دنیای اقتصاد: خیابان‌های موصل به صحنه جنگ تبدیل شده‌اند. نبرد در موصل به خیابان کشیده شده است. به گزارش الجزیره نیروهای داعش روز شنبه سعی کردند در چند مرحله به نیروهای عراقی پاتک بزنند. در شرق موصل نیز در حین پیشروی نیروهای عراقی، یک خودروی انتحاری، با انفجار خود سعی کرد پیشروی عراقی‌ها را آرام کند. با این حال یکی از نیروهای عراقی اعلام کرد که در شرق موصل جنگ به شدت ادامه دارد و نیروهای عراقی در حال پیشروی هستند.

سرهنگ منتظر سالم، یکی از نیروهای ضد تروریسم عراق گفت: نبردها در اوایل صبح شدیدتر بوده است. نیروهای عراق سعی دارند تا خود را وارد منطقه الاربجیه کنند تا نیروهای داعش نتوانند دست به پاتک بزنند. همچنین منابع نظامی و شاهدان عینی در محله القادسیه در شمال شرق موصل می‌گویند که درگیری‌های شدیدی میان تروریست‌های داعش و نیروهای عراقی در این محله رخ داده است. نیروهای مبارزه با تروریسم عراق روز جمعه توانستند وارد محله القادسیه شوند. همچنین درگیری‌های شدیدی میان دو طرف در ورودی‌های محله البکر در شرق موصل رخ داد. این درگیری‌ها نگرانی را درباره وضعیت ساکنان این محله‌ها افزایش داده است؛ به ویژه اینکه هنوز امکانات و فرصتی برای خروج آنها فراهم نشده است. این منطقه یکی از پرتراکم‌ترین منطقه‌های موصل است.

به گفته مسوولان ارتش عراق، نیروهای دولتی وارد جنگ خیابانی با داعش در این محله‌ها شده‌اند و به‌رغم مقاومت شدید داعش همچنان برای رسیدن به مرکز شهر تلاش می‌کنند. فرماندهان عراقی می‌گویند، این درگیری‌ها شدیدترین درگیری‌ها از آغاز عملیات آزادی شهر موصل محسوب می‌شود. حضور تعداد زیادی از غیرنظامیان در شهر موصل و تک‌تیراندازها و بمب‌هایی که داعش در مسیرها کار گذاشته است روند پیشروی به سمت مرکز و ساحل غربی شهر را با مشکل مواجه کرده است. نیروهای مبارزه با تروریسم عراق که برای جنگ خیابانی آموزش دیده‌اند، حملاتی را نیز به منطقه الاربجیه در شرق موصل آغاز کرده‌ و کنترل برخی ساختمان‌های این منطقه را در دست گرفته‌اند. آنها قرار است به زودی عملیات آزادی محله کرکوکلی را نیز از سر بگیرند.

اما در حومه شهر موصل نیز درگیری‌هایی به‌ویژه در محور جنوبی در جریان است. نیروهای عراقی در محور جنوبی به پیشروی‌هایی دست یافته و توانستند روستاهای العباس و النجفیه در جنوب شرق موصل را در دست بگیرند و خود را هرچه بیشتر به شهر نزدیک کنند. همزمان با پیشروی نیروهای عراقی به داخل شهر موصل، وزارت دفاع عراق از کشته شدن خالد المیتویتی، مسوول جدید عملیات نظامی داعش خبر داد. پیش‌تر ابی عائشه الببلاوی، مسوول سابق عملیات داعش در محله الانتصار موصل کشته شده بود. نیروهای عراقی اخیرا محله استراتژیک الانتصار را آزاد کردند. پس از آزادی و پاک‌سازی این محله به دست ارتش عراق، پلیس استان نینوا مسوولیت اداره امنیت این محله را به‌دست گرفت. محله الانتصار بعد از شهرستان حمدانیه دومین منطقه‌ای است که اداره آن پس از آزادی به‌دست پلیس نینوا داده شده است؛ نیروهایی محلی که انتظار می‌رود بعد از آزادی موصل اداره تمام شهر و حومه آن را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که داعش طی روزهای گذشته ۶۰ غیرنظامی را در موصل و حومه آن به اتهام خیانت و همکاری با نیروهای عراقی اعدام کرده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۷هزار تن از موصل فرار کرده‌اند. نهادهای بین‌المللی بارها نسبت به اوضاع وخیم انسانی در موصل در نتیجه عملیات کنونی هشدار داده و پیش‌بینی کرده‌اند که حدود یک میلیون تن طی این عملیات آواره شوند. این در حالی است که رسانه جنگ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای نیروی هوایی عراق میلیون‌ها اعلامیه را بر فراز شهر موصل انداختند تا ساکنان را از پیروزی‌های به دست آمده آگاه کرده و به آنها توصیه‌هایی درباره عملیات آزادی شهر بدهند. نیروهای عراقی که اخیرا نبرد نهایی برای آزادی شهر موصل، مرکز استان نینوا و آخرین مقر داعش در عراق را آغاز کرده‌اند، اکنون سه کیلومتر با کرانه شرقی رود دجله فاصله دارند. رود دجله شهر موصل را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.

بیش از سه هفته از آغاز عملیات آزادی موصل می‌گذرد و نیروهای عراقی همچنان به پیشروی خود به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهند و همزمان با عملیات تلاش می‌کنند تا از جان غیرنظامیانی که در این شهر ساکن هستند، محافظت کنند.

تلعفر به‌زودی آزاد می‌شود

سخنگوی نیروهای «حشد شعبی» عراق با اشاره به افزایش تعداد نیروهای ترکیه در شمال عراق اعلام کرد که مرحله سوم آزادسازی شهر تلعفر در موصل به زودی آغاز می‌شود. احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی عراق گفت: عملیات آزادی تلعفر به زمان بستگی دارد. مرحله سوم آزادی این شهر به زودی آغاز خواهد شد. وی گفت: هر روز بر تعداد نیروهای ترکیه در عراق افزوده می‌شود. حضور ترکیه در عراق با هدف مانع‌تراشی در از بین بردن داعش صورت می‌گیرد. روز شنبه برخی منابع عراقی از ورود نیروهای ویژه ترکیه از طریق سنجار به شمال شرق موصل خبر دادند. به گفته این منابع، این نیروها تعدادی از خانواده‌های داعشی‌ها را از موصل خارج کرده بودند. مقامات ترکیه تاکید کرده‌اند که اگر حشد شعبی به شهر تلعفر برسند وارد عمل خواهند شد. اقلیت ترکمن در شهر تلعفر ساکن هستند. حضور نیروهای ترکیه در پادگان بعشیقه در شمال عراق موجب تنش شدید در روابط میان دو کشور شده است. هر چند روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که می‌خواهد تنش‌ها را با عراق کم کند، اما حضور روزافزون نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه موجب شده است روابط دو کشور تیره شود. به نوشته روزنامه حریت‌دیلی بغداد از آنکارا خوسته است کنترل پایگاه بعشیقه را به نیروهای عراقی بسپارد. در مقابل ترکیه پیشنهاد داده بود تا عراق کنترل این پایگاه را در اختیار این کشور قرار دهد اما عراق آن را نپذیرفته بود.