دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد، در صورت شکست در دستیابی به راه‌حلی برای سوریه، واشنگتن اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو را بررسی خواهد کرد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد مذاکرات دیپلماتیک با روسیه به بن‌بست خود نزدیک شده است. واشنگتن مسکو را متهم می‌کند که با افزایش تحرکات نظامی‌اش علیه گروه‌های مخالف سوریه، شرایط بحرانی سوریه را پیچیده‌تر کرده است. این در حالی است که روسیه نیز به آمریکا هشدار داده که اقدام مستقیم برای تغییر رژیم در سوریه تبعات سختی خواهد داشت. روسیه تهدید کرد که این اقدام آمریکا نتایجی منفی در کل خاورمیانه خواهد داشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، درگیری‌های سخت در حلب همچنان ادامه دارد. اسپوتنیک گزارش داد که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «اگر ایالات‌متحده تجاوز مستقیم علیه دمشق و ارتش سوریه را آغاز کند، این اقدام به تغییرات دگرگون ساز نه تنها در این کشور بلکه در کل منطقه منجر خواهد شد.» او افزود اگر ایالات‌متحده خلأ قدرتی در سوریه با حذف اسد به‌وجود آورد، این خلأ قدرت با «انواع و اقسام تروریست‌ها» پر خواهد شد. براساس فایلی صوتی که سی‌ان‌ان به آن دست پیدا کرده است جان کری در دیدار با گروهی از شهروندان سوری ضمن ابراز همدردی با آنها گفت ممکن است ایالات‌متحده با شدت بیشتری در سوریه مداخله کند. او در دیدار با تعدادی از شهروندان سوری گفت کشورش برای استفاده از اقدام نظامی مستقیم علیه رژیم اسد دیگر منعی ندارد. کری با اشاره به مباحث درون دولت اوباما در مورد استفاده اسد از سلاح شیمیایی در سال ۲۰۱۳ گفت: «من مدافع استفاده از زور بودم. من کسی بودم که تمام قد از این رویکرد دفاع کردم و گفتم باید به دلیل استفاده اسد از سلاح شیمیایی دست به اقدام نظامی بزنیم.» سی‌ان‌ان می‌افزاید روسیه بار دیگر به بیمارستانی در حلب حمله کرد. با این حال، وضعیت دارو و درمان در حلب تاسفبار است. فقط ۳۰ پزشک در شرق حلب باقی مانده‌اند و جمعیت این قسمت هم ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

پزشکان به دلیل وضعیت بد اقلام دارویی اولویت را به کسانی داده‌اند که شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. ساکنان حلب نه‌تنها از دسترسی به آب آشامیدنی برخوردار نیستند، بلکه زیرساخت‌ها هم از بمباران در امان نمانده است. اکنون حلب به صحنه زد و خورد نیروهای اسد و متحدانش با گروه‌های تکفیری و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها تبدیل شده است. در صورت به بن‌بست رسیدن آتش‌بس، احتمال تشدید درگیری‌ها زیاد است. در تحولی دیگر دولت روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفت. قرار است در دوره ریاست روسیه حدود ۲۰ نشست برگزار شود و تهیه یک توافق آتش‌بس جدید برای سوریه در راس برنامه‌های شورای امنیت است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، نخستین جلسه شورای امنیت با ریاست دوره‌ای روسیه امروز دوشنبه برگزار شد و در جریان آن درخصوص برنامه ماه جاری میلادی توافقاتی صورت گرفت. در راس این برنامه درگیری‌ها در آفریقا از جمله منطقه دارفور سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی و همچنین درگیری‌ها در کشورهای خاورمیانه از جمله سوریه، لبنان و یمن قرار دارد. در ماه اکتبر شورای امنیت به رسیدگی به وضعیت سوریه ادامه خواهد داد که پس از منتفی شدن توافق آتش‌بس در ۱۹ سپتامبر، وضعیت در این کشور عربی همچنان وخیم است. از آنجایی که سوریه در مرکز نگرانی‌ها قرار دارد، اعضای شورای امنیت به‌صورت سنتی سه نشست برگزار می‌کنند که شامل نشست‌هایی حول محور وضعیت سیاسی و بشردوستانه در این کشور و همچنین روند خلع سلاح شیمیایی می‌شود.