تهدید به ترک مذاکرات ژنو سالم المسلط، سخنگوی مذاکره‌کنندگان

گروه جهان: گروه اپوزیسیون سوری اندکی پس از ورود به ژنو اعلام کردند،در صورتی که خشونت‌های نیروهای دولتی همچنان ادامه داشته باشد، مذاکرات را ترک خواهند کرد. آنها اعلام کردند برای حضور هیچ‌گونه ضمانتی از سوی سازمان ملل دریافت نکرده‌اند. به گزارش الجزیره، نمایندگان «کمیته عالی مذاکرات» که در عربستان سعودی مستقر بودند، اواخر روز شنبه با هواپیمای اختصاصی سعودی به ژنو رسیدند؛ یک روز پس از آنکه مذاکرات استفان دو میستورا با نمایندگان دولت سوریه آغاز شده بود. سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکره‌کنندگان به الجزیره گفت: «ما خواهان اجرا و عملی شدن مذاکرات صلح هستیم اما در بخشی از رژیم جدیتی به چشم نمی‌خورد.» چنین به نظر می‌رسد که مذاکرات دیروز میستورا با هیات ریاض مقدماتی بوده و مذاکرات اصلی امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود.

الجزیره می‌نویسد: نشست یکشنبه هیات ریاض با میستورا بیشتر در مورد شرایط مخالفان برای پیوستن به مذاکرات بود. آنها می‌خواهند قبل از مذاکرات، محاصره اپوزیسیون از سوی ارتش سوریه لغو شود و زندانیان سیاسی آزاد شوند. برخی کارشناسان معتقدند اپوزیسیون بیشتر دنبال بهانه‌گیری است چرا که گوشت‌شان زیر دندان ارتش سوریه گیر است و اجازه تحرک در بخشی از این کشور به دست ارتش سوریه از آنها سلب شده است.»

الجزیره در ادامه می‌افزاید: «ریاض حجاب»، هماهنگ‌کننده مخالفان سوری، که به ژنو نرفته است، در بیانیه‌ای به زبان عربی به‌صورت آنلاین اعلام کرد: «اگر رژیم به اقدامات خشونت‌آمیز خود اصرار داشته باشد، هیچ توجیهی برای تداوم حضور کمیته عالی مذاکرات در ژنو نیست.» او نوشت: «باید برای توجیه ادامه حضور هیات مخالفان در مذاکرات اوضاع انسانی در سوریه بهبود یابد.» هیات عالی مذاکره‌کنندگان که شامل بیش از ۲۰ تن می‌شد اواخر روز شنبه به ژنو وارد شدند. گاردین می‌نویسد مقام‌های غربی و برخی اپوزیسیون فهرستی ۱۷۷نفره به استفان دومیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه داده و خواستار آزادی آنها شده‌اند. این گزارش می‌افزاید: اپوزیسیون در نهایت خواستار آزادی۳ هزار نفر شده است. اگر چنین شود دست دولت سوریه در مذاکرات خالی می‌شود. نمایندگان اسد معتقدند باید امتیازی بگیرند تا امتیازی بدهند. فراه عطاسی، مشاور اپوزیسیون سوری، می‌گوید: «آزادی این زندانیان اولویت ما است. در صورت تحقق آن به فهرست دیگر روی می‌آوریم.»

گاردین به نقل از برخی دیپلمات‌ها می‌افزاید: آزادی زندانیان به راحتی قابل دسترس است اما مهم‌تر از همه دستیابی به آتش‌بس است. این دیپلمات‌ها به گاردین می‌گویند آزادی زندانیان از سوی اپوزیسیون به امری حیثیتی تبدیل شده است. آنها با این حربه می‌خواهند به حامیان بدبین خود نشان دهند که دستاوردی ملموس داشته‌اند و می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند. گاردین می‌نویسد: «اگر اپوزیسیون بتواند به این خواسته خود که آزادی زندانیان و برداشتن محاصره ارتش سوریه است دست یابد می‌تواند در دور بعد تصمیمات سخت‌تری گرفته و در نهایت حرف خود را به کرسی بنشاند.» اما حواشی نشست ژنو هم در نوع خود جالب است:

۱-با رسیدن هیات ریاض به ژنو، هیات «اتحاد دموکراتیک سوریه» (حزب کردهای سوریه) ژنو را ترک کرد. ترکیه با حضور کردها در نشست ژنو مخالفت کرده بود.

۲-«ماجد حبو»، عضو شورای اتحاد دموکراتیک سوریه گفته است مقامات آمریکایی به کردها تاکید کرده‌اند که نقش‌شان در ژنو محفوظ است و ارتباطشان با ژنو قطع نخواهد شد. حبو افزود: کردها در مرحله آینده مذاکرات نقش خواهند داشت و ما حق خود را در انتخاب هیات‌مان حفظ می‌کنیم.

۳- یکی از مخالفان سوری به رای الیوم گفته است: «ما هیچ انتظاری از این مذاکرات نداریم. تنها باید صبر کنیم تا باراک اوباما از کاخ سفید برود و دیگر آمریکا به خواسته‌های روسیه تن ندهد.» گاردین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و عرب می‌افزاید: هیات دیپلماتیک آمریکا قصد «کش دادن» مذاکرات در دوره باقی مانده اوباما را دارد.

۴- گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که جیش الاسلام و احرار الشام می‌توانند در کنار کمیته مخالفان در مذاکرات شرکت کنند. مذاکرات در این مرحله غیرمستقیم خواهد بود و هر یک از گروه‌ها در اتاقی مجزا خواهند بود و دیپلمات‌ها میان آنها در رفت و آمد بوده و به انتقال پیام می‌پردازند.

۵- عکاظ به نقل از منابع مطلع در ژنو نوشت که مذاکره‌کننده ارشد و نماینده جیش الاسلام در هیات مذاکرات در گامی که روسیه را به چالش می‌کشد، وارد ژنو شده است. گروه جیش الاسلام با گروه‌های دیگر همچون جبهه النصره و ارتش آزاد همکاری می‌کند. روس‌ها پیش‌تر مخالف حضور گروه‌های تروریستی بودند.