شب نحس در «نیس» عکس: AFP

گروه جهان: جشن ملی فرانسه در شهر نیس، تبدیل به یک عزای عمومی شد. درحالی‌که مردم فرانسه در روز ملی این کشور مشغول پایکوبی بودند یک کامیون خود را به میان جمعیت رساند و در حدود دو کیلومتر مردم را زیر گرفت. به گفته شاهدان عینی زمانی که کامیون از حرکت باز می‌ایستد، راننده آن از کامیون بیرون می‌آید و مردم را تصادفی به رگبار می‌بندد. به گزارش سی‌‌ان‌ان راننده کامیون در نهایت با شلیک نیروهای پلیس از پا در می‌آید.

شاهدان عینی می‌گویند؛ در اواخر جشن، زمانی که مردم در حال تماشای آتش‌بازی جشن بودند این کامیون به سمت جمعیت حمله‌ور می‌شود و مردم را زیر می‌گیرد. در تصاویر منتشر شده اجساد قربانیان این حادثه در گوشه و کنار خیابان افتاده بود. در خیابان‌های منتهی به ساحل نیس جوی خون به راه افتاده بود. یکی از شاهدان عینی می‌گوید: برخی از مردم در حال بازگشت به خانه‌ها یا خودروهایشان بودند که این حادثه رخ داد. او می‌افزاید: پس از آرام شدن نیس، بوی خون در فضا پیچیده بود. یکی دیگر از شاهدان عینی نیز می‌گوید که راننده کامیون با سرعت به سمت مردم حرکت می‌کرد و گاهی برای زیر گرفتن آنها به‌طور زیگزاگ کامیون را می‌راند. درحالی‌که به نظر می‌رسید راننده کامیون غیرقابل مهار است، از کامیون پیاده می‌شود و با خونسردی مردم را به رگبار می‌بندد. در نهایت این راننده از سوی نیروهای پلیس در صحنه کشته می‌شود.

بر اساس آخرین خبرها و بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه تا لحظه تنظیم این گزارش ۸۴ نفر کشته‌ شده‌اند. احتمال می‌رود آمار قربانیان این حادثه افزایش یابد. مقامات محلی نیس می‌گویند حال برخی از زخمی‌های این حادثه وخیم و بحرانی است. بر اساس آخرین اخبار حال ۱۸ تن از زخمی‌های این حادثه وخیم توصیف شده و صدها نفر دیگر نیز در بیمارستان‌های این شهر بستری شده‌اند. برخی از آنها نیز دارای جراحت‌های جزئی بودند که به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند. پلیس فرانسه در تکمیل خبرهای خود اعلام کرده است که در کامیون مذکور مقدار معتنابهی اسلحه‌ها و نارنجک‌های قلابی پیدا کرده است. این در حالی است که پیش‌تر برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند کامیون مورد اشاره مملو از نارنجک و مواد منفجره بوده اما راننده کامیون نتوانسته آنها را منفجر کند.

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف و بنا به گفته پلیس فرانسه مهاجم شهر نیس تونسی تبار بوده است. تونس پس از انقلاب موسوم به بهار عربی خاستگاه نیروهای تندرو و افراطی شده است. بالاترین درصد نیروهای خارجی در بین داعشی‌ها، تونسی هستند. پلیس فرانسه در تکمیل اخبار مربوط به فاجعه تروریستی شهر نیس اعلام کرد که مهاجم تونسی‌تبار حمله برای آنها شناخته شده بوده است. منابع اطلاعاتی فرانسه می‌گویند؛ مهاجم تونسی شهر نیس ۳۰ ساله بوده و در تونس به دنیا آمده است. او از نوجوانی ساکن فرانسه شده بود.

شاهدان عینی می‌گویند در میان کشته‌شدگان تعدادی کودک هم دیده می‌شود. شبکه خبری سی‌ان‌ان در پوشش اخبار مربوط به حادثه اعلام کرد که احتمالا مهاجمان این حادثه دو نفر بوده‌اند و یکی از آنها از دور حادثه را رصد می‌کرده است. پلیس فرانسه هنوز نسبت به این فرضیه واکنش نشان نداده است اما برخی می‌گویند به‌رغم اینکه این مهاجم تونسی برای مقامات اطلاعاتی فرانسه شناخته شده بوده اما هیچ اقدامی برای دستگیری وی نکرده‌اند. پارلمان فرانسه نیز اخیرا گزارشی در خصوص نیروهای اطلاعاتی فرانسه منتشر کرده که در آن به شکست‌های اطلاعاتی متعددی از سوی نیروهای این کشور صحه می‌گذارد. براساس آخرین اخبار تکمیلی برخی منابع خبری اعلام کردند فرودگاه نیس به دلیل وجود یک کامیون مملو از مواد منفجره تخلیه شده است.

