جب بوش کنار کشید عکس: AFP
گروه جهان: نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات درون‌حزبی تبدیل به واقعیت شد. دو نامزدی که حدس زده می‌شد پیروز انتخابات باشند، با دست پر بیرون آمدند. رقابت درون‌حزبی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا که به‌طور جداگانه در ایالت‌های «کارولینای جنوبی» و «نوادا» برگزار شد با پیروزی «ترامپ» و «هیلاری کلینتون» پایان یافت. به گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پیروزی در انتخابات درون‌حزبی ایالت «کارولینای جنوبی» را از آن خود کرد حال آنکه در جبهه دموکرات‌ها نیز «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا توانست با پیروزی در انتخابات درون‌حزبی ایالت «نوادا» پیروزی خود را بر «برنی سندرز» رقیب سوسیال- دموکرات خود اثبات کند.

پیروزی اخیر ترامپ و کلینتون موقعیت آنها را برای کسب عنوان گزینه نخست احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای رقابت در انتخابات نهایی هشتم نوامبر تحکیم کرد. اما پیروزی واقعی برای ترامپ زمانی رقم خورد که «جب بوش» با کسب رتبه‌ای بسیار کمتر از دیگر رقبای مطرح، در جایگاه چهارم حزب جمهوری‌خواه قرارگرفت و با کناره‌گیری از دور رقابت‌ها به رویای تبدیل شدن به سومین عضو از خانواده بوش که قدم به کاخ سفید می‌گذارد، پایان داد. «دنیای اقتصاد» پیش‌تر در گزارش خود در نهم آبان ماه سال جاری پیش‌بینی کرده بود که جب بوش احتمالا جزو اولین نامزدهایی خواهد بود که از ادامه رقابت کناره‌گیری خواهد کرد. زیرا کاهش حمایت‌ها از «جب بوش» به دلیل عملکرد ضعیف در مناظره‌ها و آغاز حمایت‌های میلیاردرها از «مارکو روبیو» ادامه رقابت را برای وی سخت کرده بود. در هر حال، با شمارش آرای ایالت کارولینای جنوبی، ترامپ ۶۹ ساله با کسب ۹/ ۳۳ درصد از آرا در جایگاه نخست حزب جمهوری‌خواه قرار گرفت حال آنکه «مارکو روبیو» و «تد کروز» به ترتیب با کسب ۵/ ۲۲ و ۳/ ۲۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. پیروزی هیلاری و ترامپ در رقابت‌های درون حزبی ایالت‌های کارولینای جنوبی و نوادا، راه را برای پیروزی آنها در رقابت‌های درون‌حزبی اول مارس - تاریخی که در آن بسیاری از ایالت‌های آمریکا انتخابات مقدماتی خود را برگزار می‌کنند - هموار خواهد کرد. در جبهه دموکرات‌ها نیز هیلاری کلینتون توانست با یک پیروزی تقریبا مطمئن راه خود را برای انتخابات اول مارس هموار کند. در انتخاباتی که روز بیستم فوریه (شنبه) در نوادا برگزار شد، هیلاری کلینتون توانست با نتیجه ۷/ ۵۲ درصد بر رقیب سرسخت خود برنی‌سندرز که ۲/ ۴۷ درصد آرای مردم را به دست آورده بود، پیروز شود. برنی سندرز در نظرسنجی‌های نوادا تا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات به‌طور متوسط با ۲۰ امتیاز نسبت به هیلاری کلینتون عقب بود اما در روز انتخابات کمپین برنی سندرز توانست این اختلاف را کاهش دهد. کلینتون اما پس از پیروزی در انتخابات نوادا در جمع هواداران خود گفت: آمریکایی‌ها حق دارند عصبانی باشند اما ما تشنه راه‌حل‌های واقعی هستیم. اشاره هیلاری کلینتون به راه‌حل‌واقعی، کنایه‌ای است که در آخرین مناظره دموکرات‌ها وی به سندرز داشت. او سندرز را متهم کرد «حرف مفت» می‌زند و راه‌حل‌هایی که وی ارائه می‌دهد با واقعیت تطابق ندارد. برنی سندرز در آخرین مناظره گفته بود مراقبت‌های درمانی را برای همه آمریکایی‌ها رایگان خواهد کرد. همچنین وی تاکید کرده بود در صورتی که رئیس‌جمهوری آمریکا شود کالج‌ها را رایگان و حداقل دستمزد را به ۱۵ دلار در ساعت ارتقا خواهد داد. در حال حاضر حداقل دستمزد مردم در نوادا در ازای هر ساعت کار ۸ دلار است. براساس برنامه کاری مدنظر سندرز این دستمزد دو برابر افزایش می‌یابد اما مردم نوادا، به‌ویژه اتحادیه تاکسیرانان، فروشندگان خرده پا، خدمتکاران و سرویس‌دهندگان غذایی نوادا در روز بیستم فوریه هیلاری کلینتون را به‌عنوان نامزد خود برگزیدند. کلینتون قول داده است در صورتی که رئیس‌جمهوری آمریکا شود حداقل دستمزد را در یک ساعت به ۱۲ دلار افزایش خواهد داد. به نظر می‌رسد مردم نوادا این رقم را واقعی‌تر از پیشنهاد برنی سندرز می‌دانند.


