گروه خودرو: در روزهایی که تیراژ خودروسازان داخلی رشد قابل‌توجهی به خود می‌بیند، رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران می‌گوید: «صنعت قطعه کشور هم‌اکنون با نصف ظرفیت، تولید می‌کند.» محمدباقر رجال که در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی قطعات و لوازم یدکی تهران، صحبت می‌کرد، با اشاره به وجود قطعات بی‌کیفیت در بازار، گفت: قطعه‌سازان گرفتار بانک‌ها شده‌اند؛ به‌نحوی‌که سیستم بانکی پا روی گلوی آنها گذاشته و نه تنها تسهیلات مالی به صنعت قطعه ارائه نمی‌دهد؛ بلکه فشار زیادی نیز بابت وصول مطالبات خود از این صنعت، وارد می‌کند. وی با بیان اینکه قطعه‌سازان در حال حاضر رقمی معادل چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز داخلی طلب دارند، افزود: توان ساخت داخل صنعت قطعه ایران بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است، حال آنکه به‌دلیل مشکلات موجود و همچنین ورود قطعات بی‌کیفیت خارجی، شرکت‌های قطعه‌ساز هم‌اکنون با نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند. به گفته رجال، بانک‌ها با به روز کردن بدهی قطعه‌سازان، قرارداد جدید با آنها می‌بندند و این در حالی است که عملا پولی به صنعت قطعه تزریق نمی‌کنند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان در ادامه به کیفیت پایین قطعات وارداتی اشاره و تاکید کرد:در حال حاضر کنترلی روی این قطعات وجود ندارد و چون واردکننده آنها مشخص نیست، نمی‌توان برقیمت و کیفیت شان نظارت داشت.

در ادامه این نشست اما علی‌اکبر بخشی، رئیس اتحادیه قطعات و لوازم یدکی تهران نیز گفت: این اتحادیه با کمک انجمن قطعه‌سازان، برندی را با نام «شناسا» به ثبت رسانده تا قطعات و لوازم یدکی مرغوب را با برچسب این برند روانه بازار کند. وی همچنین تاکید کرد که سومین نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی تهران، از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت‌ امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.