ترور نماینده پارلمان بریتانیا

گروه جهان: یک نماینده پارلمان بریتانیا در برستال، در یورکشایر غربی، در حمله‌ای که با چاقو و تیراندازی انجام گرفت زخمی شد و کمی بعد بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. به گزارش بی‌بی‌سی، «جو کاکس»، ۴۱ ساله، از حزب کارگر، هم چاقو خورد و هم گلوله. وضعیت خانم کاکس وخیم گزارش شده بود اما ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان اعلام شد درگذشته است. «برندن کاکس»، همسر نماینده درگذشته پارلمان بریتانیا گفت حس نفرتی که به قتل جو کاکس منجر شد، همان چیزی بود که او خواهان همبستگی مردم برای زدودنش بود. از سال ١٩٩٠ به این سو این اولین مورد قتل یک نماینده پارلمان بریتانیا به شمار می‌رود.

یک شاهد عینی می‌گوید مهاجم پیش از حمله دست‌کم دو بار فریاد زد: «اول بریتانیا.» آنچه گفته می‌شود مهاجم فریاد زده با نام یک گروه دست راستی بریتانیایی مشابهت دارد، هر چند این گروه این حمله را محکوم کرده و گزارشی از ارتباط احتمالی مهاجم با آن منتشر نشده است. حمله به خانم کاکس در آستانه همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا انجام شده است. هر دو اردوگاه موافق و مخالف ماندن در اتحادیه اروپا، در واکنش به حمله به نماینده پارلمان بریتانیا کارزار انتخاباتی خود را متوقف کرده‌اند.

پلیس یورکشایر غربی اعلام کرده است که یک مرد ۵۲ ساله به نام «تامی مر» در این رابطه بازداشت شده و سلاح‌های مورد استفاده در حمله نیز ضبط شده است. یک شاهد عینی می‌گوید به نظر می‌رسد اسلحه مهاجم «دست‌ساز» باشد. جو کاکس یکی از ۳۶ نماینده‌ای بود که جرمی کوربین، رهبر فعلی حزب کارگر را برای شرکت در رقابت‌های رهبری حزب نامزد کرده بود. خانم کاکس همچنین از نمایندگانی در پارلمان بریتانیا بود که خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در این کشور بودند. او در کارهای خیریه نیز فعال بود و پیش‌تر در بنیاد خیریه آکسفام مسوولیت داشت. سی‌ان‌ان در گزارشی در همین رابطه می‌نویسد: «خانم کاکس در حمله‌ای شگفت کشته شد آن هم در کشوری که حمله به سیاستمداران در آن بسیار نادر است و کشتار قانون‌گذاران در تاریخ معاصر این کشور سابقه نداشته است.» این گزارش می‌افزاید: «این عضو حزب کارگر همچون ستاره‌ای در حال ظهور در حزب مخالف کارگر» توصیف می‌شد و اولین قانون‌گذار بریتانیایی مستقر در قدرت بود که پس از ترور «یان گرو»، نماینده پارلمان، از سوی IRA در خودروی بمب‌گذاری شده سال ۱۹۹۰ کشته می‌شود. سی‌ان‌ان می‌افزاید او به تازگی نشست عمومی خود با اعضای حوزه انتخابی‌اش را به پایان رسانده بود. سیاستمداران بریتانیایی هم‌سطح او می‌گویند باید اطلاعات امنیتی در اختیارشان گذاشته شود. این گزارش معتقد است وی به دنبال یافتن راه‌حلی برای سوریه بود.

«هیچمن بن عبدالله»، یکی از شاهدان عینی می‌گوید دو پسر جوان که یکی چوب بیس بال در دست داشت تلاش می‌کردند تا فرد مهاجم را خلع سلاح کنند اما نتوانستند. با این حال، می‌توان دو سناریو را متصور شد: اول، اینکه گروه‌های دست راستی بریتانیا که مخالف حضور پناهندگان در کشورشان هستند دست به کار شده و در آستانه همه‌پرسی بریتانیا برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا می‌خواهند فضا را متشنج کنند. از آنجا که خانم کاکس مدافع حضور سوری‌ها بود این سناریو تا حدودی قریب به یقین می‌شود که ردپای دست راستی‌های بریتانیایی در این ماجرا وجود دارد. با این حال، سی‌ان‌ان این سناریو را رد کرده و معتقد است پلیس در تحقیقات خود از همسایگان این مرد دریافته که وی باغبانی می‌کرده و تنها زندگی می‌کرد.

سناریوی دوم هم این است که خانم کاکس رویکردی مدافع ماندن در اتحادیه اروپا داشته است. بنابراین، مخالفان می‌خواهند هشدار دهند که ماندن در اتحادیه به نفع بریتانیا نیست. سی‌ان‌ان این گزارش را محتمل‌تر می‌داند زیرا می‌نویسد مردم بریتانیا پارلمان‌نشینان را به دروغگویی متهم می‌کنند. این گزارش می‌نویسد تقریبا یک هفته تا همه‌پرسی باقی مانده است و مخالفان به هر روشی برای خروج از اتحادیه متوسل می‌شوند.