گروه جهان:اواخر روز جمعه دونالد ترامپ به طور رسمی مایک‌پنس فرماندار ایندیانا را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد. پیش از این دونالد ترامپ به شکل ناگهانی اعلام کرده بود که قصد دارد به دلیل حمله تروریستی به شهر نیس فرانسه، معرفی معاون اول خود را به تاخیر بیندازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، نامزد مفروض جمهوری‌خواهان قصد داشت تا روز جمعه به طور رسمی «مایک پنس»، فرماندار ایندیانا را به عنوان معاون اول خود معرفی کند؛ اما چون معرفی معاون اول ترامپ با حادثه تروریستی شهر نیس فرانسه تقارن پیدا کرد، وی این موضوع را به تاخیر انداخته بود.

پنس، یکی از چندین گزینه مطرح شده برای معاون اولی بود. در حالی که همگان بر این تصور بودند که «نیوت گینگریچ» فرد اصلی ترامپ برای این پست باشد اما وی پنس را برای این پست در نظر گرفته است. پنس و ترامپ در خصوص بسیاری از مسائل اشتراک نظر دارند: طرح جلوگیری از ورود مسلمانان به ایالات متحده و تجارت جهانی ازجمله مواردی است که این دو در مورد آن‌ها دیدگاه‌هایی نزدیک به هم دارند. افزون بر این عقاید محافظه‌کارانه اجتماعی پنس می‌تواند در میان جمهوری‌خواهان برای ترامپ اعتبار به دست آورد.

در این‌باره ترامپ روز پنج‌شنبه توییتی داشت و در آن نوشت که قصد دارد پنس را روز جمعه به عنوان معاون اول خود معرفی کند اما به دلیل حمله یک کامیون به ازدحام جمعیت در فرانسه و کشتن افراد زیادی در مراسم روز ملی فرانسه، این موضوع را به تاخیر انداخت. این تاخیر ناگهانی در معرفی معاون و شریک خود در انتخابات ریاست جمهوری باعث شدبرخی کارشناسان این مسئله را به منزله تردید فزاینده ترامپ بدانند. رسانه‌های آمریکا شامگاه پنج‌شنبه گزارش داده بودند که وی مایک پنس، فرماندار ایندیانا را معاون خود کرده است. اما هنگامی که یک گروه فیلمبرداری پنس را موقع ورود به یک هتل در منهتن نشان داد، ترامپ فورا به گوینده فاکس نیوز گفت: وی هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه نگرفته است. حمله مرگبار نیس پس از آن انجام شد که یک کامیون پس از تصادف با جمعیتی که برای تماشای آتش‌بازی روز ملی باستیل جمع شده بودند تا مسافت دو کیلومتر مردم را زیر گرفت.

ترامپ به گوینده تلویزیونی گفت: این یک جنگ است و وی اگر رئیس‌جمهور شود از کنگره می خواهد علیه داعش اعلان جنگ کند. ترامپ پیش از اعلام رسمی پنس به عنوان معاون اول خود گفته‌بود : تاخیر در اعلام معاونش قطعا گزینه نهایی وی را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. ترامپ ادامه داد: به دلیل حمله وحشتناکی که به شهر نیس شده است، کنفرانس خبری روز جمعه را لغو کردم. با این حال فاکس نیوز روز پنج‌شنبه احتمال داد که ترامپ هنوز تصمیم نهایی خود را به طور کامل نگرفته است، زیرا وی همزمان پنس و دو رقیب دیگر وی، یعنی نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده و کریس کریستی، فرماندار جرسی را هم مورد ستایش قرار داده است. ترامپ به فاکس‌نیوز گفته است: من سه نامزد بسیاری عالی برای این پست دارم. با این حال دو تن از نزدیکان ترامپ پیش از اعلام رسمی معاون اول این میلیاردر نیویورکی گفته بودندکه وی قصد دارد پنس را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند. ترامپ گفته بود که او در نیویورک از معاون اول خود رونمایی می‌کند. در تحقیقاتی که در این خصوص به عمل آمده است تنها کسی که از میان سه نامزد در فرودگاه نیویورک دیده شده است مایک پنس است. ترامپ ۷۰ ساله، تاجر آمریکایی هفته بعد قرار است در کلیولند در جلسه کنوانسیون جمهوری‌خواهان به‌عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی شود. ترامپ برای رسیدن به این نقطه ۱۶رقیب خود را یکی پس از دیگری از سر راه برداشت و همین امر موجب شد بین جمهوری‌خواهان دودستگی ایجاد شود. برای ترامپ بسیار اهمیت داشت تا با انتخاب یک «معاون اول درست» بتواند مخالفان را همراه یا دست‌کم کمرنگ‌تر کند. برخی از رهبران این حزب هنوز نتوانسته‌اند با افکار و ایده‌های ترامپ کنار بیایند. ران بونژین، یکی از استراتژیست‌های کارزار انتخاباتی ترامپ به رویترز گفت: پنس انتخاب درست و دقیقی است. او می‌تواند رهبری خوب برای دلگرمی و تشویق کارزار انتخاباتی باشد، بی‌آنکه سر و صدا به راه بیندازد. او می‌تواند برای کارزار ترامپ اعتبارافزایی کند. این در حالی است که گینگریچ روز چهارشنبه به دیدار ترامپ رفته بود و در یک پست فیس‌بوکی نوشته است که دونالد گفته نیاز به تصمیم‌گیری دارد و او باید بین این دو تصمیم‌گیری کند. روز پنج‌شنبه اما داستان فرق کرد و نزدیکان ترامپ اعلام کردند که نظر نهایی وی روی پنس است.