فیل در اتاق نبود

گروه جهان: ما می‌دانیم مناظره‌ای که در آن دونالد ترامپ پیشتاز جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها حضور نداشته باشد، چه شکلی خواهد بود: «آرام و موقر». این گفته «ام جی لی» مفسر و گزارشگر اخبار سیاسی سی‌ان‌ان است که در توصیف مناظره روز پنج‌شنبه جمهوری‌خواهان گفت. با این حال روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: عدم حضورترامپ در این مناظره، صرفا به معنی نبود فیزیکی بوده زیرا این مناظره زیر سایه دونالد ترامپ برگزار شد و همچنان می‌شد سایه ترامپ را در این مناظره دید. روزنامه واشنگتن‌پست هم در خصوص غیبت دونالد ترامپ می‌نویسد: نبود ترامپ موجب شد تا تد کروز، نفر دوم جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها هدف اصلی رقبا باشد.

آخرین مناظره جمهوری‌خواهان پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی این گروه در آیووا بدون حضور دونالد ترامپ برگزار شد. دونالد ترامپ از پیش هم اعلام کرده بود به خاطر حملات غیرمنصفانه مجریان شبکه فاکس‌نیوز، این مناظره را تحریم خواهد کرد. مگان کلی، مجری شبکه فاکس‌نیوز که در نخستین مناظره از سوی دونالد ترامپ با یک توهین جنسیتی روبه‌رو شده بود، مناظره را اینگونه آغاز کرد: «فیل در اتاق نیست». اشاره کلی در واقع به غیبت دونالد ترامپ بازمی‌گردد که این مناظره را تحریم کرده بود. البته این تنها «مگان کلی» نبود که از نبود دونالد ترامپ یک جوک ساخت، تد کروز رقیب اصلی وی هم جملات خود را اینگونه آغاز کرد: «بگذارید بگویم من مجنونم و هرکسی هم که در این صحنه در کنار من قرار دارد دیوانه، چاق و زشت است و بن (کارسون) تو هم یک جراح مغز و اعصاب دست و پا چلفتی و بی‌مهارت هستی.» وی سپس ادامه داد: این هم سهم ترامپ برای اینکه جای او خالی نباشد.

مارکو روبیو نفر سوم این حزب در نظرسنجی‌ها هم گفت: کمپین انتخاباتی تنها در مورد دونالد ترامپ نیست. جمهوری‌خواهان باید بر هیلاری کلینتون از حزب دموکرات‌ها هم متمرکز شوند. آنها نباید بگذارند تا یک دموکرات وارد کاخ سفید شود.جب بوش که ماه‌هاست در مناظره‌ها ترامپ را در سیبل خود قرار داده تا وی را از دور خارج کند، گفت: ای‌کاش غول املاک و مستغلات آمریکا هم اینجا بود. او البته به رقبای خود توصیه کرد از شیوه‌های تهاجمی دونالد ترامپ استفاده نکنند. او افزود: به یک نوعی دلم برای وی تنگ شده است. او برای من مثل یک خرس کوچک دوست‌داشتنی بود. البته در نبود مرد هفت میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان، موضوعات حساسی همچون مهاجرت و سیاست خارجی موردتوجه نامزدها قرار گرفت. نخستین موضوعی هم که موجب شد «اسلحه‌ها از حالت ضامن خارج و آماده شلیک» شود، موضوع مهاجرت بود. روبیو، به‌عنوان اولین کسی که ماشه را کشید، گفت: «گروه موسوم به «دار و دسته هشت نفری» از اصلاح قوانین مهاجرتی حمایت می‌کنند اما من این اصلاحات را بسیار شکننده می‌دانم. او گفت از این طرح هرگز حمایت نخواهد کرد.

اشاره وی به طرح اصلاحاتی است که تد کروز از آن حمایت می‌کند؛ اما پیش از اینکه وی پاسخگوی این موضوع شود، جب بوش روبیو را مورد خطاب قرار داد و گفت: من از سخنان روبیو گیج شدم، او سناتور را متهم می‌کند که در خط‌مشی سیاسی‌اش تغییر رویه داده است. بوش ادامه داد: او این طرح را برای این پیشنهاد کرد که با روحیه محافظه‌کاری همخوانی نداشت. تد کروز نیز در اینجا به دفاع از اعتبار محافظه‌کاری خود برخاست و گفت: طرحی که او ارائه کرده، می‌گوید هرکسی که غیرقانونی وارد این کشور شده، همچنان فاقد شرایط لازم برای دریافت حق شهروندی است. او روبیو را متهم کرد که در ماجرای اصلاح قانون مهاجرت در کنار باراک اوباما، هری رید و چاک شومر قرار گرفته است. در این میان رند پال، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان در کنار ربیو قرار گرفت و از طرح روبیو در خصوص مهاجرت دفاع کرد. دفاع جانانه رند پال از مارکو روبیو موجب شد تد کروز در حین مناظره وی را یک «فرصت‌طلب» بخواند که در پی مطرح کردن خود برآمده است. در مناظره روز پنج‌شنبه نکته‌ای که بیش از همه به چشم آمد، هماهنگی نامزدها برای به زیر کشیدن تد کروز بوده است. او مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ است که از بخت ۳۰ درصدی برای پیروزی در آیووا برخوردار است. با این حال «رایان گریم» رییس دفتر هافینگتون پست در واشنگتن به الجزیره می‌گوید: «مناظره جمهوری‌خواهان بدون ترامپ بدون انرژی و فاقد شور و حال بود».