حادثه شهر نیس، پس از حمله وابستگان به داعش در پاریس، بدترین حمله تروریستی سال بوده است. داعش روز گذشته مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. پس از این حمله، توییت‌های وابسته به داعش در سراسر شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد که آن را یک پیروزی دیگر برای داعش می‌دانستند. در دو سال اخیر این چهارمین حادثه تروریستی مرگبار در فرانسه بوده است. حادثه شارلی ابدو و دیگری نیز گروگانگیری یک سوپرمارکت یهودی‌ها بود که شخصی به نام «آمدی کولی‌بالی» با گروکان گرفتن افراد داخل سوپرمارکت قصد داشت تا برادران قواشی را که عاملان حمله به شارلی ابدو بودند، فراری بدهد. این در حالی است که در چند وقت اخیر داعش حملات تروریستی خود را در سراسر جهان افزایش داده و فرانسه در دو سال اخیر شاهد بیشترین حملات از سوی افراطیون بوده است. پیش‌تر افراطیون حمله خونباری توسط وابستگان به داعش در استانبول داشتند و کمتر از یک هفته نیز نوبت به بنگلادش رسید تا طرفداران این گروه با گروگان گرفتن برخی افراد در یک کافی‌شاپ، نزدیک به ۲۰ نفر از آنها را بکشند. تحلیلگران امنیتی و منطقه بر این باورند که داعش با از دست دادن اراضی خود در سوریه و عراق دست به حملات بیشتری خواهد زد. از این‌رو در بسیاری از کشورها زنگ خطر به صدا در آمده است. در فرانسه نیز پس از حمله تروریستی بامداد جمعه، به دستور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور وضعیت اضطراری در این کشور به مدت سه ماه دیگر تمدید شد.

واکنش‌ها به حادثه تروریستی نیس

پس از حمله بامداد جمعه در شهر نیس، توییتر، محلی برای اعلام نظر سیاستمداران شد. در این راستا تندترین توییت را دونالد ترامپ، نامزد مفروض جمهوری‌خواهان نوشت و گفت: هنوز هم از گذشته درس نمی‌گیریم و دست روی دست گذاشته‌ایم. ترامپ پس از هر بار حمله تروریستی بر نفرت‌پراکنی‌های خود درباره مسلمانان تاکید می‌کند. اما صادق خان، شهردار مسلمان لندن در توییتی نوشت: زبان برای حمله روز جمعه قاصر است. لندن را در کنار خود بدانید. جرمی کوربین، رهبر چپ‌های بریتانیا نیز حمله را شوک‌‌‌آور و ترسناک قلمداد کرد و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد. اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز بلافاصله پس از این حمله به نیس سفر کرد و در گفت‌وگویی مستقیم با مردم این شهر این حمله را تروریستی و شرارت‌بار خواند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر این کشور نیز در توییتی نوشت حمله تروریستی به نیس دردآور و فرانسه در عزا است. او گفت که فرانسه با این رویه رو در رو خواهد شد. وی اضافه کرد در فرانسه سه روز عزای عمومی خواهد بود. باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز بلافاصله پس از این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نیابت از مردم کشورش این حمله را محکوم می‌کند. اوباما با پیشنهاد کمک به مقامات فرانسه برای انجام تحقیقات در این باره، حادثه نیس را یک اقدام «تروریستی وحشتناک» خواند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به «حمله تروریستی وحشتناکی» که در شهر نیس فرانسه رخ داد، گفت: من افتخار ایستادن در کنار رهبران فرانسه در اوایل روز پنج‌شنبه در مراسم‌ مربوط به روز باستی در شهر پاریس را داشتم و آمریکا قاطعانه در این زمان غم انگیز در کنار مردم فرانسه ایستاده است. هیلاری کلینتون رقیب ترامپ از حزب دموکرات نیز با محکوم کردن این حمله گفت: ما مرعوب نخواهیم شد. کلینتون خاطرنشان کرد:‌ «هر آمریکایی همبستگی قاطعانه‌ای با مردم فرانسه دارد و ما با یک صدای واحد می‌گوییم که مرعوب نخواهیم شد. ما هرگز به تروریست‌ها اجازه تضعیف ارزش‌های دموکراسی و برابری را که پایه و اساس سبک زندگی ما است، نخواهیم داد.» همچنین بنا بر اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی این حمله را به همتای فرانسوی خود تسلیت گفته است. گفتنی است در پی حمله به فرانسه در ایتالیا و آلمان نیز تدابیر امنیتی در مرزهایشان برقرار شده است.

شب نحس در «نیس»