کودتای انتخاباتی می

دنیای اقتصاد: آیا نخست‌وزیر بریتانیا یک کودتای سنگین انجام داده است؟ این پرسش هم‌اینک مهم‌ترین پرسش روز صحنه سیاسی بریتانیا است. از روزی که «می» ندای انتخابات زودهنگام را داد برخی با بیان اینکه ترزا می برای انتخابات، کمپین تبلیغاتی بدی دارد به انتقاد از وی پرداخته‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، نخست‌وزیر بریتانیا که حزبش با برتری اندکی اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، با تاکید بر خروج هر چه سریع‌تر از اتحادیه اروپا، حزب خود و کشور را به دو شقه تقسیم کرده است.

او برای بحث مالیات دوربرگردان گذاشته و حالا هم با تصمیم یک‌جانبه درباره این انتخابات محافظه‌کاران را دو تکه کرده است. جرمی کوربین، دبیرکل حزب کارگر بریتانیا نیز می‌گوید به ترزا می درخواست مناظره مستقیم را داده اما وی آن را نپذیرفته است. کوربین می‌گوید که بین ترزا می با فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری خود یک جنگ پنهان در جریان است. همزمان جورج آزبورن، سابقا رقیب محافظه‌کار «می» که سردبیر یکی از روزنامه‌های لندن است در روزنامه‌اش از برنامه کاری کم‌مایه نخست‌وزیر بریتانیا هر روز انتقاد می‌کند و ترزا می را فردی معرفی می‌کند که از کمبود سواد اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد. با این حال می هنوز فردی غیرقابل پاسخگو به نظر می‌رسد.

ترزای خوش‌شانس

ترزا می به عکس دونالد ترامپ خوش‌شانس است که نیروهای وفاداری دارد و اطلاعات «داونینگ استریت» را به بیرون نشت نمی‌دهند. در حالی که نیروهای خودی ترامپ بیشتر اطلاعات کاخ سفید را به رسانه‌ها نشت می‌دهند اما می در داخل خانه شماره ۱۰ نیک تیموتی را به‌عنوان رئیس کارکنان در اختیار دارد که به خوبی توانسته نظم و انضباط را در داخل داونینگ استریت حفظ کند. در شرایطی که طرح‌های جنجالی «می» می‌توانسته مانند ترامپ به وی آسیب بزند اما او توانسته است از این حیث جان سالم به در ببرد.

مانیفست می که کلیدی برای خط مشی‌های وی برای بریتانیا است دارای طرح‌های جنجالی فراوانی است. طرح‌هایی که گفته می‌شود پول بیشتری از جیب طبقه متوسط بیرون خواهد کشید. طرح او با افزایش مالیات ضربه بیشتری به بازنشستگان غنی‌تر و طبقه متوسط وارد خواهد کرد. طرح‌های ترزا می به‌اندازه‌ای سهمگین ارزیابی شده است که حتی خشم روزنامه دیلی‌میل را درآورده و به‌شدت از آنها انتقاد می‌کند. این روزنامه در بریتانیا به «روزنامه طبقه متوسط» شهرت دارد.

می در برنامه کاری خود قصد دارد سهمی از املاک افراد مسن پس از فوت‌شان بگیرد. همچنین وی ۲۰۰ پوند کمک خرج سالانه را که به سوخت اختصاص پیدا می‌کرد، قطع خواهد کرد و با آن بازنشستگان بسیار فقیر را مورد حمایت قرار خواهد داد. حزب او هم‌اینک در نظرسنجی‌ها برای انتخابات زودهنگام ۲۰ درصد جلوتر از حزب کارگر است و می به‌دنبال یک پیروزی بزرگ برای حزبش است. برخی می‌گویند پیروزی قاطعانه می در انتخابات زودهنگام به یک کودتای سهمگین از سوی وی منجر خواهد شد. کلید موفقیت وی در این انتخابات پیام نظم و انضباطی است که سر داده است. نخست‌وزیر بریتانیا در دو هفته گذشته جمله «قوی و با ثبات» را بارها در سخنانش تکرار کرده است.

در نظرسنجی‌های اخیر که از سوی «YouGov» صورت گرفته است، ۱۵ درصد از افراد گفته‌اند که به ترزا بدون توجه به هرگونه شعاری که از سوی وی مطرح شده است رای خواهند داد. این رقم بالاترین رقمی است که تاکنون در بریتانیا در ادوار اخیر به دست آمده است. به‌رغم اینکه نخست‌وزیر بریتانیا انتخابات زودهنگام را برای سرعت بخشیدن به روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار می‌کند، می کمتر اسمی از برگزیت بر زبان می‌آورد. در مقابل او مدام از جمله «قوی و با ثبات» استفاده می‌کند تا هر نوع ائتلاف احتمالی حزب کارگر را به هم بریزد. برگزیت هنوز برای می به‌عنوان یک مشکل مطرح نیست، زیرا هنوز به مرحله اجرا و عمل نرسیده است. به‌رغم اینکه برگزیت برای دوسوم مردم بریتانیا بسیار مهم است، ترزا می توانسته است چنین بحث مهمی را در عرصه سیاسی خنثی کند اما در سوی دیگر میدان به راحتی با گروه‌های ضد مهاجرتی پیمان همکاری ببندد.

در طرح ترزا می این احتمال وجود دارد که میزان مهاجرت به شدت کاهش پیدا کند. همچنین در طرح وی شعارهای بسیار جذاب برای طبقه کارگر در نظر گرفته شده است، از جمله اینکه پول را از طبقه متوسط بیرون خواهد کشید و روانه جیب طبقه کارگر خواهد کرد یا اینکه ناهار مجانی برای کودکان طبقه متوسط در مدارس در نظر گرفته است و البته سهم افزونِ کودکان فقیر یک صبحانه رایگان هم است.