فرانسه میزبان تاچریسم

دنیای اقتصاد: فرانسوا فیون به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواهان فرانسه، حزب راست میانه، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. به گزارش بی بی سی، آلن ژوپه رقیب فیون پیروزی او را تبریک گفته و اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت می‌کند. فرانسوا فیون و آلن ژوپه که هر دو قبلا نخست‌وزیر فرانسه بوده‌اند در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان بیشتر از هفت کاندیدای دیگر رای آورده بودند.

فیون که ۶۲ سال دارد معتقد است مردم فرانسه خشمگین و خواهان تغییرات بنیادی هستند و وعده داده ۵۰۰ هزار شغل در بخش خدمات عمومی را حذف کند. اما رقیب ۷۱ ساله او، آلن ژوپه خواهان حذف نیمی از این مشاغل بود و رای دهندگان را به تنوع و تکثر دعوت می‌کرد. هر دو نامزد خواهان اصلاحات اقتصادی در فرانسه بودند اما در اینکه عمق و سرعت اعمال این اصلاحات چه باید باشد با هم اختلاف نظر داشتند. فیون در دور اول انتخابات که هفته پیش برگزار شد، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه را شکست داد.او پس از این پیروزی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری با بوروکراسی فرانسه مقابله کند. به این ترتیب فیون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که ماه مه سال آینده برگزار می‌شود، نامزد حزب جمهوری‌خواهان خواهد بود و احتمالا باید با مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه رقابت کند. با توجه به محبوبیت پایین حزب حاکم سوسیالیست، احتمالا باقی ماندن کاندیدایی از احزاب چپ‌گرا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اندک است و نظرسنجی‌ها حاکی است که نامزد جمهوری‌خواهان شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دارد.خبرگزاری فرانسه نیز پیش از پیروزی فیون نوشت که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌داد فرانسوا فیون، نخست‌وزیر پیشین فرانسه با اختلاف چشمگیری پیروز رای‌گیری خواهد بود. او در دور اول رای‌گیری در ۲۰ نوامبر هم توانست با کسب بیش از ۴۴ درصد آرا اول شود. خبرگزاری فرانسه می‌افزاید فیون وعده اصلاحات رادیکال را در عرصه اقتصادی داده و گفته است که هزینه‌های بالای دولت را کاهش می‌دهد و کشور را به مسیر «عادی» بازمی‌گرداند. آلن ژوپه، نخست‌وزیر پیشین فرانسه هم فردی میانه‌رو محسوب می‌شود که اکنون شهردار بوردو، در جنوب‌غرب فرانسه است.

او منتقد سرسخت برنامه اصلاحات رقیب محافظه‌کارش است و می‌گوید که این قانون‌گذار اهل پاریس فاقد اعتبار است.به این ترتیب، جمهوری‌خواهان فرانسه پس از رقابتی نفسگیر نامزد نهایی خود را برگزیدند. فیون در دور نهایی انتخابات مقدماتی که شامگاه یکشنبه (۲۷ نوامبر/ ۷ آذر) برگزار شد، ۲ برابر بیشتر از آلن ژوپه رای آورد. طبق آخرین شمارش آرا او توانست ۵/ ۶۶ درصد از آرا را به دست آورد. کمیته برگزار‌کننده این انتخابات مقدماتی اعلام کرد که بیش از ۲/ ۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی در فرانسه در انتخابات شرکت کرده‌اند. فیون پس از پیروزی در انتخابات درون‌حزبی تمامی چهره‌ها و دسته‌های حزب خود را به انسجام و همبستگی فرا خواند. آلن ژوپه و نیکولا سارکوزی، دو رقیب سرسخت فیون، ضمن اعلام شکست خود در گزینش‌های درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه پشتیبانی خود را از فیون در کارزاری که در پیش است، اعلام کردند.

تلاش برای کاهش هزینه‌های دولت

فیون که اصلاح‌گری اقتصادی محسوب می‌شود، در جریان کارزار خود وعده داد که با دستگاه بوروکراسی در فرانسه مقابله کند و ضمن ترمیم بودجه دولت دست به اصلاحات و اقدامات لازم برای احیای بازار کار در این کشور بزند. این سیاستمدار ۶۲ ساله گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هزینه‌های دولت را طی پنج سال به میزان ۱۰۰ میلیارد یورو کاهش خواهد داد و ۵۰۰ هزار پست در دستگاه‌های دولتی و بوروکراسی این کشور را حذف خواهد کرد. افزایش سن بازنشستگی در فرانسه از ۶۲ سال به ۶۵ ساله نیز از دیگر برنامه‌هایی است که فیون درصدد اجرای آن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند، رئیس‌جمهور فعلی تصریح کرده که تا تاریخ ۱۵ دسامبر تصمیم خود درباره نامزدی مجدد برای سوسیالیست‌های فرانسه در این انتخابات را اعلام خواهد کرد. انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه در ماه مه سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.

به گزارش سی.ان.ان، فیون با انتقاد از اولاند گفت: «انتخابات ریاست جمهوری گذشته انتخابی احساساتی بود. وقت آن رسیده که به آن پایان دهیم و چنان به جلو حرکت کنیم که طی ۳۰ سال گذشته چنین نکرده‌ایم. دست همه را برای یاری می‌فشارم». اکنون نخست‌وزیر سارکوزی در فاصله ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ بر رئیس سابق خود پیروز شد. این پیروزی ظاهرا چنان برای سارکوزی گران آمد که اعلام کرد از سیاست خداحافظی خواهد کرد. سی.ان‌.ان می‌افزاید تا همین چند هفته پیش فیون بختی نداشت به گونه‌ای که کمتر کسی روی او شرط می‌بست اما اکنون او توانسته پیروز میدان رقابت‌ها شود. نظرسنجی‌ها او را در جایگاه سوم قرار داده بود اما پس از اینکه لحنی تند علیه تروریسم و داعش اتخاذ کرد و کتابش با عنوان «شکست توتالیتاریسم اسلامی» منتشر شد ناگهان آرای‌ او سیر صعودی گرفت.در هفته‌ای که گذشت روزنامه فرانسوی لیبراسیون چهره فیون را روی جلد خود با تاچر مقایسه کرد. سی.ان.ان می‌نویسد احتمالا مواضع سخت او در مورد اتحادیه‌ها و کاهش ۵۰۰ هزار شغل باعث مقایسه او با تاچر شده است. او به‌عنوان یک کاتولیک از شهر« Le Mans»، شهری در شمال غرب فرانسه، نماد راست سنتی این استان است. او که پدر ۵ فرزند است با یک همسر ولزیِ متولد پنه لوپه در یک قلعه قرن دوازدهمی نزدیک همان جایی که بزرگ شد، زندگی می‌کند. فیون همچنین از دوستداران مسابقه ماشین هاست و یکبار در برنامه «Top Gear» حضور یافته بود.