کناره‌گیری جب بوش

در جبهه جمهوری‌خواهان روز بیستم فوریه یک شوک بزرگ رخ داد. در حالی که ترامپ توانسته جای پای خود را برای ادامه راه محکم کند، برای جب بوش کارولینای جنوبی به ایستگاه آخر تبدیل شد. روز شنبه، پس از مشخص شدن نتایج انتخابات درون حزبی در کارولینای جنوبی، جب بوش، نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 کناره‌گیری خود را از انتخابات اعلام کرد. در پی اعلام نتایج انتخابات مقدماتی در ایالت کارولینای جنوبی، بوش که برادر و پسر دو رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده است، از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره کشید.

بوش در جمع هواداران خود در کارولینای جنوبی گفت: «مردم آیوا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی حرف خود را زدند و من به این تصمیم آنها احترام می‌گذارم. به همین خاطر است که امشب کناره‌گیری‌ام را از انتخابات اعلام می‌کنم.» برابر گزارش‌ها، بوش با اختلاف فاحش نسبت به رقبای خود، دونالد ترامپ، مارکو روبیو، جان کسیچ و بن کارسون در انتخابات حزبی آمریکا در آیووا در رتبه ششم و درنیوهمپشایر و کارولینای جنوبی در رتبه چهارم قرار گرفت. «ام جی لی» در سی‌ان‌ان درخصوص کناره‌گیری جب بوش نوشت: «انتخابات کارولینای جنوبی به جب بوش نشان داد که مردم ایالات‌متحده یک بوش دیگر را تحمل نمی‌کنند.» بوش که در اوایل ماه جاری 63ساله شد، حالا مجبور است باقی رقابت را از تلویزیون دنبال کند. نتایج کارولینای جنوبی همچنین نشان داد که راه برای نامزدی دونالد ترامپ هموار شده است. استفان کالیسنون در سی‌ان‌ان نوشت: این فرآیند نشان می‌دهد که دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمانده است و پیشتاز نظرسنجی‌های جمهوری‌خواهان به سمت تایید نهایی شدن در حال حرکت است. ترامپ هم پس از پیروزی خود در انتخابات نوادا گفت: پیروزی در نیوهمپشایر انرژی مثبت به مردم کارولینای جنوبی بخشید و دلیل این پیروزی شما مردم هستید. حالا با پیروزی دونالد ترامپ در راند سوم، وی دو بر یک از تد کروز جلو افتاده است. تد کروز نامزد مورد علاقه محافظه‌کارانی است که ترامپ را فردی با ارزش‌های نیویورکی می‌دانند.


هیچ چیز مانع ترامپ نیست

در روزهای ابتدایی که ترامپ مدام با گاف‌های به ظاهر نابخشودنی روبه‌رو می‌شد، برخی می‌گفتند وی در میانه‌های راه از پا خواهد افتاد. کالینسون بر این باور است که توهین وی به زنان، پاپ، مک‌کین، جورج دبیلو بوش، هیچ‌کدام نتوانست وی را مجبور به کناره‌گیری کند. از این‌رو وقتی ترامپ، پس از پیروزی در انتخابات کارولینای جنوبی پیروز می‌شود وی فریاد می‌کشد: «سخت است، معنادار و زیباست وقتی پیروز می‌شوی.» انتخابات بعدی دموکرات‌ها و جمهوی‌خواهان به‌ترتیب در کارولینای جنوبی و نوادا خواهد بود.

جب بوش کنار کشید