دنیای اقتصاد- رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توقف کامل تولید خودروهای بنزین‌سوز را تکذیب و اظهار کرد که اگر خودروسازی نتوانست تمام خودروهای تولیدی را به صورت دوگانه‌سوز تولید کند، باید به ازای تولید هر خودروی بنزین سوز، یک خودرو فرسوده از رده خارج کند. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

تولید خودروی بنزین‌سوز متوقف نمی‌شود

گروه خودرو- توقف تولید خودروهای بنزین‌سوز از ابتدای مردادماه‌، شایعه تغییر مدیرعامل ایران‌خودرو و تحویل مخازن خودروهای گازسوز توسط خودروسازها از جمله وقایع و جریانات هفته گذشته بود که توانست مراسم گشایش سالن جدید خط تولید مینی‌بوس ایران‌خودرو دیزل را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در این مراسم که یکشنبه گذشته با حضور مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو و مجید شیخانی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل برگزار شد خبرنگاران فرصتی یافتند که رودرو با مهدی مفیدی و منوچهر منطقی، پاسخ سوالات و ابهامات جریانات اخیر را دریافت کنند. شنبه گذشته خبری به نقل از علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن مبنی بر توقف تولید خودروهای بنزین‌سوز از ابتدای مردادماه بر تلکس خبری واحد مرکزی خبر مشاهده شد. هرچند این خبر مهم آن هم به نقل از وزیر صنایع و معادن در دیگر خبرگزاری‌ها دیده نشد، اما توقف تولید خودروهای بنزین‌سوز آن هم در کمتر از دو هفته دیگر و با وجود مشکلاتی چون عدم تامین مخزن و کیت توسط خودروساز‌ها امری بعید به نظر می‌رسید. از سویی دیگر، محسن حاتم، معاون وزیر صنایع نیز طی چند روز گذشته اعلام کرده بود که صنایع خودروسازی کشور ملزم به تولید خودروهای دوگانه‌سوز بر اساس استاندارد یورو ۴ هستند. اینکه با وجود مسائلی چون تحریم و نبود زیرساخت‌های تولید خودروهای دوگانه‌سوز، چگونه خودروساز‌های کشورمان ملزم به توقف تولید خودروهای بنزین‌سوز شدند سوالی است که بعد از ظهر یکشنبه گذشته خبرنگاران از مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرسیدند. وی نیز در پاسخ عنوان کرد:‌

«تولید خودروی بنزین‌سوز متوقف نخواهد شد. «مفیدی همچنین توقف تولید خودروهای فقط بنزین‌سوز از ابتدای تابستان سال‌جاری در شرکت‌های خودروساز داخلی را مربوط به ابلاغیه سال گذشته دولت خواند و گفت: «دولت تخفیف‌هایی را در رابطه با این ابلاغیه قایل شده، نخست آنکه یک ماه به خودروسازان مهلت داده و این ابلاغیه از مردادماه آغاز می‌شود و دوم آنکه تولید خودروهای بنزین‌سوز به طور کامل تعطیل نمی‌شود. مفیدی در ادامه توقف کامل تولید خودروهای بنزین‌سوز را تکذیب و اظهار داشت که اگر خودروسازی نتوانست تمام خودروهای تولیدی را به صورت دوگانه‌سوز تولید کند، باید به ازای تولید هر خودروی فقط بنزین سوز یک خودرو فرسوده از رده خارج کند.

وی تاکید کرد که این موضوع موجب افزایش راندمان سوخت در کشور می‌شود چرا که میزان مصرف خودروهای فرسوده به مراتب بیشتر از خودروهای بنزین سوز جدید است. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین خودروسازان را ملزم به تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تا پایان سال‌جاری خواند. طبق تبصره ۱۳ بودجه سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده که طی پنج سال آینده ۳میلیون دستگاه خودرو گازسوز شود که سهم هر سال ۶۰۰هزار دستگاه خواهد بود این در حالی است که طبق برنامه وزارت صنایع و معادن امسال خودروسازها می‌بایست یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تولیدکنند بنابراین اجبار خودروسازها به تولید خودروهای گازسوز با مصوبات بودجه ۸۶در تضاد است.

۱۰۰هزار خودرو مخزن‌دار می‌بشوند

منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو که شایعه برکناری وی قوت گرفته بود نیز در مراسم مذکور به جمع خبرنگاران پیوست و به سوالات آنان پاسخ داد. تکلیف نصب مخازن صدهزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز واگذار شده توسط ایران‌خودرو سوالی بود که منطقی در پاسخ به آن گفت که نصب صدهزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز بدون مخزن طی سال‌جاری انجام می‌شود.

