شوک روسی در شام

دنیای اقتصاد: یک مقام نظامی روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو بر شمار جنگنده‌های خود در حملات هوایی سوریه می‌افزاید. به نوشته روزنامه روسی «ایزویستیا» این مقام روسی که نامی از وی برده نشده، گفته است که تعدادی از هواپیماهای سوخو ۲۴ و سوخو ۳۴ روسیه به پایگاه حَمیمیم در سوریه اعزام شده‌اند. به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه به پرسش این خبرگزاری درخصوص اعزام جنگنده‌های بیشتر به سوریه پاسخ نداده است.

خبر اعزام تعداد جنگنده‌های بیشتر به سوریه در حالی انتشار می‌یابد که انتقادهای بین‌المللی از بمباران‌های سنگین هفته‌های اخیر به مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه رو به افزایش است. ارتش سوریه و متحدان آن با پشتیبانی هوایی روسیه، از هفته گذشته عملیاتی زمینی برای تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب را آغاز کردند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که اخیرا تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر حلب افزایش یافته است. خبرگزاری رویترز مدعی است که روسیه و ارتش سوریه هفته گذشته با اتمام آتش‌بس به حلب حمله کردند.

اسد می‌تواند در انتخابات شرکت کند

در حالی که روز جمعه شورای امنیت پیش‌نویس فرانسه را درخصوص سوریه مود بحث قرار داد، روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد که آمریکا با حضور اسد در انتخابات سوریه موافق است. وزیرخارجه آمریکا در نشست اخیر با تعدادی از فعالان و شخصیت‌های سوری با بیان اینکه «بی‌تفاوتی» بشار اسد احتمالا واشنگتن را به بررسی گزینه‌های جدید برای حل بحران سوریه وادار کند، مخالفان سوریه را به شرکت در انتخابات با حضور اسد دعوت کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا، فایل صوتی را از جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست محرمانه چند روز قبل با فعالان سوری و دیپلمات‌ها منتشر کرد.

کری در این نشست که در مقر هیات هلند در سازمان ملل برگزار شد، تاکید کرد که در سایه تشدید درگیری‌ها در حلب بحث جدید در حال بررسی است. ظاهرا این فایل صوتی از نشست ۴۰ دقیقه‌ای کری با مخالفان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است که هفته گذشته در نیویورک جریان داشت. وی پیشنهاد داد که مخالفان سوریه نیز در انتخاباتی که شامل بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باشد، شرکت کنند. کری تاکید کرد که کشورش هیچ‌گونه توجیه قانونی برای حمله به نظام اسد در اختیار ندارد در حالی که روس‌ها به قوانین بین‌المللی توجهی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد که کنگره آمریکا هرگز استفاده از زور را نخواهد پذیرفت. کری مدعی شد: بی‌توجهی و بی‌تفاوتی بشار اسد احتمالا واشنگتن را به بررسی گزینه‌های جدید برای حل بحران سوریه وادار می‌کند. در همین راستا، مارک تونر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: در سایه تحولات کنونی سخت است که همچنان روند دیپلماسی را مفید بدانیم. جان کری روز پنج‌شنبه گفته بود که تلاش برای برگزاری مذاکرات بیشتر با روسیه درباره سوریه فایده‌ای ندارد. روسیه با اتهاماتی از سوی جامعه بین‌الملل درباره هدف قرار دادن مناطق مخالفان به‌ویژه در حلب مواجه است.

بررسی پیش‌نویس فرانسه در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره سوریه را بررسی کرد. پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ضمن بررسی پیش‌نویس قطعنامه فرانسه درباره سوریه با ادامه مذاکرات در سطح کارشناسان موافقت کردند.پیش‌نویس طرح فرانسه درباره شهر حلب در شمال سوریه است که اخیرا شاهد یک آتش‌بس شکننده با میانجیگری واشنگتن و مسکو بود. فرانسه امیدوار است که روز دوشنبه متن کامل پیش‌نویس طرح مذکور را که بر وضعیت فاجعه‌بار حلب تمرکز دارد به اعضای شورای امنیت ارائه دهد. در اولین جلسه سفیران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، روسیه اعتراض ابتدایی به متن این پیش‌نویس نکرده و خواهان زمان بیشتر برای بررسی جزئی آن شد. یکی از دیپلمات‌ها نیز اعلام کرد که روسیه اعتراض اولیه‌ای به این طرح نکرده است. در پیش‌نویس قطعنامه مذکور به تلاش برای آتش‌بس مجدد براساس بندهای توافق میان آمریکا و روسیه که ۹ سپتامبر آغاز شد با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه برای محاصره شده‌ها در مناطق تحت سلطه مخالفان سوریه در حلب و توقف حملات هوایی به این شهر، تاکید شده است.

توپ در زمین آمریکا است

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیرخارجه این کشور درباره حل بحران سوریه تاکید کرد که اکنون توپ سوریه در زمین آمریکایی‌هاست. از سوی دیگر معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که رئیس سازمان «سیا» به تعهدات خود درخصوص تفکیک مخالفان از تروریست‌ها عمل نکرد. میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور گفت: آمریکایی‌ها موضع‌گیری‌های مختلف و متفاوتی دارند و میان وزارت خارجه و دفاع و آژانس مرکزی اطلاعات تفاوت رویکرد وجود دارد، برخی مسوولان آمریکایی هماهنگی با ما را در امور نظامی ضروری می‌دانند اما برخی دیگر مخالف این روند هستند و اصل مشکل همین‌جا است، بنابراین توپ سوریه اکنون در زمین آمریکایی‌ها است.

فرستاده پوتین به خاورمیانه و آفریقا تاکید کرد: فعال‌ترین نیرو در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق ارتش‌های سوریه و عراق، گروه‌های مخالف مسلح و دیگر گروه‌هایی هستند که با هماهنگی مسوولان دولت‌های بغداد و دمشق با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند. از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: جان برنان، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا طی سفرش به مسکو تعهد داد واشنگتن در اسرع وقت مخالفان را از تروریست‌ها تفکیک می‌کند اما وی به وعده‌اش عمل نکرد. ریابکوف گفت: سرگئی لاوروف روز پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود تعهد برنان را به وی ابلاغ کرد. ریابکوف افزود: لاوروف در این تماس تلفنی تاکید کرد که واشنگتن طی هفت ماه گذشته به این تعهد برنان پایبند نبوده است. برنان اواخر ماه مارس گذشته برای بحث و گفت‌وگو درباره برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو سفر کرد. معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: روشن است که واشنگتن تمایلی برای مبارزه با تروریست‌های النصره ندارد و تلاش می‌کند این گروه تروریستی وابسته به القاعده را پوشش دهد تا سپر دیگر گروه‌های مسلح نامشروع که آمریکا آنها را «میانه‌رو» می‌خواند، شود.