آمریکا ارج و احترام زیادی برای نیروهای دخیل در این نبرد قائل هستند. یک ژنرال نظامی بازنشسته که نامش فاش نشده است به مجله آتلانتیک گفته بود: «او (ترامپ) نمی‌تواند فکر انجام کاری برای شخص دیگری غیر از خودش را درک کند.» این ژنرال بازنشسته تصریح کرده بود: «او فکر می‌کند وقتی کسی کاری انجام می‌دهد که منفعت شخصی مستقیمی برایش ندارد یک احمق است. از نظر او خدمت به مردم پولی در بر ندارد.» با این حال ترامپ با رد این ادعاها گفت برایش گزارش آتلانتیک غیرقابل تصور است. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در این‌باره می‌گوید: «این یک وضعیت ننگ‌آور توسط یک مجله وحشتناک است. فکر این که من حرف‌های منفی در مورد ارتش‌مان و قهرمانان کشته شده بزنم، ترسناک است. من که بودجه نظامی را افزایش داده‌ام، من که برای نظامیان افزایش حقوق گرفته‌ام. کارهایی که فرد دیگری انجام نداده است.»

ترامپ برای مدت طولانی خود را قهرمان نیروهای مسلح توصیف کرده و گفته بود به خود می‌بالد که نیروهای نظامی را پس از سال‌ها جنگ در خارج از مرزهای کشور به داخل باز می‌گرداند اما حالا با ابراز این سخنان، آتش خشم نیروهای مسلح متوجه وی شده است. با این حال روز جمعه، چهارم سپتامبر، همزمان با تکذیب این اظهارات از سوی دونالد ترامپ، وزیر دفاع کابینه او هم گفت رئیس جمهوری «بالاترین احترامات» را برای ارتش آمریکا قائل است. با وجود این چند کانون سربازان سابق ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌هایی به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند. ووت‌وتس، موسسه ترقی‌خواه آمریکایی ویدئویی از اعضای خانواده سربازان کشته شده در جبهه جنگ منتشر شد که یکی از آنها می‌گوید: «تو چه می‌دانی فداکاری و از جان گذشتگی چیست؟» پال ریکوف از انجمن سربازان سابق جنگ‌های عراق و افغانستان در توییتر نوشته است: «چه کسی واقعا از انتشار این اظهارات شگفت زده شد؟»

اظهارات ترامپ اما تنها با انتقاد نیروهای مسلح و خانواده‌هایش روبه‌رو نشد. بسیاری از مخالفان وی بلافاصله در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کردند و انتقادات خود را افزایش دادند. جو بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «بیو بایدن، پسر من که در سال ۲۰۱۵ به خاطر تومور مغزی فوت کرد، برای خدمت کردن در جنگ عراق یک احمق نبود.» بایدن سپس ترامپ را مورد خطاب قرار داد و گفت: «چه احساسی داشتی اگر الان یکی از فرزندانت در افغانستان مشغول به خدمت بود. چه احساسی داشتی اگر یکی از فرزندان پسر یا دخترت را در جنگ از دست می‌دادی؟ واقعا چه حسی داشتی؟» بایدن ابراز چنین سخنانی را علیه منافع آمریکا خواند و گفت به شدت از چنین سخنانی برآشفته است.