در ادامه منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: در حال حاضر ۱۲۰‌هزار خودرو دوگانه سوز بدون مخزن توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است که از این میزان سهم ایران‌خودرو ۶۰‌هزار دستگاه است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای سیاست‌های دولت، شرکت ایران‌خودرو در یک برنامه ضربتی مبادرت به نصب مخزن گاز سی ان جی در ۶۰‌هزار دستگاه خودرو تا پایان شهریور ماه امسال خواهد کرد. این شرکت ۴۰هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز بدون مخزن را نیز سال گذشته واگذار کرد.

وی خاطرنشان ساخت: ایران‌خودرو از طریق سامانه پیام کوتاه و رسانه‌های گروهی نحوه نصب مخزن گاز و زمان مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش را به مالکان این خودروها را اعلام کرده است.

منطقی اظهار داشت: با هماهنگی صورت گرفته با مسوولان تبصره ۱۳ قانون بودجه تا زمانی که این خودروها به مخازن گاز تجهیز نشده‌اند، شماره بدنه و پلاک خودروهای مذکور به سازمان مربوطه اطلاع داده می‌شود تا این تعداد خودروها به عنوان یگانه سوز تلقی شوند.

منطقی خاطرنشان ساخت: شرکت ایران‌خودرو در زمینه بهینه‌سازی کردن مصرف سوخت از مرداد ماه امسال محصولات خود را به صورت دو گانه سوز تولید و به بازار عرضه می‌کند.

وی درخصوص تامین مخازن خودروهای گازسوز گفت: تاکنون ۷۰‌هزار مخزن از یک کارخانه داخلی تهیه شده و قرارداد تولید ۳۰۰‌هزار مخزن نیز منعقد و برای تولید ۲۰۰‌هزار مخزن دیگر در حال عقد قرار داد هستیم که با این اقدامات صورت گرفته به کلیه تعهداتمان در قبال مشتریان عمل می‌کنیم.

قرعه‌کشی مرحله سوم تندر۹۰ به زودی

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد از برگزاری مرحله سوم قرعه‌کشی واگذاری تندر۹۰ تا پایان ماه جاری خبر داد.

اولین مرحله قرعه‌کشی واگذاری تندر۹۰ اردیبهشت ماه گذشته صورت گرفت و مرحله دوم اوایل تیر ماه و مرحله سوم نیز طبق وعده منطقی قرار است تا پایان تیر ماه صورت گیرد. وی عنوان کرد که هدف شرکت ایران‌خودرو اجرای تعهداتی است که در راستای واگذاری تندر۹۰ صورت گرفته است. منطقی همچنین بر این نکته اشاره کرد که اگر این شرکت نتواند به تعهدات خود در مورد تحویل تندر۹۰ تا پایان سال عمل کند، یا خودروی جایگزین به ثبت‌نام‌کنندگان می‌دهد یا خسارت ناشی از تاخیر را می‌پردازد.

منوچهر منطقی افزود: در صورت تامین قطعات از سوی رنو پارس، ایران‌خودرو بدون تردید به تعهدات خود عمل می‌کند و تا پایان سال‌جاری خودروی ۵۰هزار متقاضی تندر۹۰ را تحویل می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: در صورتی که ایران‌خودرو به دلیل تاخیر در انجام تعهدات بخواهد خسارت به ثبت‌نام‌کنندگان بپردازد، براساس قراردادی که با رنوپارس داریم، بخشی از این خسارت را باید رنوپارس بپردازد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در مورد کندبودن تحویل «تندر۹۰» به ثبت‌نام‌کنندگان گفت: روند تحویل این خودرو به مشتریان در ماه‌های آینده شتاب خواهد گرفت و در قرعه‌کشی‌های بعدی تعداد نفرات انتخاب شده به سه‌هزار و ۶۰۰ تا پنج‌هزار نفر در هر نوبت قرعه‌کشی افزایش خواهد یافت.

ماندن منطقی، منطقی‌تر است

شایعه برکناری منوچهر منطقی طی هفته گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفت این در حالی است که مهدی مفیدی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص اظهار داشت که «برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو شایعه‌ای بیش نیست و بنده آن را تکذیب می‌کنم» وی تاکید کرد که ایران‌خودرو در سال گذشته شش پایگاه صادراتی در خارج از کشور راه‌اندازی کرد که طبیعی است این موضوع دشمن بتراشد و دشمن خارجی که بازارهای خود را از دست می‌دهد، مشغول فتنه شود.

مفیدی با بیان اینکه یکی از ابزارهای دشمن ایجاد جنگ روانی است، از رسانه‌های داخلی خواست به این جنگ روانی دامن نزنند.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: برنامه‌ای بر تغییر مدیرعامل ایران‌خودرو نداریم.

وی افزود: ایران شانزدهمین خودروساز دنیا است و این کم افتخاری نیست.